Je meet jezelf af door naar anderen te kijken, dus als die een sprong vooruit maken zak jij achteruit.
Ik denk, dat dan het gevoel kan ontstaan dan het hun schuld is, dat jij niet lekker in je vel zit.
Het is eigenlijk gewoon een beetje zielig iemand niet succes gunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Succes wil iedereen voor zichzelf houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die anderen geen succes gunnen zijn in mijn ogen wat onvolwassen en leven met het idee dat er niet genoeg is voor iedereen. De zogenaamde scarcity mentality.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mensen met de abundance mentality daarentegen, vinden het echt leuk als iemand anders ergens succes mee krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hun dan zichzelf zielig vinden. Omdat hunzelf op dat moment geen succes hebben. Of ze hebben liever dat al de aandacht naar hunzelf gaan en niet naar een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de kift he,
waarom jij wel en IK niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen eerst naar hun zelf kijken en dan pas naar anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat mensen geneigd zijn om te kijken naar wat ze zelf NIET hebben, in plaats van wat ze WEL hebben.
En dat noemen we jaloezie.

Dan zie je dus WEL de buurman links met zijn grotere auto en mooiere reis, en NIET de andere buurman rechts die werkloos is en ongelukkig.

Wie leert om te waarderen wat 'ie zelf heeft, en anderen daarin te laten delen, zal merken dat 'ie steeds minder last zal krijgen van jaloezie. Sterker nog: Dan zal je het op een gegeven moment ook leuk kunnen vinden dat iemand iets moois heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad door al het bovenstaande, ik kan me er erg over opwinden. In het buitenland bijvoorbeeld, als een eigenaar van een bedrijf in een luxe, duurdere auto rijd dan gemiddeld, zijn potentiele klanten juist sneller geinteresseerd, hij heeft namelijk succes met zn bedrijf, dus het zal daar wel goed zijn. Wij Nedelanders zijn helaas wat te zuinig aangelegd, en als je hier in een duurdere auto rijdt als ondernemer, zijn potentiele klanten direct bang dat ze te veel zullen betalen bij je!