In een wijkinterventieteam dragen alle partners in de keten van de gemeenschappelijke veiligheidszorg bij aan het intervenieren in een probleem in die wijk of bij bijvoorbeeld een probleemgezin.
In de wijk kan dat zijn een samenwerking tussen gemeente, woningbouwvereniging, jongerenwerk en politie. Bij gezinsproblematiek, maatschappelijk werk, lokaal zorgnetwerk, jeugdzorg, gemeente en soms ook politie

Toegevoegd op 23-06-2009 12:05:10
Ik las je vraag nog eens goed maar een wijkinterventieteam kan ook gelezen worden als buurtpreventieteam. Dit zijn burgers in de wijk die allerlei problemen waarnemen en naar de professionele organisaties doorspelen.
Het is meestal niet zo dat wordt verwacht dat zo'n buurtpreventieteam zelf actie onderneemt of als een soort van knokploed zelf actie onderneemt. Uiteraard kan bij groeiende ervaring van de leden wel meer verwacht worden maar vaak toch in overleg met de professionele partners.
Daarnaast bestaat ook buurtbemiddeling dit zijn bewoners die door middel van Mediation problemen tussen andere buurtbewoners trachten op te lossen.
Mediation houdt daarbij in dat de bewoners feitelijk zelf met oplossingen komen en de buurtbemiddelaar alleen maar als een spilfunctie gelden en mogelijkheden bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zou burenproblemen moeten kunnen oplossen en voorkomen...
Dus bij geluidsoverlast en hang-mensen (jongeren of ouderen)...

Daar zijn ze toch voor in het leven geroepen... Of dat dan in de praktijk precies zo uitpakt dat weet ik dan weer niet...