Hoe wordt ik harder voor mezelf?

Yooh

Ik heb al een half jaar een angststoornis.
Het gaat steeds beter, ik kan steeds vaker naar school
Alleen geef ik nogsteeds tesnel toe aan mijn angsten waardoor ik ga vermijden.
Ik loop al bij een psycholoog maar dat is toch meer hoe ik met mijn angsten omga.

Hoe kan ik mezelf harder maken?

Toegevoegd na 15 minuten:
Voor de duidelijkheid, het is niet dat ik gepest wordt op school. in tegendeel iedereen helpt me goed en begrijpt mijn probleem.

Toegevoegd na 18 minuten:
Het beste zou natuurlijk militaire dienst zijn maar dat is onmogelijk omdat ik 15 ben

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Jezelf harder maken? Hmmm.
Ik weet niet wat voor een angsten je hebt, maar ze zijn vast niet reeel. Door jezelf af te vragen
- wat is er gebeurd?
- welke gevoelens heb ik en hoe erg?
- wat denk ik?
- zijn deze gedachten reeel of overdrijf ik?
- wat zou er kunnen gebeuren?
- hoe kan ik anders over de situatie denken?

Vraag je dit keer op keer af en je zult zien dat je angsten minder worden.
Vraag je psych om een gedachtenschema formulier en maak t een keer met haar. Daarna probeer je t zelf in andere situaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Jezelf harder maken, tegen je angsten vechten, gaat niet werken. De kans bestaat dat het juist erger wordt.
Geef het traject met je psycholoog nog een kans. Door beter met je angst om te gaan kunnen ze uiteindelijk veel minder worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
harder maken in de zin van je er niets van aan trekken gaat niet en werkt niet.

je moet zekerder worden van jezelf. er zijn faalangstreductie trainingen, misschien zit er ook wel iets bij je in de buurt?

wellicht kan je spych hier meer info over geven.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door niet al te ongeduldig te zijn.

Je schrijft letterlijk dat het steeds beter gaat, je steeds vaker naar school gaat, en je wordt begeleid door een psycholoog. Als je ook nog schrijft dat je niet gepest wordt, en alleen maar veel begrip krijgt, dan is dat allemaal positief nieuws.

Als je al te snel hard wilt worden voor jezelf, dan kun je de zaak ook forceren, en is er een kans dat je een terugval krijgt. Natuurlijk is het niet goed om toe te geven aan angsten omdat je dan situaties gaat vermijden en nog angstiger wordt. Maar je moet er ook de tijd voor nemen.

Zolang je het gevoel blijft houden, dat het allemaal steeds beter gaat, en je hebt vertrouwen in je psycholoog, lijkt het mij niet nodig om jezelf af te gaan vragen hoe je harder kan worden voor jezelf. Je bent al bezig met dat proces, en dat moet je gewoon niet te snel willen. Alles heeft zijn tijd nodig.
Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens een vechtsport. Je leert zelfbeheersing, respect en omgaan met pijn. Je wordt er hard van in een veilige omgeving. Het is minder lomp dan dat je denkt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat 'harder worden voor jezelf' in deze context niet de beste oplossing is. Eigenlijk straf je op die manier jezelf af, wat alleen maar averechts kan werken. Probeer in zo'n geval de gedachtes gewoon te laten komen, duw ze niet weg. Kijk er alleen naar vanuit een afstandje. Dus als je angstgedachtes opkomen; probeer er niet tegen te vechten, kijk er gewoon naar. Misschien een rare vergelijking, maar ik heb heel lang anorexia gehad, en soms voel ik weer die gedachtes opkomen. Aanvankelijk probeerde ik ze weg te drukken en ertegen te vechten, nu laat ik die gedachtes gewoon opkomen maar kijk ernaar vanuit de zijlijn.

Succes, je kan het!