Als een ziekenwagen iemand aanrijd moet hij dan stoppen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Eeen ziekenwagen heeft zoveel haast omdat degene die in de wagen ligt op het randje van sterven is. Maar door al die haast rijd hij plots een klein meisje aan die ook hevig letsel heeft opgelopen. Moet de ziekenwagen nu doorrijden om het leven te redde die in de ziekenwagen zit of moet hij stoppen om ook het meisje te redden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als een ambulance bij een aanrijding betrokken raakt, en dat gebeurt helaas nogal eens, dan is het personeel verplicht om daar op een passende wijze mee om te gaan. In principe zal de verpleegkundige bij de patiënt in de ambulance blijven en de chauffeur een inschatting maken van de toestand van het slachtoffer van de aanrijding en daar beleid op te zetten. De ambulancechauffeur heeft een andere achtergrond dan de verpleegkundige maar is er o.a. in getraind om een eerste triage te doen.

Verreweg de meeste aanrijdingen waarbij ambulances betrokken zijn gebeuren op de heenweg naar de melding. Op weg naar het ziekenhuis wordt welhaast per definitie rustig gereden. Als je weleens liggend vervoerd bent weet je waarom. Bovendien kan de ambulanceverpleegkundige, als er rustig wordt gereden, veel beter zijn/haar werk doen. Dat is in de eerste plaats de stabiliteit van de patiënt zo goed mogelijk waarborgen en niet racen naar het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er haast bij is en patient is in levensgevaar dan gaat de ambulance met hoge snelheid naar het ziekenhuis weet ik uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kathlyn. Ben ik met je eens, ALS het nodig is maar dat is lang niet altijd het geval. Omdat een hoge snelheid niet alleen gevaarlijk is maar ook bijzonder oncomfortabel voor zowel de patiënt als de verpleegkundige wordt er rustig gereden indien dat mogelijk is.

Andere antwoorden (5)

Sowieso eerste hulp verlenen aan het meisje wat is aangereden, daarna kan het ambulancepersoneel een tweede ambulance oproepen als dit nodig is voor het meisje en dan hun weg vervolgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, dat is een hele goeie vraag. Een ambulance moet natuurlijk wel stoppen. Want het doel is levens redden, en als je niet stopt dan kan dat natuurlijk niet...haha. En is de wet staat sowieso dat als je iemand aanrijdt er bij moet blijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hulp voor het aangereden meisje/jongen cker. Maar, het meisje krijgt waarschijnlijk wel boete omdat de sirenes niet voor niets op een ziekenwagen zitten!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ambulance is altijd verplicht om te stoppen, hulp te bieden en de veiligheid van het verkeersslachtoffer te garanderen, doorrijden is officieel een misdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien blijft er een ambulancebroeder achter of gaat het meisje mee in de ambulance. Ik denk dat de ambulance-broeders de situatie zelf zouden moeten inschatten.