Wanneer is een taboe een taboe?

Is dat als iets niet mag als mensen het onderling niet goed keuren? En kunnen taboes zomaar ontstaan, of zijn die er gewoon? En is een taboe ook wettelijk vastgelegd? Kan dat eigenlijk wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Taboes zijn afhankelijk van de tijd en de cultuur en de gewoonte.
In de middeleeuwen waren dingen die wij nu als taboe zien heel normaal en vica versa.
Ook cultuur is heel bepalend voor wat wel en geen taboe is.
Bloot over straat lopen is een taboe, maar ook strafbaar.
Vreemdgaan is ook een taboe, maar in Nederland niet strafbaar, maar in sommige culturen krijg je er de doodstraf voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit kan per persoon verschillen, maar taboes zijn onderwerpen waarover je liever niet praat en je ongemakkelijk voelt. Iedereen voelt zich bij andere onderwerpen ongemakkelijk dus kan verschillen.
13 jaar geleden
Taboes berusten vaak op de ontkenning van een eigen aandeel of verantwoordelijkheid voor de wereld zoals hij is.
Veel mensen geven graag anderen of de omstandigheden de schuld en hebben niet graag dat ze geconfronteerd worden met autochtone mensen die een aanslag willen plegen op de koninklijke familie of hun vuurwapen leegschieten in een winkelcentrum; het zou zo veel geruststellender zijn als dat door Marokkanen was gedaan. Dit soort dingen hardop zeggen is vaak taboe.
Soms worden taboes ook wettelijk gesanctioneerd: zo is het verboden te trouwen met je nicht of seks te hebben met iemand onder de achttien.
Zoals elk menselijk gedrag zijn taboes aan mode onderhevig.