Is 't wel eerlijk dat je mag/kan afdingen?

Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/mediamarkt-afdingen.15962

Want de één kan veel beter afdingen dan de ander. Of de één durft er niet eens aan te denken, laat staan aan te beginnen.

Dus de vraag is: zou de prijs niet vast moeten zijn? Is het kunnen afdingen niet een lichte vorm van corruptie?

Nu kun je natuurlijk roepen 'de brutalen hebben de wereld' en dat is misschien ook wel zo, maar is dat wel eerlijk? Moeten niet _juist_ de zwakkeren in onze samenleving beschermd worden in dezen?
Of vind je 't wel goed dat die zwakkeren vanzelf (bijv. via de evolutie) wat wegebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WIE zou de prijzen (alle prijzen) dan vast moeten stellen?
en op basis van wat?

Antwoorden (11)

Eerlijk? Ja tuurlijk is het eerlijk. Iedereen mag toch afdingen? Dat daardoor de ongelijke situatie onstaat dat de een meer betaald dan de ander.. Life ain't fair. In het vliegtuig kan je ook een stoel hebben naast iemand die 2 keer zoveel heeft betaald.

Afdingen is prima. Als je niet wilt / kunt afdingen is het jammer voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet eerlijk.

Maar er is zoveel niet eerlijk. Sommige mensen zien er veel aantrekkelijker uit dan anderen, en die aantrekkelijke mensen krijgen veel eerder een baan, partner en verdienen meer. Dat is ook niet eerlijk.

De een is veel slimmer dan de ander. Slimme mensen krijgen ook eerder een baan, verdienen vaak meer. Dat is ook oneerlijk. Kun je niks aan doen, toch is het zo.

Kortom, het hele leven is oneerlijk, maar iedereen heeft wel iets waar hij/zij goed in is. En zo is het toch weer een soort van eerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is niet echt eerlijk. De mooie, jonge, blonde SuzyQ kan altijd beter afdingen dan de dikke, uitgezakte, bebrilde mmm. ;-)

Is het eerlijk dat iemand die goed kan organiseren, een dikkere auto en een groter huis kan kopen dan iemand die goed kan timmeren?

Is het eerlijk dat iemand die een vlotte babbel heeft, meer en betere vriendschappen heeft dan iemand die stiller is?

Is het eerlijk dat iemand die later thuiskomt van zijn werk, zijn auto verder weg moet parkeren dan iemand die eerder thuiskomt, omdat de straat al vol staat, terwijl juist die laatkomer snel thuis wil zijn omdat het al zo laat is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'dikke, uitgezakte, bebrilde mmm'
Heej... Dat sloeg niet op mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar aan afdingen kan je wettelijk wat doen - nl. verbieden. Die andere zaken zijn wat moeilijker gelijk te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ze verbieden, maar de pakkans is te klein om uit te bannen. Als er al wordt gecontroleerd, zou dat met de kassabon moeten. Maar het staat een winkelier altijd vrij korting te verlenen vanwege een krasje of een ander pietluttig iets. De enig overblijvende manier om het uit te bannen zou een transformatie tot een politiestaat zijn.
paulus811
14 jaar geleden
Afdingen kun je niet verbieden. Er zijn twee partijen die de prijs bepalen en dat zijn de fabrikant en de detaillist. De overheid heeft hier niets, maar dan ook niets mee te maken. Al wil de Media Markt de spullen gratis weggeven, dat gaat JP echt niet tegenhouden.
Als je afdingen verbiedt, dan help je niet de mensen die het niet kunnen, je werkt alleen de mensen tegen die het wel kunnen. Dus het lost niets op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo help je de mensen dan niet die 't niet kunnen? Gemiddeld zullen de prijzen dan ietsjes naar beneden kunnen. Dus dan help je iedereen (en iedereen evenveel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit een wetenschappelijk onderzoek gezien die het verband legt tussen het verbieden van afdingen en het verlagen van prijzen. Jij wel?
Super vraag!

Ik was altijd van mening dat afdingen eerlijk is, maar als ik jouw vraag zo lees, is het inderdaad minder eerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Nou nou dipzy, jij bent snel om te kletsen zeg... Er is niks oneerlijks aan afdingen en staat vrij voor iedereen. Dat de een het misschien iets beter kan dan de ander geldt voor wel meer zaken.
Het is absoluut niet eerlijk. Maar soms is het wel het proberen waard. Overigens zou ik echt alleen afdingen als het "normaal" is om te doen, dus in landen waar het gewoonte is, of als je bijvoorbeeld meerderen produkten afneemt in 1 winkel. Maar wel gewoon met de vraag: "Is er nog iets aan de prijs te doen als ik ook nog dat produkt erbij koop"?

Maar zoals al terecht wordt opgemerkt: aantrekkelijke of brutale mensen, of mensen die zeker van zichzelf zijn hebben meer voordeel in het afdingen. Dat is nou een van de dingen die het leven oneerlijk (en dus interessant) maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De prijs van een product wordt o.a. bepaald door wat de verkoper ervoor wil hebben (beïnvloed door de kosten die hij zelf maakt) en wat de koper ervoor wil betalen (beïnvloed door zijn inkomen en overige kosten).

Als je naar het bovenstaande kijkt, zie je dat hetzelfde product bij de ene verkoper goedkoper kan zijn dan bij de andere. De verkoper heeft minder kosten, of neemt genoegen met een kleinere marge in de hoop dat te compenseren door meer te verkopen voor een lagere prijs, of heeft een klantengroep die minder uit wil geven, omdat het product ze minder waard is of omdat ze meer overige kosten hebben.

Als je kijkt naar jouw vraag, dan zie ik daar een impliciete aanname dat een product niet een vloeiende prijs heeft zoals ik hierboven beschrijf, maar een vaste waarde ongeacht de spelers. Dus dat bijvoorbeeld een vaatwasser principieel 300 euro waard is, ongeacht de manier van aanbieden, de kosten voor de verkoper, de marge die aanvaardbaar is voor die verkoper, het budget van de koper, de waardering van de koper voor die vaatwasser etc.

Ik denk dat dat idee principieel onjuist is. *Mij* is het gemak dat dat specifieke type vaatwasser biedt misschien maar 250 euro waard, bijvoorbeeld omdat die vaatwasser mij naar mijn idee niet 100 euro meer gemak biedt dan het goedkopere type van 200 euro. Als in zo'n geval de verkoper bereid is om te zakken naar de prijs die die vaatwasser mij waard is - in de wetenschap dat ik anders naar de concurrent ga - is dat een zaak tussen mij en de verkoper. Daar heeft verder niemand wat mee te maken. De verkoper kan natuurlijk ook nog besluiten me die vaatwasser niet voor 250 euro te verkopen - net zoals ik kan besluiten om de vaatwasser niet te kopen als ik er 300 euro voor moet betalen.

Als een ander bereid is genoegen te nemen met een prijs van 300 euro voor dezelfde vaatwasser (dat ben je blijkbaar als je de volle mep betaalt en niet bijvoorbeeld een goedkoper model neemt of op internet zoekt naar een goedkopere aanbieder, dan is dat een zaak tussen diegene en de verkoper. Daar heb ik dan weer niets mee te maken.

Overigens hebben we het hier over afdingen op luxeartikelen, zoals elektronica. Het lijkt me een beetje dramatisch om het dan te hebben over zwakkeren die 'wegebben', bijvoorbeeld via evolutie. Je kunt immers ook nog de afwas met de hand doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niet oneerlijk, het is zoals het leven is!

Er zijn altijd mensen in de wereld die ergens goed in zijn. Iemand die goed is in het handelen in aandelen zal daar meer geld mee verdienen dan ik. Dat maakt het niet oneerlijk, ik kan weer andere dingen.

Er zijn mensen die er goed uit zien en op die manier makkelijk een partner krijgen. Tja zo is het leven, ik vind dat persoonlijk niet oneerlijk.

Er zijn natuurlijk altijd mensen die nergens echt goed in zijn en er ook nog eens niet echt aantrekkelijk uit zien voor de meeste mensen. Tja dat is wel lullig, maar misschien zijn deze mensen heel gelukkig en is een knappe rijke aandeelhandelaar die goed kan afdingen heel ongelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja als een ondernemer mag vragen wat hij wil, mag ik kiezen voor een andere winkel of afdingen, dat is logisch, dit is een vrij land.

en gelukkig mag een ondernemer vragen wat hij wil. Vastgestelde prijzen door de overheid, daar hebben ze in Rusland slechte ervaringen mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het staat iedereen vrij om z'n talenten te benutten.
En als je geen afdingtalent hebt, jammer dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon afdingen, als de detaillist niet wil koop je ergens anders. Simpel en zo eerlijk als wat.

Wel grappig is dat in sommige branches afdingen heel gewoon is en in sommige helemaal niet. Er gaat niemand meer met een auto de showroom uit voor de werkelijke prijs, maar ik heb nog nooit iemand horen vragen of het 3 gangen menu ook een tientje goedkoper kan. Of bij de dierenarts vragen of je het tweede spuitje met korting kan krijgen, ook nooit gehoord.