waarom bestaan er nog koninklijke titels?

we leven toch in een tijd dat iedereen gelijk hoort te zijn?

waarom hebben bepaalde mensen nog een titel van hertog, adel en dergelijke?
waarom zouden die mensen zo bijzonder zijn om zulke titels te verdienen?

met zo'n titel is je aanzien overal een stuk beter en is het makkelijker om deuren te openen.

wat is hier nou eerlijk aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

We houden wel van een beetje nostalgie. Op een paard rijden vinden we ook leuk (een auto is veel sneller) en kaarsen worden ook veel verkocht, terwijl een lampje aandoen handiger is. Ook vinden we het bijna allemaal leuk en zinvol dat we hier een Koningin hebben. En dat is ook uit de tijd.

De adel is gewoon geschiedenis, en je mag best vinden dat dat niet meer in onze tijd past. Maar de meeste adellijke mensen, gebruiken hun titels helemaal niet, en proberen hun afkomst niet te misbruiken maar te gebruiken. Niet voor zichzelf maar voor anderen.

Er gaan inderdaad, door het netwerk wat deze mensen hebben, deuren open, die voor anderen gesloten blijven. Maar zolang dat zoiets een goed doel heeft, is er niet zoveel mis mee. De meeste adellijke mensen vinden dan ook, dat hun afkomst alleen maar een voorrecht is, en dat ze daar op een verantwoorde manier mee om moeten gaan. Ze vinden zelfs dat het verplichtingen met zich meebrengt.

Adellijke mensen zijn helemaal niet beter dan jij en ik, en als ze dat wel vinden, dan is er iets mis. Als alle adellijke mensen zo gaan doen, als de man in dit filmpje, dan heb je gelijk: zo snel mogelijk afschaffen die adel ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk om dezelfde reden dat er nog een koninklijk huis bestaat, met een heuse koningin. Ook niet van deze tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Adel en titels krijg je mee met je geboorte - daar kan je niets aan doen, en je kunt ze dus ook niet 'verdienen'.
Je kunt ze wél verwerven als gevolg van trouwen met iemand uit bijv. een koningshuis, zoals prinses Diana en prinses Maxima.

Of je aanzien automatisch beter is, vind ik maar erg de vraag. Want al ben ik het niet met je eens, dat iedereen 'gelijk' zou horen te zijn - ik kijk toch wel eerst, hoe iemand omgaat met de mensen om zich heen, hoe hij in de wereld staat. En of dat nou de groentenboer, een hangjongere of een prins is - het etiketje zegt mij echt niet zo veel.

Dat in bepaalde kringen deuren opengaan voor iemand met een overgeërfde titel is zonder meer waar, maar zou jij het ambiëren in zulke kringen te leven?
Ik absoluut niet, hoor : ik hoef niet zo nodig met m'n hoofd in de Privé, de Story of 'Ons Koningshuis', en vooral hoef ik niet, dat journalisten voor mij bedenken, wat ik gezegd of gedaan zou hebben!!