Zou jij lifters meenemen?

Ik heb vorige week 2 jongens van 18 jaar meegenomen.Ze stonden met hun korte broeken in de stromende regen.Ze hadden 30 km gelopen,kwamen uit Belgié en wildden naar Kopenhagen.Ik had zo met ze te doen dat ik ze mee heb genomen voor wat warm eten en ze hebben bij ons in de schuur overnacht.Hun tent hebben ze kunnen drogen.Mijn man keek eerst wel een beetje vreemd hihi,maar ze waren zo dankbaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor :-)

Het beste antwoord

Op oudejaarsavond 1988 reden mijn nieuwe vriendje en ik naar een feest.
Staat er langs de snelweg(!) tot onze verbazing een hoogbejaarde man te liften. In the middle of nowhere, op een doodstille snelweg.
We hebben hem meegenomen. Hij was heel rustig en vriendelijk. Toen we vroegen waar hij heen moest gaf hij te kennen: 'zet me er maar uit waar je wilt'.
Eenmaal binnen de bebouwde kom van Arnhem hebben we hem gedropt. Bij het afscheid zij hij: ' Jullie horen echt bij elkaar, veel geluk samen'.
Toen we wegreden keek mijn vriend in zijn achteruitkijkspiegel, maar zag de man niet meer, hij was verdwenen.

Wij zijn het voorval nooit vergeten, en hebben altijd het gevoel gehad dat het een engel of iets dergelijks is geweest...
Hij heeft in ieder geval gelijk gehad: Dat vriendje is mijn echtgenoot geworden en we zijn al 20 jaar gelukkig samen.

Mijn advies: Volg je gevoel! Als je iemand aan de kant van de weg ziet staan en het voelt goed en waarachtig, denk ik dat je die persoon gerust mee kunt nemen.
En eigenlijk geldt dat voor het hele leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Jazeker, ik ben vroeger zelf ook heel Europa doorgelift.
Maar ik zie er tegenwoordig zelden meer éen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval met jouw larmoyante verhaal wel! Maar doorgaans zeker geen lifters in mijn autootje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat zou ik ook doen, ik probeer mij te verplaatsen in hun situatie,en zou ook blij zijn dat ik een lift kreeg, maar het ligt ook aan de eerste indruk wel of niet verzorgt, iemand die er uitziet alsof het een zwerver is of verslaafd is neem je niet zo makkelijk mee.
maar daarbij hanteer ik meestal het gezegde wie goed doet goed ontmoet .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik niet, maar ik denk ook dat het ervan afhangt of je een man of vrouw bent, en welke leeftijd je hebt.
Het is gewoon heeeel onverstandig als een jonge vrouw van net in de 20 een lifters meeneemt, je weet nooit wat er kan gebeuren. Een vrouw zou ik heel misschien voor willen stoppen...maar ik ben al eens een keer voor een vrouw van mijn leeftijd gestopt, maarja die oude truuk: kwamen er 2 mannen achter een muurtje vandaan die wilden dan ook mee.
Ik zie trouwens maar zelden mensen liften (gelukkig voor hen). Maar als ik ze zie zijn ze van het mannelijke geslacht en tsja, dat doe ik toch maar niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, als ze geen open kaart spelen rij je meteen door natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een enorm domme manier van liften die veel onbegrip veroorzaakt voor lifters.
'Ze hadden 30 km gelopen,kwamen uit Belgié en wildden naar Kopenhagen.'
Zoiets kan ook een bedenksel van niet-integere lifters zijn. Dus daar kan je natuurlijk niet op af gaan. Ik ben geen vrouw maar ik zou als ik een vrouw was (in je eentje zijnde) niet zomaar twee mannen oppikken.
'T is erg jammer dat zoiets niet altijd even verstandig is, want 't is juist vaak heel gezellig om lifters mee te nemen. Maar ik zie ze _zelden_. Waarschijnlijk omdat bijna iedereen tegenwoordig zelf goed vervoer kan veroorloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, ik zou geen lifters meenemen.
voor je het weet wordt je beroofd ofzo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel nobel gebaar van je! Ik zou het zelf niet durven. In jouw geval heeft het goed uitgepakt en zo zie je maar weer dat er ook nog mensen zijn die je kunt vertrouwen. Het lastige is dat je dit van tevoren niet weet.

Al heb ik nog zo'n grote dosis mensenkennis en ben ik nog zo behulpzaam ingesteld, ik zou toch vrezen voor mijn eigen veiligheid al is dat misschien onterecht. Juist het feit dat het twee jongens waren, in combinatie met de kleine ruimte van een auto, ik als vrouw alleen, wetend dat je geen kant op kunt als ze echt kwaad willen... Nee, zoveel lef heb ik niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Ik heb zelf veel gelift en ben eigenlijk alleen maar aardige mensen, zoals jij, tegengekomen. Geweldig verhaal ook. Echt zo'n mooi vakantieverhaal. Helaas kom je tegenwoordig nog maar weinig lifters tegen waardoor het onbekend raakt. Jammer want je doet er bijna altijd aardige contacten mee op. Ik zou wel van de daken willen schreeuwen mensen laat je de kop niet gek maken door enge filmjes of rare verhalen. Neem die lifter mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag het simpelweg niet, omdat het als verboden staat aangegeven in mijn leasecontract. Maar ik zou het normaal gesproken ook zeker niet doen. Je weet nooit of de mensen die je meeneemt te vertrouwen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd dat dat in je contract staat, het zal wel weer zo'n statisticus zijn geweest die de kans heeft uitgerekend dat het misgaat als je een lifter meeneemt, dat soort mensen werkt bijvoorbeeld ook voor verzekeringsmaatschappijen om risico's statistisch te omschrijven, lijkt me een heel onwerkelijk iets om dat werk te moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich ook wel weer logisch, als iemand je auto meeneemt is dat een behoorlijk verlies voor het bedrijf.
9/10 zit ik met mijn kindjes in de auto.
ik zou de gok niet durven nemen.
zelfs al was het een vrouw.
dat is niet krenterig of bot gedrag maar angst voor herhaling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ik dat als vrouw alleen niet zomaar zou doen, want ze zijn met zijn tweeen.
Loop ik gevaar?
terwijl mijn hart zegt; t zal maar mijn kind zijn

als ik dicht bij huis zou ik wel zeggen even overleggen ik kom zo terug
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een auto zou besturen en als de situatie een beetje betrouwbaar overkomt zou ik het doen.

Ik snap de overweging van 'als vrouw alleen...'. IK ben zelf een man, maar ik denk dat die dingen sowieso meer psychologisch zijn.

Een vrouw of een man, dus als de lifters niet met twee of meer personen zijn kan ook genoeg schade aanrichten als zij / hij kwaad wil.

Een zeker risico bestaat er toch altijd wel, maar als je zo redeneert kun je natuurlijk even doorgaan. Iemand kan je ook van het perron afduwen net voor de trein of zo, er kunnen zoveel erge dingen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het in sommige gevallen best overwegen, alleen kom ik ze eigenlijk nooit meer tegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij hebben het maar heel zelden gedaan, alleen als iemand er betrouwbaar uitziet inderdaad, en dat is goedgegaan. Een keer bleek het iemand te zijn die van de EO jongerendag kwam en die op een heel afgelegen plek door zijn 'vrienden' was gedropt en helemaal ten einde raad was. Dan ben je blij dat je gestopt bent en iemand even naar het station kunt brengen. Het is eigenlijk best wel eng hoor, en als ik alleen was geweest had ik het waarschijnlijk ook niet gedurfd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem altijd lifters mee. Rij er graag een klein stukkie voor om. Toch het minste wat je kan doen als je als man alleen in je leasebak zit.