Waarom nemen mensen die roepen dat "de wereld vergaat" op een bepaalde datum soms heel letterlijk?

Elk jaar is het bijna een traditie geworden dat er iemand op staat en zegt "De wereld vergaat!", maar moet je zoiets nou echt "letterlijk" nemen? Of is het juist figuurlijk?

Door bijvoorbeeld een ramp op groot of klein niveau kan ook de wereld vergaan, maar dan "je eigen wereldje". Je eigen wereld stort dan in. Maar de planeet is niet letterlijk "vergaan".

Als iemand op staat en zegt "de wereld vergaat" op die en die datum, maar waarom doen deze mensen dat? En waarom zo letterlijk?

Volgend jaar vergaat de wereld ook namelijk en alle jaren erna ook. Dus eigenlijk snap ik er weinig van waarom dat keer op keer wordt verkondigt en er tóch niks gebeurt.

kijk maar > http://web.me.com/lorenmadsen/endings/pick_a_year.html

(geleend van een andere vraag hier http://www.goeievraag.nl/vraag/wereld-vergaat.188283)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Netjes van je dat je mijn vraag als bron vermeld! Goed bezig ;)

Het beste antwoord

Er zijn ruim 6 miljard mensen.

Als je kijkt naar mogelijk eindjaren heb je eigenlijk maar een vrij beperkte keuze. Alle jaren voor nu vallen al af. En alles wat te ver in de toekomst ligt heeft weinig aantrekkingskracht.
De mensen die deze uitspraken doen zijn er namelijk meestal van overtuigd dat god met hun spreekt of dat zij een of andere bijzondere bron van kennis hebben. Als resultaat daarvan moet het einde van de wereld ook wel dichtbij zijn (vanuit hun bekeken). Hoe 'logisch' is het dat god je nu verteld dat in 16.548 de wereld vergaat? De fantasie van mensen blijft meestal veel dichterbij.

Dus als je kijkt naar 6,5 miljard mensen en ervan uit gaat dat 0,001 procent daarvan dit soort waanideeen heeft dan kom je alsnog uit op 6,5 miljoen mensen. Maar een klein deel daarvan heeft genoeg charisma en overtuigingskracht om andere mensen hier in mee te krijgen. Maar met zo ontzettend veel mensen is het eigenlijk vreemd dat je niet VAKER hoort over het einde van de wereld. Je kunt namelijk ongetwijfeld ergens iemand vinden die denkt dat de wereld volgende week vergaat.

De mensen die dit zeggen zijn natuurlijk niet onder de indruk van andere die het fout hadden want zij misten dat stukje speciale kennis, die extra devotie, datgene wat de nieuwe voorspeller wel heeft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mijn rekenmachine is 0,001 procent van 6,5 miljard 65000.
Je weet dat het Amerikaanse 'billion' niet biljoen betekent, maar miljard?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luid en duidelijk uitgelegd!

Andere antwoorden (5)

ik denk angst aanjagen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand weet wanneer de wereld vergaat, alleen Allah ( mijn geloof)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een uiting van territoriumdrift.
Een territorium is een gebied, waar je voor je leven van afhankelijk bent. Voor vogels is dan het gebied om het nest heen, waar ze worpjes kunnen halen. Voor mensen ligt dat veel ingewikkelder. Het kan je eigen kamer zijn. Of je bankrekening, of je beroepsgroep. 'Gebied' moet je dus heel ruim opvatten. Maar dit geeft die mensen wel een gevoel van identiteit. 'Ik ben bakker', bijvoorbeeld, drukt zoiets uit. Maar ook 'ik ben christen', of 'alleen ik heb het ware geloof'.
Om de grens met het territorium uit de drukken, geloven veel Amerikanen, dat er een dag komt, dat 'goede' mensen naar de hemel gaan, en de andere achterblijven.
Sommige dominees kondigen dan een dag aan, waarop dat zou gaan gebeuren. (Misschien verdienen die er veel geld mee, maar dat ter zijde).
Het gaat dus puur om geloof; je kan weinig weten, maar wel alles geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt een beetje aan de voorspelling.

Sommige mensen bedoelen letterlijk dat de hle wereld - aarde - planeet er aan gaat ,vaak door kometen en andere gevaren van buitenaf.

Anderen bedoelen dat de mensheid vergaat ; de aarde blijft dan wel bestaan ,er blijft ook wel leven, maar voor ons is het einde oefening. Dat komt dan vaak door oorlogen, ziektes, en andere rampen (Zoals nucleaire) die we over onszelf hebben afgeroepen.

En dan zijn er nog de voorspellingen die het einde van 'de wereld zoals wij die kennen' aankondigen. Vaak met een wens van een verandering ten positieve.
Ook die zitten er in de regel naast, want gebeurtenissen die het aanzien van de wereld werkelijk ingrijpend veranderen, zoals de uitvinding van de boekdrukkunst, de stoommachine of het Internet, worden zelden of nooit als 'eind der tijden' aangekondigd, terwijl ze dat in feite wel degelijk zijn, en een heel nieuw tijdperk inluiden.

Meestal is het een vorm van doemdenken, en soms van wensdenken. Maar in de praktijk is er morgen altijd weer een nieuwe dag, en gaan echte grote veranderingen tamelijk sluipenderwijs. Waarom mensen dat doen ? Ja, ook die motivatie verschilt natuurlijk. Soms is het eigen angst, soms is het aandacht willen vestigen op een probleem, soms is het hoop, soms de uitkomst van totaal verkeerde berekeningen en fout geïnterpreteerde gegevens, en sommigen zijn gewoon zo gek als een deur. Maar hoe gek je ook bent, er is altijd wel ergens een grotere idioot die je serieus neemt.

De reden dat er toch niks gebeurt, is dat al die voorspellingen nergens op gebaseerd zijn. De enige voorspelling die enig hout snijdt is de laatste datum in het rijtje op de site die je noemt : 4.500.000.000 jaar na nu. Dan is namelijk de zon op, en die is een belangrijke voorwaarde voor het leven op aarde en zelfs het bestaan van de planeet. Daarna is het dus ECHT einde oefening. Maar of er tegen die tijd nog mensen zijn ?????

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie reacties voor vervolg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even terug naar de drie scenario's : Mensen geloven in de eerste (alles weg) uit angst voor het onbekende. Daar heb je ZO geen invloed op, en ben je ZO aan de goden overgeleverd, dat het idee alleen al ze vreselijk beangstigd van 'stel je voor ' of 'je weet maar nooit'. Mensen die geloven in ons einde door eigen toedoen, maken zich voornamelijk zorgen (en terecht) over hoe de mens met de aarde omgaat. Op den duur zullen ze wel gelijk krijgen, maar een precieze datum geven is moeilijk. Soms denkt iemand een eenvoudig rekensommetje te kunnen uitrekenen wanneer dat zal zijn, en 'als je niet te diep nadenkt, klopt alles' prikken zo een 'plausibele' datum. Mensen die een angst dat het gaat gebeuren combineren met een blind vertrouwen in die berekening, kunnen dergelijke data serieus nemen, of in elk geval met een slag om de arm. Mensen die geloven in een eind van de wereld 'zoals wij die kennen' worden vaak gedreven door hoop en de wens dat de mensheid evolueert naar en hoger (spiritueel) level (buiten het hedonistische westen echter lijkt eerder het tegendeel het geval). We zitten dan ook al ergens sinds de jaren 60 te wachten op de 'age of aquarius' die maar niet wil komen. Precieze data worden daarbij in de regel niet gegeven, omdat het in alle gevallen om een langzaam proces zou moeten gaan.
Vaak echter verandert de wereld zoals we die kennen door heel andere oorzaken, in de regel technologische uitvindingen, waar we zogenaamd niet op zitten te wachten, maar die wel gretig omarmd worden. Ook door de 'Aquarianen'.
Als Christen geloof ik dat eens de wereld en alles wat erop leeft eens zal vergaan. wanneer dat is dat weet God alleen. daarover staat namelijk in de Bijbel dat dit is 'als een dief in de nacht'. je kan het niet berekenen, je kan er wel rekening mee houden. mensen die zeggen dat ze het vanuit de Bijbel kunnen berekenen zitten fout en kunnen zich beter bezig houden hoe ze de tijd hier doorbrengen totdat het zal gebeuren. en als dan de wereld vergaat (of na dit leven)? dan willen we allemaal naar de hemel toch? zorg dan dat je Hem die je daar gaat tegenkomen in dit leven leer kennen. dan stuurt Hij je ook niet als een ongenode gast weg. mooi voordeel is ook dat je dan ook niet bang hoeft te zijn voor het vergaan van de wereld. zoals Harold Camping 21 mei 2011.