Hoe kunnen we de polarisatie van nederland tegengaan?

Nederland lijkt steeds meer een anti-buitenlander richting in te slaan. De nadru klijkt hier vooral op anti-islam te liggen. Ik denk dat dat wellicht voor een deel ligt aan onbekendheid van de cultuur er omheen, waardoor vooral de slechte punten benadrukt worden.

In mijnregio wordt dit weekend een afrika festival gehouden, waarin hapjes, drankjes en muziek uit geheel afrika beschikbaar zijn, en er volop gedans en kennisgemaakt wordt. Zou dit iets zijn: een groot 'Moslim Festival' waarin de positieve kanten belicht worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nederland heeft door de eeuwen heen altijd iedereen opgevangen die niet gewenst was in eigen land. Deze mensen waren daar altijd dankbaar voor, en hebben zich ook altijd snel aangepast aan het leven hier, men wilde erbij horen. Maar de laatste tijd is het een beetje verkeerd gegaan met allerlei regelingen, zoals positieve discriminatie, gemeenteformulieren in 20 talen, bij je thuis langs komen om uitleg te geven en te helpen bij huursubsidie in je eigen taal. Mensen krijgen niet eens de gelegenheid om de taal te leren. Men wil er echt wel bij horen, maar je moet de mensen als ze hier komen niet "verwennen". Als men hier komt moet men deze mensen niet afremmen, maar gelijk het positieve gevoel van deze mensen doorzetten. Als ze me midden in China droppen, en ik wil naar huis komen zal ik toch moeten proberen om de taal een beetje te leren, maar als veel al op zijn nederlands genoteerd staat en veel mensen dit spreken, dan ga ik toch ook niet meer chinees leren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Links stemmen.

Toegevoegd op 24-06-2009 13:31:43
Subvraag: ja, waarom niet? Wie gaat 't organiseren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad geen waardevol antwoord, omdat links de grootste voorstander is van de polarisatie. Links stemmen zou de polarisatie dus alleen maar vergroten en ik voel er niets voor om het land nog verder richting burgeroorlog te duwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zo is links grotere voorstander van polarisatie dan rechts? Verklaar u nader. Links is voor inkomensnivellering.
Links is voor een gelijk en goed (leef)milieu voor iedereen.
Links is voor meer openheid.
Allemaal voorbeelden van anti-polarisatie. Dan pakken we ff rechts. Wilders bijvoorbeeld. Polariseert hij als ie roept dat er 20 miljoen Moslims uit Europa moeten? U mag 't zeggen.
Of we pakken de VVD. Die is tegen inkomensnivellering (hmm... is daar een woord voor? Misschien dit: 'pakkewatjepakkekan').
In principe niet verkeerd denk ik..
Maar van de andere kant: Iedereen zijn ding hoor maar is het niet zo dat het moslims zelf vaak zijn die voor een verkeerde indruk zorgen? Begrijp me goed: Ik heb niets tegen niemand maar als we eerlijk zijn worden dan veel problemen in nederland niet ook veroorzaakt door jongeren uit deze cultuur? Is het niet verstandiger om moslims elkaar eerst eens te laten wijzen op de gastvrijheid die ze van Nederland genieten en dat men daar op een goede manier mee om mag gaan..wat men uitstraalt krijgt men terug toch?
Hoop niet dat iemand hier mee kwets, probeer mijn mening zo goed en eerlijk mogelijk neer te zetten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk antwoord +1.
Ben het geheel met je eens.
En het zou handig zijn om deze jongeren waar je het over hebt nog even een extra woord te leren: Plichten.
Ze hebben het te pas en te onpas over hun rechten, maar het woord plichten hoor je nergens terug!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je lijkt mn opa wel toen ik jong was in de jaren 60
Haha een groot moslim festival. Het verschil is Afrika is een wereldeel en moslims zijn mensen met een geloof waar ze ZELF voor gekozen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoveel mogelijk bij elkaar uit de buurt blijven, is er ook niks om je aan te ergeren.

Toegevoegd op 24-06-2009 13:47:04
Ik vind het echt belachelijk dat we allemaal maar met elkaars culturen rekening hebben te houden. Ik ben totaal geen racist of wat dan ook maar als iemand denkt bij mijn land te horen die in feite door ambtenarenpraat hier is gekomen. Dan zeg ik nee en dan zeg ik, ja, inderdaad je veranderd de sfeer van wat Nederland eens was. En ik vind dat gewoon, voor de verandering, niet okay.

Dit is Nederland

Denkend aan Holland
zie ik breede rivieren
traag door oneindig
laagland gaan,
rijen ondenkbaar
ijle populieren
als hooge pluimen
aan den einder staan;
en in de geweldige
ruimte verzonken
de boerderijen
verspreid door het land,
boomgroepen, dorpen,
geknotte torens,
kerken en olmen
in een grootsch verband.
De lucht hangt er laag
en de zon wordt er langzaam
in grijze veelkleurige
dampen gesmoord,
en in alle gewesten
wordt de stem van het water
met zijn eeuwige rampen
gevreesd en gehoord.

Nederland is kneuterig en hoeft niet werelds te zijn. En zeker zijn authenticiteit te verliezen.

Ps. Geen Wilders stemmer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo was er afgelopen zondag het 'amsterdam roots festival', een supergezellig festival waar je alle nationaliteiten gezellig samen zag eten en feesten. Helaas denk ik niet dat er veel PVV-ers naar dit soort festivals gaan. Er blijft altijd een groep mensen in Nederland bestaan die nou eenmaal helemaal niets te maken willen hebben met alles dat anders is dan hun eigen 'cultuur'. Deze mensen kan je wellicht wel bereiken met positieve mediaaandacht over allochtonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een moslim festival is uiteraard niets op tegen maar helpt zeker niet de polarisatie tegen te gaan. Ik denk dat er op een moslim festival vooral moslims zullen komen, zoals er op de EO jongerendag uitsluitend christelijke jongeren komen.

Toegevoegd op 24-06-2009 13:59:20
Ik denk dat je de polarisatie kunt verzwakken door een ander geluid te laten horen. Ik zou graag in de media meer intellectuele Marokkanen, Iraniër etc willen zien. Niet per definitie moslims, maar mensen die wat te melden hebben. Ik zag in het kader van de Iran kwestie een aantal Iraniërs op tv spreken over vrijheid van meningsuiting. Moderne medelanders die goed geïntegreerd waren en een duidelijke progressieve meningen hadden. Ik denk dat dit soort mensen een brug kan slaan over die brede kloof die er nu is/ontstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jelle dat wij niet massaal naar de EO jongerendag gaan?
Niet Wilders stemmen, dat is een polaroid-politicus...

Nee een moslim-festival kan niet zonder de nodige ophef gehouden worden... En we spreken wel over de Moslims, maar het er is geen de moslim... Er zijn zoveel stromingen die er net weer anders over denken, terwijl het per definitie één zou moeten zijn... De Qur´aan zou letterlijk genomen moeten worden, en dat doen ze dus toch niet...

Ook hier als antwoord zou ik zeggen: Verbeter de wereld, verbeter Nederland, maar begin bij jezelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer de polarisatie der standpunten in het algemene denken, en het vaak al te weinig door enige kennis van zaken gehinderde impulsieve doen zich blijven onwikkelen in het huidige, mede door de media ontwikkelde tempo, zal het karakter van een volgende generatie Nederlanders als meest in het ook springende wezenskenmerk een permanente staat van agressieve ontevredenheid met al het denkbare vertonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de meeste mensen denken bij moslim gelijk aan Sharia, handen afhakken, burka's en moeten moorden van je geloof. En het is waar, want Geert Wilders heeft het zelf gezegd.

Ik word eigenlijk langzamerhand te oud voor al die onzin, ik vraag me ook wel eens af hoe we het tegen kunnen gaan, maar ik krijg ook de indruk dat er een hoop mensen gewoon niet willen. Geert Wilders is pro-israel, daar is 99% van zijn anti-moslim vandaan gekomen, maar omdat de meeste mensen dat al niet willen horen, laten ze zich voor zijn karretje spannen. Ik wil niet zeggen dat het volk verloren is, maar het is een slingerbeweging. Na CP en de Volksunie kreeg je de gematigde Bolkensteijn, en nu de extreme PVV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of dat mogelijk is. Sommige culteren staan veel meer open om zich aan te passen.

Ik merk dat vooral de Afrikaanse en de Latijns-Amerikaanse cultuur zich heel open opstellen, daarom ook zulke festivals.

De mensen die naar Nederland komen moeten wel beseffen dat zij in Nederland "te gast" zijn. Als Nederlandse vrouwen bijvoorbeeld in Islamitische landen komen, dan worden zij ook geacht om zich aan een bepaalde richtlijn te houden (kleding). Daar is niets mis mee maar ik vind het ook niet meer dan normaal dat iemand zich aanpast aan het land waar zij in verblijven. En dat mis ik vooral bij een deel van de Islamitische bevolking in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus om daar een goed begin mee te maken is een festival een goeie gelegendheid
Ik vind het wel meevallen. Het probleem is dat de mensen die het hardst schreeuwen en vaak ook met radicale meningen het meeste aandacht krijgen. We kunnen als samenleving niet ontkennen dat bepaalde groepen problemen hebben met de autochtone Nederlanders. Toch kunnen de meeste mensen daar prima over discussieren zonder te discrimineren of rascistisch te worden. Of een Moslim festival werkt weet ik niet, dan zou ik eerst moeten weten wat dat inhoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door niet te stemmen op partijen die aanhangers wil importeren van een ideologie die de tegenpool is van het democratisch/humanistisch gedachtengoed van de gemiddelde Nederlander misschien?

Overigens neem ik geen anti-buitenlanderstemming waar in dit land, ook al doen sommigen er alles aan om deze onjuiste voorstelling van zaken te promoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het heel moeilijk tegengaan. Als je dat wilt, wil je eigenlijk iedereen pro-allochtoon maken om dat zo te noemen. Er zijn heel veel mensen op heel veel punten tegen buitenlanders. Rascisme is daar slechts 1 van. Ikzelf ben niet rascistisch, maar ik ben wel tegen buitenlanders.

Wij hebben namelijk al genoeg problemen in Nederland voor onszelf. Nu is daar integratie bijgekomen dat inmiddels wel heel veel subsidie en moeite kost om in stand te houden. Ik denk niet dat ik het nog zal meemaken dat het integratie apparaat een geoliede machine is. En door dat falende apparaat krijg je alleen maar onwenselijke situaties (generaal pardon etc. en we gaan nu ook die kant weer op).

Voor de duidelijkheid: Ja, ik stem Wilders. Nee, ik ben niet tegen de islam. Ja, er hoeven wat mij betreft geen buitenlanders meer naar Nederland te komen. Nee, ik ben niet tegen buitenlanders en al helemaal niet rascistisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoppen met zogenaamde 'positieve' discriminatie. Ook moeten moslimorganisaties eens op de zeepkist als er weer eens ergens stront aan de knikker is en niet alleen in praatprogramma's komen huilen als er iemand terecht of onterecht een klap heeft opgelopen. Ook eens kritisch naar de eigen achterban zijn kan wat mij betreft geen kwaad.

Het eeuwig zwelgen in zelfmedelijden is mij een doorn in het oog.
14 jaar geleden
Ik denk dat je helemaal fout zit met je analyse. Er heerst helemaal geen anti-buitenlander stemming. Laat de mensen toch met rust, zou ik zeggen. En laat de Afrikanen gewoon gezellig zelf een feestje bouwen. Ik ga de klompendans doen, samen met Ome Geert.