Waar komt de gewoonte vandaan om mensen zeep voor hun verjaardag te geven?

Vroeger kregen we altijd van ons oude buurvrouwtje een blokje zeep, en nu geeft mn ex er ook een... Waar komt dat toch vandaan?

Voor de leukerds; neen, ik stink niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik kan me niet herinneren dat gewone zeep vroeger extreem duur was. (Maar dat kan aan mijn geheugen liggen :O)
In Groot Brittannie werd er tot 1853 belasting geheven op zeep.
Het was tamelijk gemeengoed, alleen in de oorlog werd de zeepproductie gehalveerd en was zeep op de bon.
Maja Zeep, uit Spanje, die was wel duurder dan gewone zeep en daardoor een geliefd cadeau. Het rook nog lekker bovendien.

Ik denk dat het meer een cadeau is, waar je je nooit een buil aan valt als je de ontvanger niet zo goed kent.
Tegenwoordig geeft met niet zo vaak meer een stuk zeep, dan wel de "moderne" varianten zoals badschuim en douchegel. En aanverwante producten als lichaamsverzorgingsproducten.

http://www.wereldoorlog1418.nl/zeepschaarste/index.html

De geschiedenis van zeep. Leuk om te lezen!
http://users.telenet.be/hc_itc325/geschied_zeep.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag toch verwachten dat zijn ex de ontvanger wel goed kent :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! LOL :)
Ja, denk het wel, maar misschien wist zij ook niks beters meer te verzinnen...

Andere antwoorden (7)

Vroeger was zeep heel duur. Misschien dat het daar vandaan komt. Men kon het niet zo gemakkelijk betalen en dus was het een mooi cadeau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaf het zelf al aan. Het is niet bedoelt als hint :-)

Ik denk dat het komt omdat zeep vroeger een luxe artikel was. Dus dat oude buurvrouwtje die dit als kado geeft klopt wel.
Dat je ex het ook doet is of gebrek aan creativiteit, of toch een hint?
Ikzelf krijg nooit zeep. In mijn leeftijdklasse is het niet echt gebruikelijk. Bij gebrek aan creativiteit geven wij elkaar meestal wijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van harte!
Waarschijnlijk omdat men vroeger niet meer had dan zachte groene zeep. later kwam de luxere,harde, zeep. Die werd door veel mensen echt als duur en dus luxe gezien. Goed cadeau dus. tegenwoordig is het meer een "ik weet niet wat ik anders moet kopen"cadeau
12 jaar geleden
voor zover ik het begrepen heb ooit van me moeder, deden ze t omdat zeep vroeger kostbaar was, men gebruikte t ook om in kledingkasten te bewaren tussen de kleding en zo..
dus ik denk daar de afkomst in ligt..
overigens deed mijn moeder t ook, zeep geven, en ik leg nog steeds zeep in me kasten ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heerlijk, zeep in de kast tussen de handdoeken en zo!
+
Vroeger was zeep een soort luxe artikel.
Inmiddels niet meer en is het bovendien vervangen door doucheschuim en zeepdispensers.
Omdat niemand zich nog met 'zeep' van een blokje wast, worden die stukken steeds opnieuw doorgegeven.
Als je het ook doet, krijg je het ws over pakweg 3,4 jaar vanzelf terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen weten niet wat ze moeten geven en geven daarom iets als zeep, omdat ze denken; dat komt toch wel op. Ik heb liever zeep dan de 10e theedoek ofzo. Maar goed, als je de kast vol zeep hebt, is het ook weer wat te veel van het goede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik zelf een cadeautje ga kopen als ik een verjaardag heb en ik zou voor de zoveelste keer weer niet weten wat ik moet halen omdat de meesten vandaag de dag alles al hebben ,dan is zeep of doucheschuim of badzout gewoon lekker makkelijk om te kopen en te geven( en te krijgen). Het klinkt misschien heel dom dat ik dit typ en het lijkt misschien ook wel zo dat ik me er op die manier maar met een Jantje van......... vanaf wil maken, maar zeep is een van de weinige cadeautjes dat bijna altijd wel welkom is want iedereen gebruikt dat tegenwoordig. Bovendien gaat het wat langer mee als een bos bloemen en je stoot er een vrouw die zwaar aan het lijnen is ook niet mee voor t hoofd. Dit in tegen stelling tot een doos chocolade.