Waar liggen de roots van Antiglobalisme?

Waarneer toonde mensen voor het eerst verzet tegen het globalisatie en wie waren ze? Zoveel vragen, iemand antwoord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als oorsprong voor de andersglobalistische beweging wordt door sommigen het verzet tegen de kolonisatie van de US genoemd, anderen zien de opstand in 1994 van het Zapatistisch Nationaal Bevrijdingsleger (EZLN) tegen het dictatoriale Mexicaanse regime als het begin, weer anderen noemen de WTO-top in Seattle (the Battle in Seattle) in 1999.[4][5] Tijdens the Battle of Seattle werd de beweging voor het eerst duidelijk zichtbaar voor het grote publiek. Het groeide verder uit door betogingen rond de G8-top in Gleneagles (Verenigd Koninkrijk) 2005.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Andersglobalisme

De dominante cultuur, de subcultuur, de tegencultuur en de antiglobalisten. Nog steeds actueel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
danku!

Andere antwoorden (1)

De wortels van het anti- of andersglobalisme liggen het kwijtraken van onze greep op onze sociale en fysieke omgeving. Via de televisie, internet, immigratie enz. komt de wereld onze huiskamers binnen. Door mondialisering raken wij lokaal steeds meer betrokken bij wat elders op de wereld gebeurt. Door het instorten van de huizenmarkt in Chicago bijvoorbeeld raakt onze buurman zijn baan kwijt. Uiteindelijk beslist de G20(club van rijke landen) wat er in onze straat gebeurt. Steeds meer mensen raken zich hier van bewust. Kijk maar naar de Arabische landen. In het belang van de rijken in het Westen worden daar dictatoriale regiems in het zadel gehouden. Dit pikken mensen niet meer. Zij vullen de pleinen met hun woede. Het is die zelfde woede die de z.g. antiglobalisten voelen. Velen van hen weten niet waarom het begonnen is. Zij zien alleen hoe hun sociale en fysieke milieu naar de mallemoer geholpen wordt door de machtigen der Aarde. Zij worden alleen maar boos, trekken tegen hen van leer en komen niet met een plan. En dat is jammer. Mondialisering heeft namelijk ook gunstige effecten. Een nieuwe wereldbeschaving is aan het ontstaan. Ons daar tegen verzetten leidt alleen maar tot geweld. Beter is om mee te deinen op deze ontwikkeling en onze eigen plan te trekken. Als wij, met name die onderaan in de samenleving, dat niet doen, houden de machtigen der Aarde hun greep op onze omgeving, waar wij die aan het verliezen zijn.