wat is het nut van trouwen in deze tijd?

Ik vroeg mijn vriend gisteren terloops op hij met me zou willen trouwen en hij vroeg zich af wat het nut is van trouwen...een huwelijk kan immers zo ontbonden worden en voor de maatschappij hoeft dat allemaal niet meer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien jullie niets regelen zit u ook naast zijn pensioen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je die man die jou telkens kwetst omdat hij ten onrechte denkt dat je vreemdgaat? http://www.goeievraag.nl/vraag/overtuig-partner-trouw.149906 Dan zeg ik: niet trouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het niet weten ik denk dat het huwelijk best ouderwets gaat worden, mijn rede niet te trouwen is dat je dan zo in de belangstelling staat en het is jou feest enzo dat lijkt me niks!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ga je toch gewoon op woensdagochtend (of wanneer het ook is in jouw gemeente) even met alleen getuigen gratis dat papiertje ophalen? De bruiloft is alleen een feest voor een dag. Het gaat om het huwelijk, en dat is idealiter de rest van je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed voor de staatskas niet meer, niet minder.

Het beste antwoord

Als ik zwanger wordt, is mijn man automatisch voor de wet de vader van mijn kinderen, zonder daar nog iets voor te hoeven regelen.

Als ik doodga, is het nabestaandenpensioen voor mijn man geregeld.

Als hij doodgaat, hoef ik niet het huis te verkopen om de erfenis te verdelen over familie en staat.

We zijn automatisch fiscaal partners voor de belastingdienst, waardoor bijvoorbeeld ik (lagere belastingschijf) mijn studiekosten als aftrekpost kan overhevelen naar mijn man (hogere belastingschijf, dus meer geld terugkrijgen).

We hebben verplichtingen aan elkaar, zowel tijdens het huwelijk als wanneer het huwelijk onverhoopt mocht stranden, en vinden het normaal ons ook écht aan die verplichtingen te verbinden.

Etc. etc. etc.

Het huwelijk is een juridisch contract waarmee je in één klap van alles geregeld kunt krijgen als je je leven samen wilt doorbrengen. Voeg er nog huwelijkse voorwaarden aan toe (kan ik iedereen aanraden) en je hebt het helemaal voor elkaar. Zo gek is het niet, om het één en ander op papier te zetten als je samen een leven opbouwt, en met een huwelijk heb je nog altijd méér in één klap geregeld dan met bijvoorbeeld een samenlevingscontract.

Een bruiloft is leuk (en waarom geen feestje geven als je besluit je leven verder samen te leiden?) maar is secundair aan het contract dat een huwelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou sorry maar ik wil later echt niet trouwen voor dat feest! dan sta je zo vreselijk in de belangstelling veder een goede duidelijke omschrijving enzo hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke +, met of zonder feest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gezegd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het ook heel simpel houden, en misschien vind je het later wel leuk om een goed excuus voor een feestje te hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad stippel, en dat feestgebeuren doe je natuurlijk gewoon op je eigen manier. Wat nou receptie met band of DJ op afgelegen feestlocatie? Wij hadden gewoon een borrel in een café-restaurant op loopafstand van het stadhuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@suzy Volgens mij hebben wij alles net zo geregeld als een officieel huwelijk: samenlevingscontract waarin we al onze wensen hebben vastgelegd. Waar zit dan het verschil?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een samenlevingscontract kan een hoop geregeld worden, maar het heeft niet dezelfde juridische status als een huwelijk. Als jullie bijvoorbeeld kinderen krijgen, ontstaat er officieel niet automatisch een familieband met de vader, en de vader zal zijn kinderen apart moeten erkennen om ouderlijk gezag te verkrijgen. De vrijstelling van erfbelasting zoals dat geldt voor gehuwden gaat later in, als je je contract niet bij de notaris hebt laten vastleggen zelfs pas na vijf jaar. Bovendien zul je apart een testament op moeten maken om - zoals bij mensen met een huwelijk of geregistreerd partnerschap - de langstlevende überhaupt te laten erven. Een onderhoudsplicht na beëindiging is geen automatische voorwaarde bij een samenlevingscontract, al kun je die er natuurlijk wel zelf in zetten. Omdat een samenlevingscontract eenvoudig, zonder tussenkomst van de rechter, eenzijdig door één van de partners beëindigd kan worden, wordt de situatie ook niet door een rechter bekeken voor het toekennen van eventuele alimentatie. Gehuwden en geregistreerde partners bouwen ouderdoms- en nabestaandenpensioen op, en na scheiding wordt er nog steeds een verdeling van pensioenrechten gemaakt. Met alleen een samenlevingscontract wordt er alleen een partnerpensioen (lijkt op nabestaandenpensioen) opgebouwd, en na ontbinding van het contract maakt de ex-partner geen aanspraak op een deel van het ouderdomspensioen. Als je echt graag alles wilt regelen zoals een officieel huwelijk, maar zonder te trouwen, dan ben je eigenlijk beter af met een geregistreerd partnerschap dan met een samenlevingscontract. Dan zul je nog steeds erkenning van eventuele kinderen moeten regelen, maar verder ben je juridisch gelijk aan een getrouwd echtpaar.

Andere antwoorden (9)

Dan weet je in ieder geval dat je echt van elkaar houd en hoor je officieël bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geregistreerd partnerschap heeft dezelfde juridische status als het huwelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je geen kinderen krijgt, hajete.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom denk je dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat papiertje bewijst niets hoor ThijsGoedegebuure. Anders zouden er ook geen scheidingen bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens hippo!
Als hij er zo over denkt heeft het inderdaad geen nut.

Een huwelijk heeft alleen de waarde die je er zelf aan geeft.

Dus als je jezelf voor de volle 100% inzet voor deze verbinding kan het een mooie bezegeling zijn van je relatie. Als je het ziet als iets wat zomaar ontbonden kan worden dan heeft het blijkbaar geen waarde en kun je er maar beter niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nut van trouwen is dat je een soort symbolische verbontenis hebt. En er kunben afspraken gemaakt worden over bezit, kan ook zonder trouwen maar als je trouwt is er een sterkere verbinding in de relatie en je hebt er meestal een leuke herinnering bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwen heeft tegenwoordig niet zoveel nut meer. Ik ben wel getrouwd. En ik heb de achternaam van mijn man aangenomen. Dus wij heten met de kinderen allemaal hetzelfde. Dat vind ik leuk.

Ook is het leuk om je relatie te bezegelen, en daar een feestje aan te koppelen.

Maar dat kan natuurlijk ook zonder echt te trouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En andersom ook! Ik ben getrouwd zonder feestje..
het hoeft geen nut te hebben natuurlijk... (al is dat je eigen keus vind ik)

maar als je trouwt is het wel zo dat het wat officiëler is dat je van elkaar houdt.

en ik vind zelf dat het helemaal niet uitmaakt wat de maatschappij er van zegt. of dat je zo weer uit elkaar kan gaan. Je moet gewoon kiezen wat JIJ ZELF het liefste wilt en genieten van het momend dat jullie nog bij elkaar zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De allerbelangrijkste reden om te trouwen is dat je daarmee de insteller van het huwelijk, God respecteerd erkend
en je niet schuldig maakt aan Hoerrerij ( alle sexsuele handelingen buiten het huwelijk) omdat tegenwoordig de gedachten is dat je niet hoeft te trouwen zegt dit nog niet dat dit ook zo is

de bijbel laat in ieder geval duidelijk uitkomen dat trouwen een belangrijke maar zeker ook een verantwoordelijk stap is

iemand die dat niet zo belangrijk vind neemt het dus niet zo nauw met de verantwoordelijkheden die bij een huwelijk horen

waarschijnlijk ook de reden waarom tegenwoordig 1 op de 2 huwelijke stranden (of mensen die samenwonen)

ondanks dat de moraal van mensen veranderd (zie 1 timotheus 3:1-5) zijn gods wetten nog steeds het zelfde gebleven TOT ONS WELZIJN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
shit.... 2 kids en nooit getrouwd.
nou, das dus wel duidelijk he (ohnee ik had geen huwelijk dus kon er ook niet buiten gaan mocht die gedachte ooit in me op zijn gekomen) het gekke is dat ik nog nooit onder het draad door heb gevreten terwijl ik niet getrouwd ben geweest.
maar er toch best wat huwelijken stuk lopen lopen omdat de man of vrouw toch wat de andere verboden vruchtjes snoept. dus vraag ik me af of het huwelijk een bepaalde garantie heeft, of is dat alleen zo is als je in god geloofd en naar zijn regels leeft en god respecteert. je kan namelijk ook je partner respecteren, en dan doe je dat soort dingen ook niet.
voor mij persoonlijk heeft een huwelijk geen meerwaarde voor de relatie zelf. een feestje is wel leuk, maar denk dat een huwelijk mensen niet meer aan elkaar zal binden dan een relatie zonder huwelijk dat doet, en ook niet als je met de bijbel onder de arm trouwt. overigens zijn er meer redenen waarom een huwelijk op de klippen kan lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
“De allerbelangrijkste reden om te trouwen is dat je daarmee de insteller van het huwelijk respecteerT en erkent”? Ik maar denken dat de belangrijkste reden was dat je van elkaar houdt en je leven samen wil delen, maar blijkbaar is dat minder relevant dan de insteller respecteren en erkennen? Overigens komt hoererij ook veelvuldig voor binnen door de kerk gezegende huwelijken, alleen komt het minder in de openbaarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin. Jouw god is niet de insteller van het huwelijk, en heeft dan ook niets met mijn huwelijk te maken. Het huwelijk is primair een overeenkomst tussen echtelieden, met een extra dimensie door de rechten en plichten die de wet eraan verbindt. Dat sommige groepen daar per se een religieus tintje aan willen geven, moeten ze zelf weten, maar doe nou niet net alsof het huwelijk is uitgevonden door het christendom of zelfs het jodendom. Met de wetten van jouw religie hebben andere mensen niets te maken, en mijn man en ik maken dan ook helemaal zélf uit of wij ons 'schuldig maken aan hoererij'. We zijn niemand anders dan alleen elkáár verantwoording schuldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel een mooi woord trouwens: hoererij. Dat gebruiken we eigenlijk veel te weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus alle sexuele handelingen buiten het huwelijk is hoererij??? Hiermee suggereer je dus dat mijn vriendin een hoer is omdat zij "het" met mij doet terwijl wij (nog) niet getrouwd zijn. Lekkere instelling hou jij erop na. Je beledigt hiermee een groot deel van de bevolking, die dan misschien niet getrouwd, maar wel trouw zijn aan elkaar.
Bovendien, hoe kun jij bewijzen dat het huwelijk ingesteld is door jouw god, vooropgesteld dat die überhaupt bestaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag was toch wat is het NUT van trouwen in deze TIJD! Het was niet de bedoeling mensen te beledigen gaf alleen aan waarom vanuit de bijbel gezien ( die nog steeds van NUT is in deze tijd ) Trouwen belangrijk is. En zijn wij wijzer dan onze schepper dat wij hem wat kunnen leren? Het grootste gedeelte van de mensheid zegt dat ze gelovig zijn maar vinden de bijbel een ouderwets boek niet van deze tijd. Mijn wens is alleen maar dat mensen echt gelukkig zijn of worden en ik ben er van overtuigd dat dat alleen maar kan als je het leven leeft zoals het de bedoeling is Je hoeft niet blind te zijn om te zien wat het resultaat is van de IK WEET HET BETER HOUDING! Maar Wat jullie ook vinden en hoe jullie je leven invullen is jullie eigen verantwoording Dat is het mooie van de vrije wil die we gekregen hebben maar 1 ding moeten we niet over het hoofd zien dat die vrije wil OOK VERANTWOODELIJKHEDEN met zich meebrengen en dat je daar niet iemand anders de schuld van kan geven als het mis gaat ! Succes met de Struggle of life
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oeh, het gaat er pittig aan toe zie ik. hoe dan ook, ieder zijn geloof, of niet natuurlijk.
zolang je respect hebt voor een ander gaat het zowel hier op GV goed, maar ook in een relatie met of zonder huwelijk. met je persoonlijke waarheid is niets mis, maar het spijt me te zeggen dat ik jou schepper niet als het 'onze' zie, want ik geloof niet in een god of iets anders. je zal mij uberhaupt nooit horen zeggen dat ik wijzer ben dan wie dan ook.
ik geloof graag dat het grootste deel zegt gelovig te zijn, maar dit hoeft niet per definitie in de bijbel te zijn die jij als het ware geloof ziet? voor anderen is het weer koran, en weer een ander geloof heeft zijn eigen versie van de bijbel. dit alles doet niets af aan #het# geloof, maar misschien wel aan #jou# geloof. zoals ik al zei, respect over een weer. je hoeft elkaar niet te beledigen of ergens van te overtuigen, iets zijn ding en wat mij betreft is dat prima zolang het maar met respect naar elkaar gaat. ik neem mijn verantwoording zeker wel (wijs me er aub op als het niet zo mocht zijn) en idd, IK kies mijn eigen weg en zal ook niemand anders de schuld ergens van geven. terug kijken is niets voor mij, dus zie alles als een levensles, waar ik mijn leringen uit trek om verder te gaan. hoewel ik je laatste opmerking behoorlijk schertsend op me overkwam, er sprake lijkt te zijn van lichte frustratie.
persoonlijk ervaar ik overigens géén struggle, dus deze opmerking laat ik maar aan me voorbij gaan. (lijkt me wel zo verstandig, ik hoef dus ook niet altijd beter te weten....) :O)
trouwen heeft totaal geen nut, niet voor de buitenwereld tenminste.
Is meer om alles financieel te regelen (werk, uitkering, pensioen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuiver objectief gezien heeft trouwen idd niet veel zin. Je kunt net zo goed een samenlevingscontract laten opmaken bij de notaris. Dat is nog wat goedkoper ook dan een complete trouwerij. Maar symbolisch gezien heeft het wel degelijk waarde. Getrouwd zijn kan het gevoel van saamhorigheid sterk vergroten, en het is een bewijs van liefde voor elkaar (als het goed is). En het hele gebeuren op zich is natuurlijk voor veel mensen aantrekkelijk, een feest, mooie kleding, ringen, huwelijksreis, enz. Mijn vriendin en ik gaan aankomende zomer trouwen en we hebben er helemaal zin in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwen is nog altijd belangrijk in verband met erfenissen. Je hebt later geen gedoe, alles is wettelijk geregeld, zeker als je een huwelijkscontract erbij hebt.
Kijk maar naar de weduwe van schrijver Stieg Larrson (Millenium) Ze had nu steenrijk kunnen zijn, maar omdat ze niet getrouwd waren, erft zijn familie een fortuin, nu zijn boeken verfilmd worden.