Mag een cassière je staande houden?

Stel: je loopt bij de kassa vd supermarkt door de poortjes en je bent gewoon netjes je boodschappen aan het afrekenen, ineens gaan de poortjes piepen en je moet je tas opendoen, daar zit een flesje Spa in wat je in EEN ANDERE WINKEL hebt gekocht, de kassajuf twijfelt aan je verhaal (het flesje kan net zo goed in DIE supermarkt gekocht zijn en je hebt hem niet afgerekend), afin, geen bonnetje uit die andere winkel waar jij je flesje hebt gekocht, vraag:--> Mag de kassajuf jou ''staande houden''..en jou als verdachte overdragen aan de politie, zo ja..wat kun je doen om een schadevergoeding uit dit hele verhaal te krijgen omdat jij 100% zeker weet dat jij dat flesje niet hebt gestolen maar eerlijk hebt gekocht, IN EEN ANDERE WINKEL....wat is juridisch mogelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
staande houden tot daar aan toe maar kun je als onschuldig persoon ook actie ondernemen op het feit dat ze je dus onjuist beschuldigen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de wet mag een ieder iemand aanhouden (verschil met staande houden) en niet bij een vermoeden, maar slechts op heterdaad (ook een belangrijk verschil). Omdat er ook risico's zijn aan het willen aanhouden van iemand terwijl dat onterecht is heb ik in mijn (helaas wat lange) antwoord nog eens uitgelegd wat het verschil is.

Het beste antwoord

Denk rationeler, laat de voorraad tellen. Maak het probleem hun uitdaging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee op zich Lotus, maar wat als er nu net iemand anders met zo'n flesje de deur uitgeglipt is. Dan ontbreekt er een flesje aan de voorraad dat niet afgerekend is, met andere woorden, dan heb je wat uit te leggen, ware het niet dat je helemaal niet hoeft mee te werken aan dergelijke dingen, tenzij ze je op heterdaad betrapt hebben op iets, want dan mogen ze je aanhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog, zolang je de winkel niet uit ben kun je ook niets gestolen hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ lotus wat een goed antwoord..........

Andere antwoorden (11)

Als ze je verdenken mogen ze je wel staande houden, maar je hoeft nergens aan mee te werken.
Ze moeten dan de politie bellen om in je tas te laten kijken. De bewijslast dat je dat flesje gestolen hebt is lastig, en over één flesje Spa zal de politie geen tijd willen
verspillen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wat betreft mijn tweede vraag? ''wat kun je doen om een schadevergoeding uit dit hele verhaal te krijgen omdat jij 100% zeker weet dat jij dat flesje niet hebt gestolen maar eerlijk hebt gekocht, IN EEN ANDERE WINKEL''
paulus811
14 jaar geleden
Wat is je schade dan die je vergoed wilt zien? Ik denk niet dat je een sterke zaak hebt en het eind is zoek als je die schadevergoeding krijgt. Gaat straks iedereen met een fles spa boodschappen doen, liefst in een transparante tas zodat de cassiere het wel moet zien.
AWM
14 jaar geleden
Schadevergoeding moet je voor de rechter afdwingen en die zal dit in zo een geval niet toekennen, omdat je niet kunt aantonen dat je die schade hebt geleden.
Zo een zaak is onlangs voor de rechter geweest.
Een dame werd bij de ETOS in de Leidsestraat in Amsterdam voor diefstal aangehouden.
(Ze dachten dat ze een truc uithaalde met het geld terugvragen van lotion, die ze zonet uit de schappen had gehaald en met en oude bon)
Dit alles was niet te bewijzen en ze ging vrijuit.
Tien spande de dame een civiele zaak aan tegen de Etos,
wegens geleden (emotionele) schade.
De rechter wilde daar niet van horen, ook al was ze voor korte tijd opgesloten geweest op het bureau.
"Zulke dingen gebeuren", vond de rechter....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''iedereen'' die met een transparante tas boodschappen gaat doen met een flesje Spa erin , kan lang wachten het gaat erom dat je nav de ''piepende'' poortjes uit de rij wordt gehaald met een beschuldiging en ''en public'' dat je als verdachte wordt gezien want JIJ hebt iets gestolen uit de winkel...daar kun je op zn minst toch een soort van bezwaar tegen de winkel aan tekenen? daarom mijn vraag : wat is JURIDISCH mogelijk..?
AWM
14 jaar geleden
Naat, lees dit topic eens op een forum van de politie:
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=5212&view=next&sid=d11ae148e6eb5920f11c7d725b5a83d0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ antwoordman :interresting.................
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@CJL
Ik heb ook alle diploma's op beveiligingsgebied en de nodige Rechts- en Wetskennis opgedaan en weet precies wat je wél mag doen, maar vooral ook (minstens zo belangrijk) wat je níet mag doen.
In bovenstaand voorbeeld is geen sprake van aanhouding of beschuldiging. Een belangrijk detail is de zin: "De kassajuf TWIJFELT aan je verhaal", en dat vind ik logisch.
Pas dan komt je vraagstelling of ze je staande mag houden (hetgeen 'aanhouden' moet zijn) en dat mag uiteraard niet.
paulus811
14 jaar geleden
Naatje, als de poortjes piepen (want daar lijk je schadevergoeding voor te willen), dan snap ik niet dat ze niet piepten toen je de winkel verliet waar je de spa gekocht hebt. Ik vind het een raar verhaal. Ik hoop dat je geen schadevergoeding krijgt, want uiteindelijk ben ik het die die kosten weer terug ziet in de prijzen van de boodschappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@paulus: dat jij het ''een raar verhaal vind'' is je goed recht, ik vertel gewoon zoals het is gegaan, de poortjes stonden bij de kassa en piepten toen ik er doorheen ging, en nee bij de ingang van de supermarkt staan geen poortjes ook niet waar ik het flesje gekocht heb..sorry ik moet je teleurstellen, wat betreft je tweede alinea *zucht*
Een schadevergoeding kun je wel vergeten. Je had correct gehandeld als je bij binnenkomst even had gemeld dat je dat flesje in je tas had.
Logisch dat ze nu denken dat je dat gestolen hebt. Je staat dus niet bepaald sterk in je schoenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens dat het 'logisch is dat ze dat denken'. Ik word niet graag voor dief uitgemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij denkt serieus dat als ik een winkel binnenloop dat ik even denk;''o ja..ff melden dat een spaatje blauw in mn tas zit''? please......je maakt een grapje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK denk dat niet, maar ZIJ hebben een aanleiding om dat wel te denken. En wat is er mis met het even melden dat je wat in je tas hebt zitten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe jij dat als je een winkel inloopt?? ga jij dan bij de ingang opsommen wat er in je tas zit?? en wat als je je van geen kwaad bewust bent, en je loopt gewoon die supermarkt in? stel je hebt een tas bij je waar een pakje zakdoeken inzit, en je loopt een drogist binnen, zeg jij bij de ingang: ''jongens i am coming in..maar let erop: ik heb een pakje zakdoeken in mn tas''??...mmm sorry. dat gaat er bij mij niet in.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zijn ook simpele, wat flauwe voorbeelden: een flesje spa, een pakje zakdoeken. 't kan ook om veel duurdere dingen gaan en stel nu dat jij de eigenaar bent van zo'n zaak en je constateert dat iemand een duur pak wasmiddel in zijn tas heeft, van een merk dat jij ook verkoopt. Denk je dan ook: "Oh, die is daar natuurlijk mee binnengekomen" ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toet, ik ben het met je oneens. De winkelier of de kassajuffrouw heeft in een situatie als deze geen enkele reden om in je tas te mogen kijken. Vantevoren melden dat je een spa blauw uit een andere winkel in je tas hebt is dan ook denk ik een stap te ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn antwoord heb ik het helemaal niet over de kassajuffrouw gehad, doch alleen over de schadevergoeding. Maar delen jullie gerust minnetjes uit. Ik slaap er vannacht niet minder om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens denken, iedere keer dat ik een winkel binnen loop. moet ik eerst melden dat ik in mijn tas heb: - flesje water
- mascara
- lippenbalsem
- lippenstift
- make-upspiegeltje
- een pincet
- nagelvijl
- pen
- flesje parfum
- haarborstel
- haarelastiekjes Mmm, ik weet zeker dat ik nog wat vergeet... Oh ja, dat pakje zakdoekjes! Met andere woorden: lijkt dat je nou echt realistisch? Iets dat de winkel redelijkerwijs kan verwachten? Zelf denk ik dat ze stapelgek zouden worden als iedere vrouw met een tas even bij binnenkomst de inhoud van die tas met het personeel door zou nemen zodat duidelijk is dat ze niets steelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niet zo lang geleden had ik een rolgordijntje gekocht bij de Praxis. Thuisgekomen bedacht ik me dat ik nog een potje verf nodig had met exact dezelfde kleur. Ik ben later naar de Formido gegaan (wat dichterbij) om daar een kleur te laten mengen. Het rolgordijntje had ik meegenomen als voorbeeld voor die kleur. Aangezien ze daar dezelfde rolgordijntjes verkopen (alleen iets duurder), heb ik dat bij binnenkomst even gemeld.
Zo voorkom je onprettige situaties bij de kassa's. Ik begrijp niet dat jullie dat nou zo vreemd vinden en met allerlei gekke voorbeelden aan komen zetten, zoals lippenstipt, zakdoekjes etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Suzy, vrouwen hebben altijd zo veel mee :|
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen problemen wilt hebben, is het beter bij binnenkomst te melden dat je reeds nieuwe/ongeopende spullen bij je hebt. Meld je dit niet, loop je zelf het risico van aanhouding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Domtic, ik ken geen enkele winkel waar ze zelfs maar rekening houden met de mogelijkheid dat je komt melden dat je al dingen bij je hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@toet lijkt mij logisch dat je DAAR de bon van bewaard een flesje water....nee, daar bewaar ik echt geen bon van..sorry
Jij moet theoretisch kunnen bewijzen dat je het flesje niet gestolen hebt, door middel van een kassa-bon(of in extreem geval bijvoorbeeld camera-beelden uit de andere winkel).
De kans dat het gebeurd is erg klein omdat a: de beveilinging eraf word gehaald als je iets koopt en b: Op een flesje spa geen beveiliging zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, nee, en nog eens nee.
Je hoeft in Nederland niet te bewijzen dat je onschuldig bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
antwoordman je hebt weeeeeeeeeeer gelijk (hate to say it ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel als het alarm afgaat, want dat betekend dat er beveiliging op zit, en dat het dus uit die winkel komt. Daarnaast klopt het niet altijd dat je je 'onschuld' niet hoeft te bewijzen, dat verschilt per situatie.
AWM
14 jaar geleden
Dat is niet waar. Regelmatig gaan de poortjes af vanwege niet verwijderde strips van artikelen uit andere winkels.
Dat zie je elke dag.
En dat onschuld en bewijzen ligt verankerd in de wet, dus dat gaat altijd op. En als dat volgens jou van een situatie afhangt, moet je dat maar even uitleggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het makkelijk stelen, als je dorst hebt. Je steekt gewoon een flesje drinken in je tas en laat de winkelier dan maar eens bewijzen dat je het niet gestolen hebt.
Zo werkt 't toch echt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Toet: ''Dan is het makkelijk stelen, als je dorst hebt.''.ja.maar als je het nou NIET gedaan hebt..mag je dan stappen ondernemen....?
AWM
14 jaar geleden
Als het personeel een sterke aanwijzing heeft dat je een dief bent, na bijv. een betrapping op heterdaad dan mogen ze je staande houden. Dat mag jij ook als burger doen (als je levensmoe bent).
Voor de rest mogen ze niets.
Ik snap ook wel dat dat frusterend is voor het winkelpersoneel, want zelfs als ze een ijzersterke zaak hebben en de politie bellen, en als die politie al langskomt, dan loopt de dief na een half uur weer de winkel binnen.
Maar het is niet anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Toet, de winkelier zou juist moeten bewijzen dat je het WEL gestolen hebt. @Antwoordman je bedoelt aanhouden (zie mijn antwoord). @Algemeen, zelfs als je aangehouden bent door een kassajuffrouw mag zij je niet fouilleren of in je tas kijken of iets dergelijks. Dat mag de politie zelfs slechts in bepaalde situaties doen en ook de politie moet daartoe een zekere rechtvaardigingsgrond hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drukfoutje... Mag dat ook al niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Toet, ik dacht even dat je het bewust zo bedoelde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De cassiere mag wel in je tas kijken, als dat het beleid van de winkel is en dat bijvoorbeeld op een bordje staat. Als jij dan de winkel in komt lopen, accepteer jij die regel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Essierulez, dat klopt en ook alleen onder die voorwaarden mogen ze in je tas kijken. Als de voorwaarden niet duidelijk zijn kun je er ook niet aan gehouden worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft ze niet in je tas te laten kijken, maar je kan natuurlijk wel meewerken aan je onschuld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Domtic, het staat je uiteraard volledig vrij om mee te werken aan het bewijzen van je onschuld, maar je bent hier geenszins toe verplicht.
het enige wat de vrouw hoeft te doen is de fles te scannen.
pakt ie hem niet komt het niet uit die winkel, klaar ben je.
als ze twijfelt en ze heeft daar reden toe (ze heeft iets verdachts gezien) mag ze jou vasthouden tot de politie er is. heeft ze niets verdachts gezien zal ze om een fles spa echt de politie niet bellen.
ze zal het laten. anders de bedrijfsleider wel. er geld een beleid voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de fles scannen heeft ze gedaan, hij bliepte OOK op de kassa maar het was GEEN fles van hun maar het systeem herkende de fles wel, catch my drift?
AWM
14 jaar geleden
Ja, een barcode is een barcode, die verschilt niet per winkel. Maar dat betekent nog niet dat je een dief bent.
Bij de Mediamarkt moet je je tas in een kluisje stoppen voordat je de winkel in mag, dat geeft wel duidelijkheid.
Maar ja, niemand houdt zich eraan, dus dat helpt ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, de barcode is hetzelfde, waar je die fles Spa ook koopt. Alleen bij winkel A zit die barcode in de database aan een andere set gegevens gekoppeld dan bij winkel B, zo kan het dat de omschrijving op de kassabon soms iets verschilt en ook de prijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een medewerker mag je vragen te blijven totdat de politie er is, niets meer niets minder.
Ha, die Naatje;

Als het gaat om misdaden hoef je gelukkig je onschuld niet te bewijzen, maar als er redelijk wat 'bewijs' is dat een valse beschuldiging ondersteunt is het toch wel verdomd handig als je dat wel kunt doen. Ik denk dan ook dat je weinig hoeft te verwachten in de zin van een schadevergoeding omdat de kassajuf gegronde reden had voor haar handelen.
Overigens geldt bij lichte (verkeers-)overtreding ( die onder de zogenaamde wet Mulder vallen) deze omgekeerde bewijslast allang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste, je hoeft niet mee te werken aan de tassencontrole als zodanig. Als er voor je de winkel ingaat duidelijk op een bord staat dat je tassencontrole kunt verwachten is het wat anders, als je dan namelijk niet mee wil werken ga je niet akkoord met de algemene voorwaarden en mag de winkelier je dus in feite op basis daarvan weigeren. Dat was hier echter niet de situatie. Een kassajuffrouw heeft niet de bevoegdheid ongevraagd in je tas te mogen kijken.

Ten tweede de kassajuffrouw is een burger, net als ik, een eventuele beveiliginsbeambte, een loodgieter etc. Een burger mat jou niet staande houden, dat is voorbehouden aan politie en dergelijke. Een burger mag je wel aanhouden (zie link), dat is wat anders namelijk. De woorden lijken op elkaar, maar bij staande houden is er sprake van het controleren van de identiteit en dergelijke en soms ook zaken als visitatie ( fouilleren), dat is strikt voorbehouden aan bevoegde opsporingsambtenaren. Aanhouden mag, maar dan mag een burger dat alleen doen op heterdad. Ik ben kassamedewerker ik zie jou een flesje spa in je tas proppen en je probeert ermee weg te komen, dan kan ik je op heterdaad aanhouden. Zaak is het dat ik je dan tegenhoud te vertrekken en z.s.m. overdraag aan de politie, dat is namelijk een verplichting die voortvloeit uit de mogelijkheid die ik heb gebruikt tot aanhouden. Mocht je weg willen lopen dan mag ik enige vorm van dwang uitoefenen om te voorkomen dat je dat doet, zou je me een klap geven dan kan ik er waarschijnlijk ook nog wel mee wegkomen als ik mezelf verdedig. Alles goed en aardig, de kassajuffouw heeft het jou niet zien doen, daaruit volgt dat het geen heterdaad is, dus mag ze je niet aanhouden.

Tot slot, een schdevergoeding geldt alleen voor aan te tonen en geleden schade, die kans is vrij klein bovendien moet je dan je gelijk bij de rechter halen. Emotionele schade is al veel lastiger en dit terwijl schade verhalen in zo'n situatie sowieso lastig is.

Ik zou in een situatie als deze zeer serieus overwegen om aangifte te doen van wederrechtelijke vrijheidsberoving (art. 282 wetboek van strafrecht, zie link). Al is het maar om een signaal af te geven dat zoiets niet zomaar gaat, zeker niet om een vermeend gestolen flesje dat ook nog eens leeg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was of de kassajuffrouw je MAG aanhouden (daarop is het antwoord natuurlijk nee) er is in dit verhaal geen sprake van daadwerkelijke aanhouding, dus ook niet van vrijheidsberoving. En mocht je iemand aanhouden die daarbij geweld gebruikt, dan mag je zelf gebruik maken van 'evenredig' geweld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Toet, helemaal gelijk natuurlijk dat het in de vraag niet tot aanhouding kwam. Misschien ook wel omdat het slechts om een flesje Spa ging hoor. Ik dacht daar inderdaad een stap te ver door. Toch moeten ze het ook niet in hun hoofd halen om mij in een positie te zetten waarbij mensen die ook in de supermarkt aanwezig zijn en mij misschien kennen kunnen denken dat ik misschien wel een winkeldief ben. Als ze dat in het openbaar doen (je te kijk zetten zogezegd) dan zitten ze ook fout en zou je ze kunnen aanpakken, misschien op basis van belediging of een van de aanverwante vergrijpen. Als ze niet serieus denken dat je iets gestolen hebben zouden ze je helemaal al niet moeten vragen om je tas open te maken (iets wat behoudens duidelijke borden bij de ingang sowieso uit den boze is). Maar al met al heb je gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
P.S. Dat van dat evenredig geweld (Het OM heeft het over dwang) wist ik. Het wordt echter door het OM ook nogal gauw als eigenrichting uitgelegd als je te ver zou gaan. Mocht je echter te ver gaan terwijl je jezelf verdedigd dan kun je mogelijk weer noodweer of noodweer exces aanvoeren als strafuitsluitingsgrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanhouden mag niet, staande houden mag worden gevraagd is vrijblijvend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Lotus, een burger mag nooit iemand staande houden, dat is aan de politie (en dergelijke) voorbehouden. Zie artikel 52 Wetboek van Strafvordering: Artikel 52 - Wetboek van Strafvordering Iedere opsporingsambtenaar is bevoegd den verdachte naar zijn naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij als ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- of verblijfplaats te vragen en hem daartoe staande te houden. Een ieder mag echter aanhouden, zie artikel 53 van die wet: Artikel 53 - Wetboek van Strafvordering 1. In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.
2. In zoodanig geval is de officier van justitie of de hulpofficier bevoegd den verdachte, na aanhouding, naar eene plaats van verhoor te geleiden; hij kan ook diens aanhouding of voorgeleiding bevelen.
3. Geschiedt de aanhouding door een anderen opsporingsambtenaar, dan draagt deze zorg dat de aangehoudene ten spoedigste voor den officier van justitie of een van diens hulpofficieren wordt geleid.
4. Geschiedt de aanhouding door een ander, dan levert deze den aangehoudene onverwijld aan een opsporingsambtenaar over, onder afgifte aan deze van mogelijk in beslag genomen voorwerpen, die dan handelt overeenkomstig de bepalingen van het voorgaande lid en, zo nodig, de artikelen 156 en 157.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk uitgelegd wat je rechten zijn! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ toet dat was de off vraag dus niet, de mods hebben hem aangepast...........
Als er wordt gevraagd of ze in je tas mogen kijken, mag je dat uiteraard weigeren.

Ze mogen de politie erbij halen maar het zal niet veel uithalen.

Juridisch gezien kunnen ze je niets maken, je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen, het is in dit geval bijna onmogelijk om te bewijzen dat jij het flesje hebt gestolen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan wel meewerken en het process versnellen door je eigen onschuld aan te tonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was in dit geval moeilijk omdat er geen bewijs was van haar onschuld. Er is trouwens ook geen bewijs dat ze schuldig is...
Het in je tas hebben van zaken die ze in die winkel ook verkopen is geen misdaad, de veters in je schoenen verkopen ze ook in iedere supermarkt.

Pas als ze aannemelijk kunnen maken dat jij je verdacht hebt gedragen bij de afdeling flesjes Spa, zouden ze er een punt van kunnen maken. Of als het gaat om iets dat je wellicht niet zo gemakkelijk elders hebt kunnen aanschaffen, als een fles bronwater van het huismerk, dat overduidelijk net uit de koeling komt.

Schadevergoeding voor dit soort zaken kun je in Nederland wel vergeten, want je hebt geen schade. En immateriële en/of imago-schade wordt doorgaans niet vergoed. Maar misschien dat de manager van de supermarkt je wel een gratis flesje spa voor de schrik wil geven ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij mag iedereen iemand anders staande houden als daarvoor een goede reden is. Blijkbaar heeft denkt de supermarkt dat zij een goede reden hebben. Een schadevergoeding zit er niet in denk ik, welke schade zou je dan willen laten vergoeden. Ik zie de schade in deze niet zo en ook ben ik benieuwd op grond van wat je schade zou willen verhalen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere burger mag een andere burger staande houden en aan de politie overdragen...

Die poortjes staan extreem gevoelig afgestelt en gaan zonder enige aarzeling af als de cassière de onzichtbare beveiliging niet goed heeft gedecodeerd. En zelfs nog steeds bij (een aantal) GSM toestellen. Dit weet het personeel overigens ook dat dit het geval is...

Ik had het in dit geval netter gevonden als het personeel even had uitgezocht op welk product het poortje was afgegaan. Want als dit bij het flesje Spa was dan had je een probleem. Maar je kan de proef op de som nemen door met je boodschappen en dit keer zonder het flesje Spa terug te gaan. Als het alarm dan weer af gaat dan weet je zeker dat je onterecht bent overgedragen aan de politie...

Los hiervan had ik ze lekker laten tellen of dat het überhaupt wel mogelijk is dat je het flesje daar gestolen hebt. En als dit niets opleverd dan had ik op z'n minst de beveiligingsbanden willen zien voor een bevestiging dat je daadwerkelijk bij de flesjes Spa hebt stil gestaan. Of daar überhaupt in de buurt bent geweest. Want als dat niet het geval is geweest dan hebben zij een heel groot probleem...

Want als ik voor 100% zeker weet dat ik in mijn recht zou staan. Dan had ik hier echt een rel van gemaakt...

Toegevoegd na 24 minuten:
En om even aan te geven hoe absurd het soms kan gaan. Recentelijk koop ik een Jeans van Pierre Cardin. (in de categorie 'special sizes') Vervolgens moest ik nog even snel wat halen bij de Bristol. Bij binnenkomst gaat het alarm af 'as usual' op mijn Nokia N96. Bij het vertrek gaat weer het alarm af en ik kon de kassajuf maar niet aan het verstand brengen dat Bristol geen Pierre Cardin verkoopt. En al helemaal geen special sizes heeft...

En met special sizes bedoel ik overigens de lengte maten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schadevergoeding is onmogelijk,er is geen schade veroorzaakt een staandehouding dient er alleen voor om de politie de zaak te laten uitzoeken,en je bent schijnbaar "vrijwillig" daar gebleven.dit omdat ze je niet mogen en kunnen vasthouden,als je weg wil gaan en ze houden je tegen je wil in vast is het wererechtelijke vrijheidsberoving,jij hoeft niets te bewijzen,de bewijslast ligt nl bij degene die de beschuldeging uit je bent onschuldig totdat het tegendeel bewezen is ,in je tas laten kijken doe je vrijwillig er is geen plicht om je persoonlijke spullen te laten doorzoeken. Maar ja als je niet meewerkt is de kans natuurlijk groot dat de politie die zowiezo ingeschakeld word je veel harder aanpakt. kortom je kunt niets doen behalve betreffende supermarkt meiden zodat ze niets meer aan jou verdienen.