Als je ouders beide alochtonen zijn, maar niet uit het zelfs land komen, ben je dan ook een haldbloedje?

Je bent een halfbloed wanneer eén van je ouders blank is en de ander allochtoon is. Mijn vader is Egyptisch en mijn moeder is Marokaans, kan ik dan ook een halfbloed genoemd worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (11)

Je kunt van alles genoemd worden, maar daar gaat het toch niet om?;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin...je bent gewoon een kind van een Egyptische vader en een Marokkaanse moeder...

Een halfbloedje zeiden ze vroeger tegen bijv. een kind van een indische vader en nederlandse moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Halfbloedje is een term die helemaal niet meer gebruikt wordt.

Vroeger werd het gebruikt voor iemand van 'gemengd bloed' waarbij er onderscheid gemaakt werd op 'rassen': het Negroïde ras, het Aziatische ras, het Kaukasische ras... Daar zijn we tegenwoordig maar helemaal van af gestapt omdat de rassen geen rassen blijken te zijn, maar allemaal vage varianten van het menselijke ras.

Dus als je jezelf nog op zo'n manier wil classificeren, kun je jezelf maar 't beste een modderbloedje noemen. Dan getuig je van zelfspot en denkt ook iedereen meteen dat je Harry Potter hebt gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je was me net voor.
Maar de strekking van ons verhaal is dezelfde.
Ik geef je een plus voor modderbloedje
(ik lees geen Harry Potter).
Nee, halfbloed is onzin.

Vroeger werd die term gebruikt voor kinderen van 1 blanke ouder en 1 ouder van een ander ras.
Men ging zelfs zo ver dat men gradaties had en namen voor de de hoeveelheid "ander" bloed wat iemand had.

Maar inmiddels is men er achter dat menselijke rassen eigenlijk niet bestaan.
Er is meer verschil tussen mijn Nederlandse buurvrouw dan tussen mij en een zwarte Amerikaanse met dezelfde interesses als ik.

Ik denk dus dat er niet veel verschil is in dat opzicht tussen Egyptisch en Marokkaans.
Bovendien zijn zij beiden Noord Afrikaans, dus als die rassen zouden bestaan dan zou je dat ook als ras kunnen zien.

Maar als een van je ouders "blank" was en de ander Marokkaans, was je ook geen halfbloed.
Welk "ras" heeft een Marokkaan dan?

Nee je bent geen halfbloed.
Je bent het kind van ouders met verschillende nationaliteit.
Dat is iets heel anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Halfbloedje" was vroeger ook een zeer negatieve en racistische benaming.... de uitspreker bedoelde dat verre van positief.
Wat jij dus bent is....MENS!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelijk heb je meid, weg met die negatieve benaming!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) Dank je!
Kennelijk vindt de "minner" het een positieve benaming...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarom gooi ik er nog een plusje tegenaan
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahah, lief, dank Heksje ;-)
Hopelijk vind je mijn antwoord ook okee :-))
ja dat kan, maar vind het zelf raar klinken... half is niet volledig.
ik ben toevallig 100% van nederlandse afkomst, maar ik val niet onder de noemer volbloed!

een mix of mixje zou je het ook kunnen noemen (klinkt of verkleinend of ook niet volledig naar mijn mening) mensen plakken graag een etiketje.

het voor de grap de 'samenstelling' afkomsten van mijn kids berekend
50% nederlands
25%surinaams
12,5% javaans
6,25%frans
6,25%engels

onder welke noemer vallen ze?
hmm... zou 'cocktail' een goede benaming zijn of volstaat hun voornaam gewoon?

welk etiketje er ook geplakt wordt.....iedereen is gewoon mens.
jij bent dus ook gewoon mens, met een Marokkaanse moeder en een Egyptische vader.

overigens moet ik toegeven dat ik stiekem best 'racistisch' ben....
de zogenaamde mixjes, halfbloedjes of cocktails vind ik persoonlijk hééééél stiekem wel de mooiste kids.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ouders beide allochtoon zijn heeft dat niets met je vraag te maken. Dat scheelt al weer.

Wanneer ben je een halfbloed?
Dat hangt af van welke definitie voor een halfbloed wordt gehanteerd.
Van Dale zegt hierover: een halfbloed is een kind van een Europeaan en een niet blanke vrouw. In die zin ben je geen halfbloed.
Anderen zeggen weer dat een halfbloed een afstammeling is van een gemengd ras. Ook dan ben je geen halfbloed, want je ouders behoren beide tot het Arabische ras.
Ik weet nu niet of je wel of niet blij bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat zou willen wel.
Naar mijn mening ben je 'gewoon' een wereldburger ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of de term vroeger nu negatief werd behandeld of niet lijkt me irrelevant. Er werd toen gesproken over een halfbloedje als beide ouders een andere herkomst hadden. (En echt niet alleen in NL over kinderen van een Nederlander en een Koloniale Vrouw)
Jij bent half Egyptisch een half marokkaans, dus een
halfbloedje.

Tegenwoordig wordt halfbloedje vaak als geuzennaam gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens een kaartje van Europa gezien, waarop verschillende rasvarianten werden aangegeven. In o.m. Skandinavië, Nederland, noord-Frankrijk, enz. vind je het noordse ras, in zuid-Europa het mediterrane ras, in de Alpen, enz., het alpine ras en in (vml.) Joegoslavië, noord-Griekenland, enz. het dinarische ras. Op zich is op dat onderscheid niets mis mee, mits daar maar geen misbruik van gemaakt wordt. Ik weet niet, hoe dat zit met het onderscheid in noord-Afrika zit. Omdat er heel veel vermenging plaats vindt en heeft gevonden, is moeilijk aan te geven of er van halfbloed sprake is. Verder heb ik eens geraden waar iemand vandaan kwam. Ik dacht Somalië. Dat bleek te kloppen.
13 jaar geleden
Ja dan ben je ook gewoon een halfbloed. Het maakt niet uit van welke afkomst je bent, zodra je ouders verschillend van afkomst zijn, ben je gewoon halfbloed. Het is niet zo dat alleen mensen die half blank zijn dat die alleen halfbloed genoemt worden.