Wanneer onderwijzer het enige beroep zou zijn, zou kennis dan nog betekenis hebben?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (8)

Onderwijzers hebben ook alles moeten leren van onderwijzers. Kennis is dus belangrijk om te verspreiden, zelfs als het alleen naar onderwijzers toe is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, kennis zou gebruikt worden om kennis over te dragen. Klinkt ingewikkeld maar om iemand kennis te geven moet die persoon weer gevoed worden met kennis.

Het heeft een circulaire werking dat nooit op houdt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, want dan zou de opgedane kennis van de leerlingen onbruikbaar zijn, tenzij zij op hun beurt ook weer onderwijzer zouden worden.
Dit antwoord gaat niet op als je levenswijsheid bedoeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, je kunt onderwijzen in meerdere vakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kennis = Macht
Kennissen = Machtiger
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tuurlijk een zou een wedloop ontstaan naar de beste, naar degene die het meest kan begeesteren. denk aan de film "DEATH POEMS SOCIETY " Kennis zou een ander dimensie krijgen. het is zoals wiskunde studeren zonder direkte toepassingen , boeiend en waarschijnlijk komt er ooit een toepassing van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja kennis heeft altijd betekenis. Ander vragen zijn: Wie bakt dan het brood?; Wie haalt het vuilnis op?; Wie melkt de koeien?; Wie verbouwd groenten? etc.
Kortom: Er ontbreekt iets aan de levensvoorwaarden!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen is uiteraard onderwijzer, alleen niet in het huidige begrip.

Dus om deze vraag te beantwoorden moeten we kijken naar de manier waarop mensen van elkaar kunnen leren. Iedereen kan een apart deelgebied van kennis hebben, waarin hij anderen kan onderwijzen, denk aan de vroegere ambachten.

Dit betekent uiteraard niet een verlies van betekenis van kennis. Kennis moet echter wel altijd toepasbaar zijn, anders heeft het geen zin.