Hoe herken je een suïcide persoon?

Hoe herken je zelfmoordneigingen voor het te laat is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (10)

Kun je niet herkennen, het is een impuls-daad vaak...

Dus jammer je kan het nooit precies voorspellen wie wel en wie niet suïcidaal is...

Toegevoegd op 22-06-2009 22:52:01
En iedereen die je beoordeelt heeft nog nooit succesvol suïcide gepleegd... Dus daaraan kun je ze ook niet herkennen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Jullie kunnen allemaal met geesten en overleden mensen praten.
Is daar dan niets van te leren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wil je ervan leren?
En vind je het gek dat niemand erover wil praten?
Waarom zou dat zijn?
AWM
14 jaar geleden
Ik dacht dat je misschien via het bestuderen van post-suicidalen, pre-suicidalen kunt leren herkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat had ik al door hoor... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ antwoordman, zelfmoord is een zeer persoonlijke beslissing die we nooit tegen kunnen gaan en ook moeten respecteren. Als je weet wat er aan vooraf gaat bij de persoon in kwestie, het is bijna nooit een opwelling ,maar een goed geplande actie. En ja, ik kan wel eens met deze overledene praten en dan heb ik een heel slechte dag van alle ellende die ik dan hoor, van hun angsten en frustratie's en hun vlucht in de dood. Daar wordt je echt niet blij van en maak er A.U.B. geen grapjes meer over.
AWM
14 jaar geleden
Ik was niet echt lol aan het trappen over dit onderwerp, hoor.
Maar men zegt altijd dat je het aan de doden niet meer kunt vragen, en jullie blijkbaar wel.
Ze proberen namelijk nu Karst T. posthuum psychiatrisch te analyseren. Dat is nogal een klus, waar ze best hulp van gene zijde bij kunnen gebruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee weet ik, maar het gaat niet om Karst Tates, maar om anderen die dit zouden kunnen gaan doen...
Door directe- en indirecte verbale boodschappen die ze uitzenden en gedragsmatige signalen.

Het risico op suïcidaal gedrag wordt groter wanneer er meerdere signalen gedurende langere tijd zichtbaar zijn. Maar het kan ook duiden op bijvoorbeeld een depressie. Erg lastig dus, zelfs (huis)artsen worden hierop speciaal getraind.

Toegevoegd op 22-06-2009 23:05:20
Mensen die met zelfmoordplannen rondlopen, zullen er juist vaak alles aan doen om niets te laten blijken aan de directe omgeving. Daarom is het ook zo moeilijk om het te herkennen. Een dergelijke beslissing wordt vaak in eenzaam verdriet genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed samengevat, eigenlijk kan je niets doen! +1
Hoe goed ken je iemand? Leef je dag tot dag met iemand of zie je die persoon een keer per week? Ik denk dat als je bereid bent echt in iemand te kruipen en zo ver wil gaan dat je alle beweegredenen van die persoon wil begrijpen. Dan weet je ook of iemand latent dergelijke plannnen heeft. Maar in het dagelijkse leven hoe vaak ben je bereid daar de energie voor op te brengen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfmoord is een niet te stuite drang om te sterven, alleen de dapperste doen het, de minder dappere praten er alleen maar over. Heb nooit de illusie dat je het kunt voorkomen en helemaal niet dat je het snapt. Je kan de persoon niet begrijpen, nooit.
Je zou het hooguit kunnen herkennen aan een persoon als je die op het randje van een hoog gebouw ziet staan.
Maar dan ben je al te laat.
Mensen die het plan hebben om zelfmoord te plegen, zijn in de regel depressief.
Maar niet iedereen die depressief is heeft het plan om zelfmoord te plegen.
Volgens mij is het dus zeer moeilijk om daar achter te komen. Alleen als het te laat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diegene die er steeds weer over praten ,zijn diegene die het uiteindelijk meestal toch niet doen.
Diegene die er nooit over praten, en het wel zouden kunnen doen, kan je dus niet herkennen.
Wel zijn er vaak signalen vooraf, waar je uit kan opmaken dat er wat verschrikkelijk mis is.
Maar dan nog is het nooit voorspelbaar, hooguit achteraf te begrijpen.
Suicide is een beslissing die we zouden moeten kunnen respecteren, hoe moeilijk dat ook is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik niet zo zeker, of dat opgaat, "wie er mee dreigt, doet het niet. " Ben verder wel met je eens, dat je moet respecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat , meestal, toch niet doen, ik heb iemand gekend die het telkens riep het te doen en het ook een keer deed. Maar meestal zijn het diegene die er nooit iets er over zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm, ergens heb je gelijk ook ;)
Dat valt niet te voorspellen. Je kan het hooguit verwachten door allerlei tekenen. Maar dan alsnog weet je het niet zeker. En net op het moment dat de gedachte toeslaat, ben je er niet bij om het te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de strop om zn nek!

Toegevoegd op 23-06-2009 10:29:37
Als ik mensen met dit antwoord heb gekwetst spijt het mij.

Mijn soort humor kan niet iedereen waarderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niet zo lang geleden hing Arne Jansen ( meisjes met rode haren zich op. Weinigen hadden het echt verwacht. Bij TV-Oost was hij een dag ervoor nog erg positief en kon je niks merken. Ook aan een collega merkte ik niks bijzonder. Ik wil maar zeggen: je kunt het vaak niet herkennen. en als dat wel zo is, is het gewoon duidelijk. Iemand die zich lang ophoudt bij een spoordijk en volkomen afwezig is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige suïcide`s zijn niet te voorkomen. Maar het zeer wel begrijpelijk dat iedereen dit zou willen voorkomen. Er is een stille groep waaraan je maar weinig zal merken. Maar het over grote deel van suïcidale mensen laten het goed zien wat ze van plan zijn. Voor velen van deze mensen is het juist de bedoeling dat je het ziet. Een deel ervan zal het ook niet doen omdat dit op de meest negatieve manier aandacht vragen is. Geloof me zelfs deze mensen kunnen het zonder meer toch doen, omdat ze het leven niet meer aan kunnen en te laten zien dat dit het eindpunt is van hopeloos zijn. Ik wil er mee zeggen dat een ieder die het laat zien hopeloos te zijn, of het zelfs gewoon roepen ik "wil dood" absoluut serieus te nemen. Hier wordt nog eens schouder ophalend over gedaan, maar de roepende wil hulp. Veel patiënten ook al denk je dat diegene het niet zou doen. Ee zijn vele voortekens, als het er voordurend over hebben. Terugetrokken willen zijn, Automultileren. Notitie`s die gevonden worden. Het zelfverzorgingsaspect is ver te zoeken. De meesten hebben al psychiatrische begeleiding. De stillen onder hen doen het gewoon en zijn de realiteitszin volledig kwijt. Hier kun je dus nooit op voor wezen. Het vertrouwen in hun leven en in hun zelf is volledig verdwenen. Kijken en luisteren is mijn devies en als je hulp nodig heb haal die dan direkt. Soms is de ernst hierin zo hopeloos dat zelfs de psychiater het niet meer kan voorkomen. Schaduwen, afstraakcontractjes, luisteren en kijken, zo zijn er talloze hulpmiddelen, maar ze zijn niet altijd het juiste middel. Twijfel nooit maar haal hulp als je opmerkzaam bent. Sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je deze persoom goed kent kan je van kledingstijl dat sterk veranderd. uiterlijk dat ie veranderd..muzieksmaak dat er veranderd.. kan je vermoedens uitspreken over deze persoon..
het is uit onderzoek gebleken dat mensen die ineens van kledingstijl naar andere kledingstijl ( als maar zwart dragen ) veranderen.. en naar hardcore .metal , luisteren terwijl dit niet hen stijl is.. vaker zelfmoord plegen
dit soort muziek bevat meestal suicidel / negatieve teksten .