Wat is het verschil tussen een vol tarief en een reductie tarief?

Ik ga overmorgen met de bus naar men opa en oma. En nu zag ik 2 strippenkaarten van 15. De rit kost 4 strippen ik ga samen met mijn broertje dus dat is 16 strippenkaarten. Want we willen graag heen en terug. Dus ik vroeg me af wat het verschil is. Want de reductie is wel veel goedkoper

Toegevoegd na 12 minuten:
Dus ik heb het nu goed mijn broertje is 10 en die mag gebruik maken van reductie. Ik ben 12 en mag hem dus begeleiden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Reductie
Alleen van de 15-strippenkaart bestaat reductiestrippenkaart. Deze rozekleurige kaart is 34% procent goedkoper dan de vol-tarief versie (2007), en mag alleen gebruikt worden door:

Nederlanders van 65 jaar of ouder met een Pas 65 of een ander geldig legitimatiebewijs
Buitenlanders van 65 jaar of ouder met een geldig paspoort
Houders van een OV-studentenkaart (op de tijden dat deze kaart als kortingskaart geldt)
Kinderen van 4 tot en met 11 jaar
Aangelijnde honden die anders dan op schoot meereizen. Kleine honden en andere kleine huisdieren die in een tas of aangelijnd op schoot zitten mogen gratis meereizen. In alle andere gevallen moet men het gereduceerde tarief betalen, ongeacht of de dieren onder een stoel of bank meereizen.
Sinds april 2007 geldt dit niet meer in Groningen, Amsterdam en Rotterdam, in deze steden mogen honden voortaan gratis meereizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord. Ik wil ook hierbij nog even wat zeggen tegen de andere jullie antwoorden waren ook allemaal correct maar deze snapte ik het best. Toch bedankt voor het antwoord.

Andere antwoorden (2)

De strippenkaarten die u in de voorverkoop koopt zijn er in vol-tarief en reductie-tarief.
De reductie strippenkaarten zijn alleen als 15-strippenkaart te koop en zijn bestemd voor:

Nederlanders van 65 jaar en ouder met een Pas-65 of een ander geldig legitimatiebewijs.
Buitenlanders van 65 jaar of ouder met een geldig paspoort.
Houders van een OV-studentenkaart (op sommige tijden).
Kinderen van 4 tot en met 11 jaar.
Als u visueel gehandicapt bent en u kunt een geldig legitimatiebewijs tonen, dan kunnen zowel uw geleidehond als een begeleider*) gratis met u meereizen.

Bent u gehandicapt en u kunt een geldig legitimatiebewijs "Gehandicapten" tonen dan kan een begeleider*) gratis met u meereizen.

*) Een begeleider moet altijd 12 jaar of ouder zijn.

Reductie Gerechtigden kunnen samen dezelfde reis maken met één 2-, 3- of 8-strippenkaart die slechts voor één persoon is gestempeld.
U stempelt de kaart voor het aantal zones waar u in wilt reizen, plus de basisstrip, als zou u de reis alleen maken. Nadat u op deze wijze de 2-, 3- of 8-strippenkaart stempelde kunt u samen met één andere reductiegerechtigde reizen.
Twee reductiegerechtigden mogen niet samen reizen met een 15-strippenkaart vol-tarief of een 45-strippenkaart die slechts voor één persoon werd gestempeld.

Op de hieronder afgebeelde 3-strippenkaart is de derde strip gestempeld.
Twee reductiegerechtigden kunnen met deze kaart samen in twee zones reizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
reductie is bedoeld voor kinderen t/m 11 jaar en 65+ als je daar onder valt dan krijg je korting bijv: je opa en oma kunnen onder een rode strippenkaart reizen en als je broertje jonger dan 11 jaar is hij ook misschien.