Dommer niet direct, maar uiteindelijk sterven er wel hersencellen af waardoor je in eerste instantie nieuwe informatie niet meer opneemt, en later ook oude informatie vergeet. Je geheugen is één van de eerste dingen die lijden onder teveel alcoholgebruik.
Een normale matige drinker zal daar niet veel van merken. Op het moment dat de alcohol in je lichaam zit kan je reactievermogen wat verminderd zijn en kun je wat scherpte missen, maar je bent dan niet meteen ´dommer´.

Langdurig sterk overmatig alcoholgebruik gaat op den duur echter wel sporen achterlaten. We hebben een heleboel hersencellen om de schade een heel lange tijd te kunnen opvangen, verbergen of compenseren, maar op een bepaald moment houdt het op. Dit ziektebeeld noemen we in de regel Korsakov, en het wordt tegenwoordig al bij mensen onder de 25 geconstateerd, terwijl het vroeger echt een ziekte voor oude mensen (minimaal 50 plus) was. Dat vind ik eigenlijk wel vrij ernstig.

Echt ' dommer' kun je dat natuurlijk niet noemen. Het heeft niets met intelligentie te maken namelijk. Het tast andere delen van je hersenen aan. Je kunt heel intelligent zijn maar door ernstige Korsakov niet meer weten hoe je je tanden moet poetsen of je veters moet strikken. Wat dat betreft kun je beter de vraag stellen hoe dom je moet zijn om zoveel te zuipen dat het dergelijke gevolgen heeft.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Nog nooit iets van gemerkt bij mezelf....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gezien de vraag heb je er al en paar op :)
Toen ik nog relatief frequent dronk werd een IQ getest van 138. Dus dat zal allemaal wel mee vallen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dat antwoord zegt niks. Misschien haal je nu wel 155. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vast niet. Aangezien het een gerenomeerd psychologisch onderzoeksbureau was en de test 3 volle dagen duurde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
opschepper...
paulus811
14 jaar geleden
Ik bestrijd de test niet, maar wel dat het resultaat kan afwijken in periodes waarin je 'relatief veel drinkt' t.o.v. nu waarin dat niet meer het geval lijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@krullenkoppie: Zal ik je het rapport van het LAIC te Nijmegen even toesturen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Domheid heeft niks met intelligentie te maken. Je kunt heel goed kunnen leren en sociaal een totale kluns wezen. Geuren met je IQ komt in het algemeen ook niet erg slim over......;-)
Het zijn ook niet alleen de hersens, maar ook hoe je ze gebruikt. Intelligentie is geen enkele garantie voor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@marleen:''Domheid heeft niks met intelligentie te maken.''...briljante uitspraak..;-)
Het is wetenschappelijk aangetoond dat het concentratievermogen en het geheugen achteruit gaan bij frequent alcoholgebruik. Dus dat zou je 'dommer' kunnen noemen. Het is vooral schadelijk bij adolescenten waar de hersenen nog groeien en bij het gebruik van 25 glazen of meer per week
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker wel..veel alcoholgebruik tast oa. de hersens aan..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Korsakov
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Korsakov komt niet alleen door alcohol, het komt ook doordat alcoholisten hun geld niet meer aan eten uitgeven maar aan alcohol, en daardoor een vitaminetekort krijgen. Het heeft dus meer te maken met het eetpatroon van alcoholisten, dan met alcohol zelf.
Er breken hersencellen af dus ja... Eigenlijk wordt je dan wel dommer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die hersencellen breken ook af zonder alcohol hoor...
Ja. Korsakovers kunnen aan een verhaal beginnen dat ze na vijf minuten dan afbreken omdat ze niet meer weten wat ze nu eigenlijk aan het zeggen zijn.Bovendien krijgen velen wonden die niet meer dicht gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij word je niet echt dommer, wel heel langzaam wat vergeetachtiger. Hersencellen sterven af en je geheugen wordt minder. Wat was je vraag ook alweer ;-)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk altijd al dom om langdurig te veel alcohol te gebruiken, maar of je er dommer van wordt? Ligt eraan wat jij onder dom verstaat? Ik ken zeer geleerde mensen die vreselijk dom kunnen doen, maar ken ook ongeschoolde mensen met de slimste handelsgeest die je kunt verzinnen.

Ik heb bij mezelf nooit iets gemerkt, en drink redelijk frequent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen worden niet dommer van frequent alcoholgebruik.
Bijvoorbeeld elke dag een biertje of een wijntje kan voor een gezond mens absoluut geen kwaad.

Mensen kunnen wel korsakopf krijgen van frequent OVERMATIG alcoholgebruik.
Dan sterven er hersencellen af, en dat levert een steeds beperkter denkvermogen op.

Overmatig alcoholgebruik op (te) jonge leeftijd kan blijvende hersenbeschadiging veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er gaan beslist hersencellen verloren

en die ene documentaire van de RVU over 2 mensen met Korsakov vergeet ik nooit meer!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee. ik ben nog steeds erg slim ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi, .... Van alcohol gebruik krijg je;

- defecte koolstof/waterstof ringen (die wij allemaal bij elkaar onze hersenen noemen).

- deze CH ringen geven ons ook ons bewustzijn ( voordeel je weet wie je bent en ...... wat je er mee kunt doen).

- als je teveel van die ringen stuk zuipt , zijn b.v. je reserve ringen voor je intelliegentie ....OP ...!!!
maar dat kan dus elke funtie in je lichaam zijn : b.v. je stofwisseling, je immun-systeem, je overige hersen-funties.

vandaar dat je met je hersens eigenlijk alles in je lichaam kan regelen want alles in je lichaam wordt bestuurd door die kool/waterstof ringetjes.

m.vr.gr. ... dirk ...