Wat bepaalt hoe wij een bepaald deel van de bevolking zien?

Ik bedoel het als volgt:
Waarom zien we Friesen bijv. als stug en Brabanders als gemoedelijk? Amsterdammers als joviaal en Limburgers als heel erg op zichzelf?
Waarom zeggen we van Engelsen dat het stijve harken zijn en zien we Fransen als chauvinistisch? Waarom zien we Belgen als niet slim en mensen uit Oostbloklanden als criminelen?Waarom zien we mensen uit een andere bevolkingslaag als "van een ander slag volk"? Let wel: ik wijs dus niet met vingers maar verwoord alleen wat ik hoor door de dag heen.. En het maakt me nieuwsgierig..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie ziet Amsterdammers in hemels naam als joviaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@sjors hoe zie jij Amsterdammers dan?

Het beste antwoord

Dat bepaal je helemaal zelf. Als jij een beeld hebt over de Fries en daarmee ook alle Friezen wenst te associeren bepaal je dat zelf.

De stereotype onstaan door een samenloop van omstandigheden. Sommige groepen associeren zichzelf of anderen graag met bepaalde eigenschappen. Door dat continu te herhalen en ook die punten steeds te benadrukken wordt een bepaalde eigenschap en een bepaalde groep bijna synoniem van elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk omdat de meeste onder ons met deze vooroordelen zijn opgegroeid en ze overnemen en dus ook weer doorgeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je voorbeeld van Limburgers deel ik overigens niet...

Voor de rest is het een punt dat speelt in je opvoeding en je persoonlijke ervaringen met de bevolkingsgroepen. Wat eveneens mee speelt en deels los staat van de opvoeding is het milieu, waarin je opgroeit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Congoleo;

Daar ligt een mengsel van folklore, eigendunk, kortzichtigheid en vooroordelen aan ten grondslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vaak de eerste indruk die de doorslag geeft over hoe we over bepaalde bevolkingsgroepen denken. Als je gewoon niet beter weet zijn die vooroordelen het enige houvast dat je hebt. Als je de mensen beter leert kennen dan blijken de vooroordelen niet juist te zijn. De mensen moet je nooit over één kam scheren maar een vooroordeel komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zijn vaak vooroordelen maar ze kloppen ook vaak ze zijn niet uit de lucht komen vallen,maar vaak een gevolg van gedrag dat een bevolkingsgroep naar buiten toe uitstraalt door bijvoorbeeld berichten in de pers, de pers is een machtsfactor waar veel te weinig rekening mee word gehouden.
dit kun je zien aan hoeveel aandacht er word besteed aan het tuig van de richel wat het nodig vind om hele stadswijken te terroriseren(je weet vast wel welke bevolkingsgroep ik hiermee bedoel) ik kan niet geloven dat dat allemaal van die ettertjes zijn voor iedereen die ze kennen ,ze zullen best wel lief zijn voor hun eigen oma, (anders krijgen ze van hun vader wel klappen ) maar dat neemt niet weg dat heel Nederland ze onderhand wel kan schieten. behalve de politiek correcte onder ons Nederlanders.