Wat betekend of wat is cultuuruniversalisme?

Ik moet een presentatie daarover maken maar heb geen idee wat het is. Het moet over de maatschappij gaan en over verschillende geloven..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ik zou niet weten wat de officiële verklaring is, maar waar ik aan denk is een Universeel Bewust Zijn, dat wat deel uitmaakt van alle culturen, los van elkaar. Carl Gustav Jung had het al over een universeel bewustzijn, een universeel geheugen. Mensen over de hele wereld, in verschillende culturen, maken gebruik van kennis die in hun onderbewust al aanwezig is bij de geboorte. Je ziet in verschillende stammen dezelfde symbolen gebruikt worden voor dezelfde doeleinden zonder dat zij ooit contact met elkaar gehad hebben. Door de komst van media als tv en internet is dat nu niet goed meer vast te stellen, maar bij oorspronkelijke stammen zie je dat nog steeds.

Het gegeven dat wij allen uit een lichtwereld komen en ervoor kiezen een les te leren op deze aarde, verklaart het verschijnsel. Eigenlijk 'wéten' we alles al, maar is de wereld onderhevig aan nieuwe ontwikkelingen, leren wij onze lessen en zullen in de lichtwereld weer verslag uitbrengen na onze dood. Hoe meer wij ons her-inneren, hoe meer wij gebruik kunnen maken van de universeel bewust zijn.

Of cultuuruniversalisme vanuit een spiritueel oogpunt bekeken wordt, weet ik niet, maar ik kan me enige overeenkomsten voorstellen.

Succes met het zoeken naar antwoord op je vraag!

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog even rondgeneusd, gegoogled en kwam dit tegen:

Cultureel universalisme: Bepaalde, algemene waarden die voor iedereen geldend zouden moeten zijn. (Universele mensenrechten en de maatschappelijke gelijkwaardigheid van man en vrouw.)

Gaat het bij jou over maatschappijleer? Dan zou het dit wel eens kunnen zijn...

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb het woord proberen te ontleden,
Cultuur lijkt me duidelijk, het gaat hierbij meer om universalisme. Wat terug te brengen is tot universeel.
Iets wat universeel is is verenigbaar met verschillende dingen.
(Denk aan een universele afstandbediening, of kabel.

Hoewel ik het woord niet ken, denk ik dat het te maken heeft met de omgang van verschillende culturen en geloven. Die met elkaar verenigbaar zijn.
Zonder geweld en wrijvingen dus.

In de hoop je voldoende geinformeerd te hebben.

Alban
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik vond is;

"Cultureel universalisme= bepaalde, algemene waarden die voor ieder geldend zouden moeten zijn (bijv. gelijkheid van man en vrouw)."

De pagina waarop ik het vond, bevat denk ik een schat aan info voor je presentatie. Heel veel succes ermee!

http://www.scholieren.com/werkstukken/16268