Kan je stellen dat door de multiculturele samenleving mensen elkaar op straat niet meer corrigeren? Of heeft het een weinig met het ander te maken?

Toegevoegd na 5 minuten:
Denk aan: in het wild plassen, iets op de grond gooien e.d.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De misvatting heerst en is zeer hardnekkig dat een multiculturele samenleving een samensmelting is van verschillende culturen en/of dat de minderheids- of vreemde culturen zich volledig hebben geschikt naar de dominante meerderheidscultultuur. De samensmelting zou dus een mono-culturele samenleving hebben moeten opleveren. Aangezien dit (nog) niet is gebeurd, noemt men de multiculturele samenleving een mislukking. Maar een multiculturele samenleving bestaat juist uit verschillende culturen die, al dan niet in vrede, naast elkaar bestaan. Het is zoiets als het stellen dat de bolvormige Aarde is mislukt omdat zij niet plat is.

Het elkaar niet corrigeren komt gedeeltelijk door dit naast elkaar samenleven van culturen: men denkt dat de andere zich onbeschoft of vies gedraagt omdat dat bij zijn cultuur hoort. Het corrigeren, denkt men, is zoiets als kritiek hebben op andermans cultuur.
De oorzaak ligt echter veel meer bij de onverschilligheid van mensen ten opzichte van zijn omgeving. De woonbuurt bijvoorbeeld is niet meer van ons, vinden wij. Als jij of iemand de buurt vervuilt, ruimt de gemeente het wel op. Toch!
Een oplossing van dit probleem is door ieder individu verantwoordelijk te stellen voor de dingen die in zijn directe omgeving gebeuren. Dus jij bent daar verantwoordelijk voor en niet wij! Dit laatste, "wij zijn verantwoordelijk", wordt nog steeds gekoesterd door beleidsmakers. Zij vergeten echter dat mondialisering en modernisering, tegelijkertijd samen gaan met de individualisering van onze samenleving. Twee ontwikkelingen die van ons een andere sociale houding vergen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat heeft weinig met elkaar te maken. Het heeft meer te maken met de individualisering van de samenleving.

Ook in helemaal 'witte' gemeenten is het niet meer gebruikelijk om elkaar corrigerend aan te spreken in de openbare ruimte en elkaar's kinderen mee op te voeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee joh, die trend is al gaande vanaf de jaren 50, toen de eerste buitenlander nog in Nederland gesignaleerd moest worden. Het heeft veel meer te maken met de zogenaamde 'ontzuiling' (google daar maar eens op) dan met de nieuwe Nederlanders.
bij mij om de hoek staat een pinautomaat
als daar meerdere jongeren samen-zijn
vraag ik vriendelijk of ze wat verderop willen gaan staan omdat veel (oudere en met beperking) mensen zich onveilig voelen dan te pinnen.
dan doen ze dat idd.

de manier waarop doet er best toe.

ben het eens met het antwoord van stippel overigens.

Toegevoegd na 32 seconden:
maar: niet geschoten is altijd mis..
oei, niet letterlijk uiteraard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb daar zelf een heel ander idee bij.

Vroeger kregen mensen kinderen, het overkwam ze gewoon. Tegenwoordig zijn bijna alle zwangerschappen gepland en zijn de kinderen veel meer gewenst.
Daardoor gaan ouders anders met kinderen om, sommige kinderen worden echt behandeld als prinsjes en prinsesjes.
Van zulk soort ouders mag je niks meer tegen hun kinderen zeggen, en die kinderen leren ook dat ze van niemand anders dan hun ouders wat aan hoeven nemen.

Ik heb wel eens gehad dat iemand met haar kind bij mij thuis was, en dat kleine kind zat aan mijn stereo. Ik vroeg om dat niet te doen, maar de moeder zei: nee, zij mag dat. Het was dus MIJN stereo en MIJN huis!

Dat is in mijn idee waarom je elkaar niet meer mag corrigeren.
Vroeger kwamen kinderen gewoon, en moesten ze niet te veel in de weg lopen, nu mag je een kind niet in de weg lopen (bij wijze van spreken).

Ik heb zelf totaal niet het idee dat dit komt door de multiculturele samenleving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik denk dat het zeker met elkaar te maken heeft.
Vroeger hadden de mensen de zelfde ideeen en normen en waarden, vaak opgelegd door het geloof.
Er was ook een grotere sociale controle op elkaar.
Tegenwoordig doordat er meerdere culturen samenleven en mensen natuurlijk veel meer open staan voor ideeen van buitenaf. Is het niet meer duidelijk voor een persoon om te corrigeren. misschien is of was het ook een deel angst om iemand aan te spreken op zijn gedrag.

De samenhorigheid die vroeger bestond is weg, de maatschappij is steeds meer aan het vereenzamen. iedereen is met zijn eigen zaken bezig en niet meer met elkaar.

Maar je kan niet stellen dat het niet meer corrigeren uitsluitend een gevolg is van een multiculturele samenleving, arbeidsdruk, nieuwe idealen en het egoisme zijn zeker daar ook verantwoordelijk voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat het met de multiculturele samenleving te maken heeft.
De meeste mensen/jongeren verdragen gewoon niet meer dat je hen corrigeert. Je krijgt al vlug een brutaal antwoord en de vraag waarmee je je eigenlijk bemoeit.
Mensen die het verkeer blokkeren door verkeerd parkeren van hun auto, jonge fietsers die vlak voor je voordeur voorbij zoeven terwijl er een fietspad is, mensen die hun hond tegen je gevel laten plassen.... ik kan zo nog wel voorbeelden noemen. Je kan proberen er iets van te zeggen, maar je loopt een groot risico op een scheldtirade.
Het gevolg is dat de meeste mensen zich wel ergeren, maar verder maar veilig zwijgen, en elkaar daardoor niet meer corrigeren.