Waarom wil Albert Heijn geen Marokkanen in dienst nemen?

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/07/ah_weer_marokkanen.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste antwoord is verwijderd wegens beledigend dus hierbij een nieuwe poging: Wat denk je zelf? Waarom zou Albert Heijn (of Servex) geen Marokkanen in dienst willen hebben? Is dat zo moeilijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is onmogelijk te beantwoorden! Iedereen die het enige juiste antwoord geeft op deze vraag, ziet zijn antwoord binnen vijf minuten als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nu precies de reden waarom ik de volgende vraag op GV heb gesteld: wat is racistisch? Kijk maar eens naar die antwoorden...

Het beste antwoord

Ik heb een eigen zaak en ben eerlijk, ik zou niet snel een Marokkaan in dienst nemen.
En de reden. Nou, ik zie weinig tot niets positiefs over Marokkanen (zelfs die taxi-oorlog blijkt weer dat als oorzaak te hebben). Als er wat is dan zijn er Marokkanen bij betrokken, is de algemene indruk. Opsporing verzocht gaat voor 80% over Marokkanen etc. Tsja, en dan wordt het toch heikel.

Ik wil niet dit onderscheid hoeven maken. Niemand denk ik.

Doe ik bij een hele hoop andere nationaliteiten ook niet. Maar als je een zaak hebt wil je geen risico lopen. Als het fout gaat sta je er alleen voor.

Het is dus makkelijk lullen voor diegenen die een baantje hebben en zekerheid. Niet als je zelfstandig ondernemer bent en al kaalgeplukt wordt door de fiscus, de economische vooruitzichten, de problemen die je krijgt als je van slecht personeel af wilt komen etc. Dan wil je er geen gezeik bij.

Het is dus heel simpel. Marokkanen zijn voor veel mensen een risico, een risico dat men niet wil nemen.

En nu zal er vast wel weer iemand discriminatie gaan roepen maar dat is het niet. Het is een afweging die men wel bewust maakt, en de reden is niet leuk maar wel begrijpelijk. Verder ben je toch echt vrij in het aannemen van mensen als zelfstandig ondernemer. Niemand die mij of een ander gaat vertellen wie komt werken. Dat bepaalt de baas.

Maar nogmaals, het zou niet zo moeten zijn dat er een bepaalde club buiten de boot valt. Ook al hebben ze het voor een groot deel aan zichzelf te danken, mijn mening tenminste

Ik weet eigenlijk niet of zo'n vraag hier gesteld zou moeten worden omdat het tot verhitte discussie's kan leiden. Alleen is het wel iets wat kan vallen onder de noemer maatschappij. En deze maatschappij heeft ook zijn mindere kanten blijkt wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top antwoord! Helemaal duidelijk en ook ontzettend eerlijk!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook +1 van mij, ben het met je eens en vind het een goed en eerlijk antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor ndt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dikke plus van mij; ik heb een hekel aan twee zaken, discriminatie en buitenlanders. ;))
paulus811
14 jaar geleden
Keurig verwoord! +1

Andere antwoorden (7)

Omdat volgens de verantwoordelijke: de marokkanen een bedreiging vormen voor de klanten. Of de klanten voelen zich bedreigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Albert Heijn heeft daar niets mee van doen.

Zoals in meerdere persberichten is verschenen heeft A.H. inmiddels exploitant Servex, die over het personeelsbleid gaat, op het matje geroepen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Om het nog wat makkelijker te maken:

De medewerkers zijn in dienst van Stationsfoodstore B.V.. Dit is een volle dochter van Servex B.V., dat weer een bedrijfsonderdeel van de N.V. Nederlandse Spoorwegen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een nuancering hierop: Niet Albert Heijn wil geen Marokkanen in dienst nemen, maar Servex, de exploitant van deze AH-to-go-winkels.

Ik vind het persoonlijk een beetje erg ongenuanceerd om zo'n personeelsbeleid te hebben, maar aan de andere kant.... waarschijnlijk hebben ze negatieve ervaringen gehad met Marokkanen als personeelslid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hieruit blijkt hoe ver wij mensen kunnen zinken. Iedereen maakt nit uit van welke achtergrond heeft het recht om te werken. Dit is een van de rechten van de mens. Hiermee wordt dus het mensenrecht ommver geworpen. Daarnaast wordt alleen maar weer een wig gecreeerd tussen de marokkaanse gemeenschap en de nederlandse.
Terwijl de mens meer naar elkaar moet groeien drijven met dit soort onzinnige acties alleen verder van elkaar af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer van die minnetjes.. van mij een + hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha ja ik weet ook niet waarom ik al die minnetjes kreeg, maar ik kom er wel overheen ;)
paulus811
14 jaar geleden
Een vriend van me heeft een pistool op zn hoofd gekregen om de dagopbrengst af te staan. Dader was een Marrokaanse werknemer van hem. Is hij nu echt ver gezonken als hij na dit voorval geen Marrokanen meer aanneemt? Als je alleen maar ellende hebt met (bijvoorbeeld) een Opel, koop je er daarna dan weer een?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hou niet van "iedereen over een kam scheren." Daarnaast zijn de marokkaanse meisjes meestal geen risicofactor, dat geldt helaas wel voor een kleine groep jongens. Met zo'n verbod raak je dus ook de meisjes, terwijl de meestal "gewoon" studeren en werken. Een Opel zou ik sowieso nooit kopen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je willen niet werken en mochten ze werken, dan zijn ze niet betrouwbaar. Vind jou antwoord erg standaard. Van mij een dikke -1
Zoiezo mag ik hier geen antwoord geven want dat vinden ze hier niet leuk want dat wordt gecensureerd hier.

Maar ik vind zelf dat winkels alles mag weigeren wie die maar wil al is het discriminatie en/of racisme. Een winkel is je bezit en dan mag jij uitmaken wie daar in komt of niet. Maarja dat begrijpt niet iederen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de to go ah waar het specifiek overgaat ligt meestal op een station ect, daar waar de meeste conducteurs schoonmakers ect werken. en dus ook daar waar die mensen altijd worden lastig gevallen, door een en dezelfde groepering... de marrokaan.
ik kan mij dan enigsinds voorstellen dat je dan niet de mensen naar die plekken toe haalt.
in iedere ah bij mij in de straal van 5 kan (5stuks) werken allemaal gewoon marokkanen. maar het is wel altijd net marokko rond sluitingstijd want dan komt iedereen die marrokaan ophalen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt niks van ! bij ons bij a&h lopen wel zekker marokkaanse jongens en meiden ! ik snap ook niet warom niet ! tusse het tuig ziten ook goede jongere marokkaanse kids ! net als bij ons !