Wanneer noem je iemand 'kennis'?

Je hoort mensen vaak zeggen dat ze kennissen en vrienden hebben, maar wat wordt verstaan onder kennissen? Zijn bijv. collega's ook kennissen van je, en mensen die je elk jaar op verjaardagen treft bij familie ook kennissen? Want die ken je in feite ook. Of de mensen die je treft op een voetbalvereniging?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
31.1K

Antwoorden (6)

Een kennis is iemand waar je geen lief en leed mee deelt, dit doe je wel met een vriend.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus meestal zijn collega's en vage familie leden meer kennissen dan vrienden.
De vriendengroep is vaak het kleinst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus iedereen die niet mijn vriend(in) is is een kennis van mij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je die persoon kent wel, anders is het een vreemde ;)"
Een kennis is een algemene benaming voor iemand die je kent, maar geen echte vriend is. Een collega is iemand waar je mee samen werkt, met vrienden heb je regelmatig contact en daar deel je iets mee.

Een kennis is vaak iemand die je bij anderen tegen komt, maar verder geen relatie mee hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrienden waren eerst hele goed kennissen, daarvoor waren het kennissen en daar voor, vage kennissen.
en daarvoor, wel eens gezien, en daarvoor, geen idee wie het waren.
Vrienden staan dus aan de top, of nee, je kunt nog een stapje hoger, hartsvriendin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil tussen Kennissen en vrienden

Kennissen: Raken overstuur als je te druk bent en hen daarom een week niet spreekt.
VRIENDEN: Zijn blij als ze je na jaren weer zien en gaan vriendelijk door met de conversatie die je toen met ze had.

Kennissen: Vragen nooit om eten.
VRIENDEN: Zijn de reden waarom je geen eten in huis hebt.

Kennissen: Noemen je ouders, meneer en mevrouw.
VRIENDEN: Noemen je ouders, Pap en Mam.

Kennissen: Halen je uit de politie cel en vertellen je wat je gedaan hebt is fout.
VRIENDEN: Zitten naast je in de politie cel en zeggen: "verdomme, nu zijn we de Klos
... ... .. Maar wat hadden we een lol he? !!

Kennissen: Hebben je nog nooit zien huilen.
VRIENDEN: Huilen samen met je.

Kennissen: Houden geleende spullen zo lang, dat ze denken, ze zijn van mij.
VRIENDEN: Lenen je spullen en geven ze een paar dagen later terug.

Kennissen: Weten een paar dingen van je.
VRIENDEN: Kunnen een boek over je schrijven met je eigen citaten.

Kennissen: Zullen je achterlaten als de grote meute dat wil.
VRIENDEN: Zullen iedereen, in de meute, die jou achterlaat voor HUN kont SCHOPPEN.

Kennissen: Bellen netjes aan.
VRIENDEN: Stappen gelijk binnen en roepen: 'Ik ben thuis! "

Kennissen: Zijn ook je vriend.
VRIENDEN: Zijn vrienden voor het leven.

Kennissen: Delen een paar leuke ervaringen met je.
VRIENDEN: Delen een heel leven aan ervaringen met je, waar geen kennis ooit van had durven dromen.

Kennissen: Pakken je borrel weg, als ze denken dat je genoeg gehad hebt.
VRIENDEN: Zien je door de kroeg wankelen en zeggen: 'Je Moet de rest ook opdrinken want we verspillen niets, ... .... Dat is alcohol misbruik!
Ze zullen je naar huis dragen en veilig in je bedje leggen.

Kennissen: Zullen onzin kletsen tegen personen die onzin over jou kletsen.
VRIENDEN: Slaan het wit uit de ogen van personen die jouw naam misbruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig leuk stuk +
Amadea
13 jaar geleden
Alleen klopt het merendeel totaal niet. Een kennis die overstuur raakt als je hem/haar een week niet spreekt? Wat een onzin.
Iemand die je kent ( meestal in positieve vorm dan) waar je verder niet mee omgaat als vriend maar bv wel eens spreekt en net iets beter kent dan mensen die je wel eens of regelmatig tegenkomt in de stad of op de sportschool om maar wat voorbeelden te noemen. Mensen die je dus op verjaardagen tegenkomt kunnen kennissen worden mits je dus af en toe ook gesprekjes met ze gevoerd hebt en dus iets meer van ze weet. Dat is mijn beeld er van tenminste :-) collega's vallen daar weer niet onder. Die ken je meestal weer iets beter dan een kennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kennis is iemand die je kent maar niet kent als daardoor je reputatie op het spel komt te staan.