waarom hebben ze ooit een term vrienden uitgevonden?

echte vrienden bestaan toch niet.. of komen zeldenvoor. Vaak zijn er mensen die je graag hebt in het leven.
mensen die je de weg wijzen, maar opeens zijn ze weg!
laten ze niets meer weten of draaien ze rond de pot.
Heb je problemen, sta je er jij ( en of je partner) er toch alleen voor!?!
noem je dat dan vrienden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vrienden is inderdaad een term die je kunt gebruiken voor echte diepgaand relaties die geen liefdes- of familiebanden zijn en die je gedurende langere tijd met iemand onderhoud. En inderdaad, die vriendschappen zijn best wel zeldzaam, en ook niet strikt noodzakelijk om een prettig leven te kunnen leiden. Als het piefdes- en familienetwerk goed is, kun je met een partijtje goede kennissen prima vooruit.

Daarnaast wordt de term vrienden ook heel veel gebruikt voor mensen die feitelijk kennissen zijn, soms wat minder oppervlakkige kennissen (dan kan het nog) maar soms ook voor oppervlakkige kennissen en minder.

Er zijn zelfs mensen, voornamelijk maar niet uitsluitend jongeren, die de term vrienden gebruiken voor zo ongeveer iederéén die ze kennen. Stappen met een groep vrienden bijvoorbeeld, waarvan je met wat pech van sommigen alleen de náám weet. En neem bijvoorbeeld hyves ; als ergens het begrip 'vriend' buitengewoon zwaar wordt overgewaardeerd om niet te zeggen volledig uitgehold, is het wel daar. "Bekenden' denkt meestal al meer dan ruimschoots de lading.

Op zich is er echter niks verkeerd mee als een woord twee betekenissen heeft ; er zijn wel meer homoniemen in onze taal. Hier echter lijken de betekenissen toch iets te overlappen (het zijn allebei mensen met wie je geen ruzie hebt in elk geval), en daardoor zou het wat verwarrend kunnen werken. Maar ach, als je het voor jezelf maar weet.

Een van de kenmerken van vrienden en vriendschappen (en ook van kennissen trouwens) is dat ze komen en gaan. Afhankelijk van in welke fase van je leven je zit en of je gelijk opgaat, kunnen vriendschappen ontstaan of verwateren, en soms zelf verbroken worden. En aangezien dat één van de kenmerken van vriendschap is, dat je niet tot in den treure verantwoording aan elkaar verschuldigd bent en niet met een contract of bloedbanden aan elkaar vastzit of tot elkaar veroordeeld bent, dekt het woord de lading nog steeds prima.

Alleen noem je na het verbreken van de vriendschap om welke reden dan ook, iemand op een gegeven moment geen vriend meer. Dan wordt het een kennis, dan een bekende, en uiteindelijk iemand van vroeger. Of een vroegere vriend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zo een vriend kruist heus nog wel eens je pad.
Als het woord niet was uitgevonden zou je die vriend niet zo kunnen noemen, dus is het maar goed dat we het hebben.
14 jaar geleden
Echte vrienden bestaan wel degelijk!. Maar vrienden die je in de steek laten als je problemen hebt, zijn natuurlijk nooit èchte vrienden geweest..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echte vrienden zijn zeldzaam, maar ze bestaan. Je weet dat als je ze hebt. Ik heb al 35 jaar één echte vriendin waarmee ik alles kan delen en die ik 200% vertrouw als het om vertrouwelijke dingen gaat. En dat is wederzijds, dat maakt de vriendschap heel waardevol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn er echt heel weinig, echte vrienden, helemaal waar.
Maar het kan wel, ik heb er een paar, echte vriendinnen voor het leven, die je echt nemen zoals je bent,met al je fouten en de dieptepunten.
Een daarvan heb ik 10 jaar geleden pas ontmoet,maar we hoeven niets aan elkaar uit te leggen, ze is er altijd voor mij.
Dus blijf hoop houden, het woord kan echt iets goeds voor je gaan betekenen. Probeer ondanks alles zelf een echte vriend/vriendin te zijn ondanks je wantrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb van al die zogenaamde vrienden één ding geleerd: 'Toen ik geld had, had ik vrienden!'...

Ik heb van vele honderde mensen die ik, al dan niet zakelijk ken wel getelt 3 echte vrienden. Waarvan ik er bij 2 ook weer een zakelijke relatie ernaast heb. Maar dat staat weer los van de vriendschap van al die jaren daarvoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het hangt er maar net vanaf wat je verstaat onder de term 'echte vriend'. ik denk dat ik er minstens 3 heb. door dik en dun!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk dat jij geen (echte) vrienden hebt dan. Voor mij zijn ze als een soort familie, als ik problemen heb maakt niet uit wat helpen ze me. Dat noem ik vrienden, ookal heb je verschillende gradaties. Op hyves hebben mensen veel vrienden, maar helpen je niet altijd nee.