Heeft de kleur veters, die iemand in z'n kistjes draagt, (nog) een betekenis?

Witte veters betekende dat je neo nazi was.. of hoe zat het ook al weer?
En is dit tegenwoordig ook nog zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
28.4K

Antwoorden (5)

Ja, tegenwoordig zie je nog veel mensen dit doen vanwege de betekenis.
Witte veters in zwarte kisten is dus rascistisch bedoeld.
Je ziet ze nog steeds lopen hoor en dan doen ze dat nog steeds met dezelfde opzet.
Maar ze zijn wel minder geworden in de loop der jaren, de mensen die het dragen bedoel ik dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waren nog meer betekenissen, de kleur veters gaf aan of je bijv. bij het National Front of b.v. tot het British Organized Movement hoorde. Van oorsprong komen de kleurcodes uit de Britse skinhead beweging van begin jaren 80 vandaan, wist niet dat dit nog steeds actueel was. Overigens wat ik weet is dat Turken ook symbolen dragen die referenen naar de extreem rechts turks nationalistische grijze wolven, iemand met witte veters wordt dan niet toegelaten, iemand met het teken van de grijze wolven wel, hoe krom kan alles zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees op een fora dat het inderdaad nog actueel is met die veters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diverse kleuren veters, of diverse kledingmerken
representeren iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke volgorde precies voor wat stond weet ik niet meer, maar geloof dat wit betekent dat je neo nazi bent en rood dat je een buitenlander hebt dood getrapt (en dat ik dit weet betekend niet dat het goed keur, integendeel). Het wordt maar door een hele specifieke en relatief kleine groep mensen als signaal naar de buitenwereld toe gebruikt en geld ook alleen voor kisten. Nike levert tegenwoordig bij veel zwarte nikes rode en of witte veters. Deze kleuren hebben in nikes dus geen betekenis en zijn gewoon bijgeleverd door de fabrikant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit is niet meer het geval.
In de jaren 80 t/m de jaren 90 was dit in sommige kleine skinhead groeperingen wel het geval (zowel in Europa als US).
Tegenwoordig hebben de kleur veters en bretels GEEN racistische/nazi betekenis.