Waarom willen vrouwen altijd naast het raam zitten?

Als ik de keus heb in de trein, ga ik altijd op zo'n plek zitten waar twee paar stoelen tegenover elkaar staan. Dus niet op een plek waar de stoelen in de "vliegtuigopstelling" staan, want daar passen mijn benen niet tussen mijn stoel en de rugleuning van de stoel voor mij.

Als alles vrij is, ga ik aan de raamkant zitten, en zodanig dat ik vooruit rijd.

Als er nu een tweede persoon bij komt, gaat die altijd tegenover mij zitten. Wat opvalt:
- mannen gaan schuin tegenover mij zitten, zodat we allebei beenruimte hebben.
- vrouwen gaan recht tegenover mij zitten, zodat we geen van beide beenruimte overhouden.

Vanwaar dat verschil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe speel jet het toch klaar om met zo'n duidelijke vraag zo'n enorme lap toelichting te schrijven? ;-)

Het beste antwoord

Vrouwen zitten graag zo, dat ze zich beschermd voelen. Dus heel graag in een hoekje. Dan zijn er maar twee "open" kanten. In een restaurant zitten ze ook liever tegen de muur dan met hun rug naar de rest van de zaal, want je kan niets "aan zien komen". Dit is trouwens (meestal) onbewust, hoor, maar dus liever het gevecht om beenruimte dan een onveilig gevoel. En als oogkontakt te bedreigend aanvoelt, heb je bij het raam inderdaad het excuus van naar buiten kijken, ipv wat vaag de ruimte instaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Je moet het maar durven ;-) Mannen zijn gewoon wat mieterig in het kruizen van territoria. Vrouwen voelen dat totaal niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets dacht ik ook ;)
+1
Ze laten zich niet kisten door je lange benen en dwingen jouw om te vertrekken van jouw plek... Dat komt misschien wel door de emancipatie, ze zijn doorgeschoten en denken de mannen van hun plek te kunnen drukken...

Misschien zie je er wel uit als een plaatje, en komen ze dicht bij jouw zitten, dat kan ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL... Ik zat daar ook en nam je mee...
het vrouwtje wil gewoon bij het raampje zitten, net zoals jij. Simpel hè? Mannen geven jou gewoon de vrijheid voor je benen. Zo zijn mannen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit graag bij het raam zodat ik naar buiten kan kijken.
Als daar iemand zit, ga ik er niet tegenover zitten. Hou liever wat afstand
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat vrouwen misschien ook meer rekening houden met andere mensen die nog willen zitten. Als zij aan de raamkant zitten kan er makkelijk iemand anders bijzitten. Als ze aan de kant van het gangpad zitten is dat veel moeilijker, en niet iedereen 'durft' dan te vragen of ze kunnen zitten.

Toegevoegd op 23-06-2009 19:04:04
Dat is tenminste de reden waarom ik dan bij het raam ga zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vrouw wil daarmee zeggen schuif op. Een vrouw kijk graag naar buiten/ Een man kijk graag om zich heen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij gaat als eerste aan het raam zitten... jij bent een man? toch? jij gaat dus ook graag aan het raam zitten... en vrouwen ook, niks mis mee...

ik denk dat het eerder zo is dat mannen zich door jouw beenlengte beperkt voelen om bij het raam te gaan zitten...
als ik (155 cm) al bij het raam zit, gaan zowel mannen als vrouwen bij het raam zitten...

het ligt niet aan het raam maar aan de mannen die het eng vinden om zo dicht bij een ander(e man) te komen... vrouwen hebben daar minder moeite mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben vrouw en wil helemaal niet naast het raam zitten. Ik zit het liefst aan het gangpad, dan hoeft niet iedereen op te staan als ik naar de WC moet. In het vliegtuig dan, want ik heb begrepen dat de WC's in de trein zijn of worden afgeschaft. Dat is een ramp, want ik kan moeilijk met po en rol wcpapier op reis gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vrouwen doen het om te verbergen dat ze weten dat jij naar haar kijkt.
ik staarde de hele rit uit het raam in de hoop geen oogcontact te hebben met de gene die naast mij zit.
liever krap uit het raam staarend
dan zeeen van ruimte niet te weten waar je moet kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat die mannen doen snap ik en ik zou verwachten dat vrouwen dat ook doen. Immers... de meeste mensen creëren graag een zekere ruimte om zich heen en daarmee een ander 'op afstand'. Pas als het niet anders kan, wordt nabijheid geaccepteerd - of beter misschein - getolereerd. Dat merk je bijvoorbeeld in een volle metro.

Het is dus in mijn ogen vreemd dat die vrouwen waar je het over hebt, ook al is er een andere plek vrij die meer afstand heeft, tegenover je gaan zitten.

Met andere woorden: ik heb het dus fout en jij stelt een interessante vraag. Helaas kan ik je nog geen 'duimpje' geven omdat ik nog maar in niveau 1 zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan wel op 'Goeie vraag' klikken, dan krijgt de vraagsteller ook een +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet eerder opgemerkt (ben nieuw hier). Uiteraard meteen 'geklikt'. Dank voor de tip.
ik als vrouw zijnde vind het insprirerend om naar buiten te kijken het zet mij aan tot denken.. of juist tot rust komen..
dus daarom zit ik graag bij het raam..

dus mocht er een tweede persoon een vrouw zijn , ze zal ook om haar redenen naast het raam willen zitten..

maar wat betreft beenruimte,.. ik zou het als vrouw best vervelend vinden als een man tegenover mij zit en dan ook nog eens met zijn benen mijn benen raken..
ik denk dat dat veel mannen dat al in de gaten hebben gewoon minder ruimte in nemen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"minder ruimte innemen", schrijf je - hoe doe ik dat dan? Mijn rug/billen zitten strak tegen de rugleuning van mijn stoel. Mijn voeten staan onder mijn knieen. Maar ja, lange bovenbenen - dus blijft er weinig ruimte over tussen mijn knieen en de zitting van de stoel tegenover mij. In dat kleine beetje ruimte wil zich dan een vrouw proppen - waarom?
aan de kant van het gangpad zit je te " open" bij het raam zit je in een hoekje en beschermd.
als er een man met lange benen bij het raam zit kies ik er toch eerder voor om daar tegenover te gaan zitten (als er echt nergens anders een beter plekje is)
Raam aan de voor en achterkant van een coupe is zelfs nog beter dan middenin!!