Waarom komt een au pair regeling voor hulpbehoevenden juist in Nederland niet van stal?

Ik heb laatst gehoord, dat ergens een artikel heeft gestaan over zoiets als au pairs voor hulpbehoevenden, b.v. ouderen. Dat betekent, dat bij een hulpbehoevende iemand in komt te wonen die kan helpen. Die iemand kan kost, inwoning en een vergoeding krijgen. In omringende landen is dat al gewoon. Alleen hier in Nederland niet. Het kan een goede bezuiniging tot gevolg hebben, en het is sociaal goed. Soms kunnen bezuinigingen ook positief werken. Anders krijgen ze dure thuiszorg voor slechts een aantal zorgmomenten, of ze komen in een verpleeg- of verzorgingstehuis terecht, wat ook duur is. Mensen kunnen het beste thuis verzorgd worden. Dat willen ze veel liever. Als er geen Nederlanders voor te vinden zijn, dan maar buitenlanders. Er zijn daar genoeg die dat willen.

12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het is een heel goed idee.
het punt is alleen dat Nederland een minimumloon kent en au pair in een kindermeisje/oppas verband gezien wordt.
Ik denk dat je tegen een stuk protectionisme aanloopt betreffende de belangen van de Nederlandse Staat.
Deze wil graag premies en loonbelasting zien en bijdragen aan de zorgverzekering, kortom , Nederland zit niet te wachten op goedkopere importwerknemens die het werk wegkapen voor de zorgbureaus en andere belanghebbenden.

Overigens vind ik zelf het au pair systeem een HEEL GOED PLAN, mijn weergave betreft dus puur de belangen van de STAAT en (zeker) niet van de betrokkenen.

Ik ben het dan ook niet eens met rigide beleid.
Ach, straks worden weer een paar vliegtuigen met Philipijnse verpleegkundigen ingevlogen, want dat kan dan in een keer wel.

Zoek maar geen logica waar het niet is!