Ik heb een nogal ouderwetse definitie van armoede geloof ik. Armoede betekent voor mij : gebrek. Tekort. Geen dak boven je hoofd, of een zeer schamel, niet genoeg te eten, geen fatsoenlijke draad aan je lijf, geen gezondheidszorg, niks nieuws kunnen kopen - of zelfs niet tweedehands- als het kapot is, geen verwarming, geen elektra, geen licht.....

Die armoede kennen we in Nederland helemaal niet. De laagste inkomend NU hebben het beter, materieel en financieel, dan een modaal gezin in de jaren 50.

Regelmatig hoor je de stelling dat mensen zichzelf of een ander 'arm' vinden als die zich niet dezelfde dingen kan permitteren als een ander. Maar die definitie vind ik te breed. Ben je ' arm' als je geen WII of auto kunt kopen ? Als je niet twee keer per jaar op vakantie kunt ? Ik vind van niet. Je leid dan geen gebrek. Ik kan ook niet maar ongebreideld alles kopen wat ik wil, maar daarom ben ik nog bij lange na niet arm. Niet in Nederland.

Er zijn al heel wat uitgesproken luxe-artikelen in het basis-pakket beland waarbij je soms best mag twijfelen of dat inderdaad wel een eerste levensbehoefte IS. Naar onze maatstaven misschien wel. Kleurentelevisie, wasmachine, droger, koelkast, vriezer, dvd-speler, spelcomputer, pc ; eerlijk is eerlijk, na de tv en de afwasmachine ben ik geneigd een grens te trekken.

Toegevoegd na 3 minuten:
En de koelkast, effe vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je veel dingen die je wil moet laten, omdat je niet genoeg geld hebt.

Iemand met een hoog inkomen kan dus armoedig zijn, terwijl iemand met een lager inkomen soms zo arm niet hoeft te zijn.

Armoede is mijns inziens een relatief begrip en hangt samen met het verwachtings- en wensenpatroon van een persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Zeppuhh;

Vroeger was meen ik de definitie van armoede dat iemand niet meer in staat was in de eerste levensbehoeften (wonen, kleden, eten & drinken, etc) te voorzien. Maar het begrip armoede is ook aan inflatie onderhevig en wordt vooral afgemeten aan de leefomgeving. Een sluitende definitie lijkt er dan ook nauwelijks meer te geven. Ik vind het armoede als iemand nog wel in zijn eerste levensbehoeften kan voorzien, maar verder van elke vorm van luxe, comfort of vertier moet afzien. Of op het eerste bespaart om in het tweede te voorzien; eten van de voedselbank en een flatscreen van de Wehkamp bijvoorbeeld....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je moeite hebt met voorzien in je standaard levensbehoeften, zoals eten en kleding. Wanneer je de verwarming of kachel uitzet om geld uit te sparen. Wanneer je op kapotte schoenen moet lopen omdat je geen geld hebt voor nieuwe. En reken maar dat het bestaat in Nederland...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als zelfs je tuinman en je kok bij de voedselbank moeten aankloppen voor hulp.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar even serieus, het is nogal afhankelijk van de situatie.

Persoonlijk vind ik voor Nederland dat je van armoede kunt spreken als basisbehoeften als onderdak, voedsel, kleding en dergelijke niet meer (voldoende) kunnen worden betaald. Daarnaast is er echter ook nog zoiets als een sociaal leven, sport, spel, ontspanning etc.

Het is wat mij betreft niet zo dat om niet van armoede te kunnen spreken iedereen maar overal aan moet kunnen deelnemen, maar als je niet eens deel zou kunnen nemen aan bijvoorbeeld een sportvereniging omdat je dat graag wilt en je hebt verder wel te eten en te drinken dan vind ik dat je toch van armoede kunt spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Armoe is een relatief begrip, maar ik vind toch wel dat je echt arm bent, als je moet puzzelen welke rekening je kunt betalen(en dan bedoel ik de rekeningen voor de basisbehoefte van ons bestaan) en wat je nog een maandje weg moet leggen,met alle risico's van dien.
Er is veel stille armoe in Nederland, er zijn mensen met een mager, klein pensioen, die amper hun vaste lasten kunnen betalen en leven van de giften van hun kinderen.
Mensen die door omstandigheden een uitkering hebben en er niet meer uit kunnen komen. Die uitkering is werkelijk minimaal zeker als je kinderen hebt.
Het is uberhaupt al schandalig dat we een voedselbank nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een periode gekend waarin ik mijn kinderen niet elke dag vlees kon geven bj het avondeten, moesten we het met een ei doen.. kocht ik brood aan het einde van de dag want dat was te oud om vers te vekopen, kocht ik restje vlees/snijafval om toch beleg op brood te hebben en gebutst fruit met plekjes wat dat was goedkoper; speelgoed als dat lukte kocht ik op de rommelmarkt, warm in huis was het alleen in de huiskamer en dan nog maar met 1 radiator aan en douchen deden we zoveel mogelijk met zijn drietjes tegelijk om warm water te sparen, tanden poetsen met koud water..schoenen werden pas gekocht als de schoenmaker het had opgegeven en een schooltas hadden ze niet, gewoon een plastic tasje..
Ik denk wel dat je dat achter af gezien als armoede kan beschouwen..toen wist ik niet beter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Armoede is niet kunnen voorzien in je eerste levensbehoefte, voedsel, water, onderdak,warmte, beschutting etc, kortom in Nederland kennen we deze vorm van armoede vrijwel niet meer. voor 1 miljard mensen is deze vorm van armoede de dagelijkse werkelijkheid