Na een relatiebreuk krijg je geen woning. Is dit wettelijk zo geregeld of verschilt dit per gemeente?

Als je een relatie van meer dan 20 jaar beëindigd, wordt je per definitie in Nederland gewoon dakloos.

Is dit een feit of een halfbakken oplossing van gemeenten met een woningtekort?

Hoe komt je zo snel mogelijk aan een woning na een relatiebreuk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Bij de woningbouwvereniging in mijn stad krijg je het wel, mits je al langere tijd bij elkaar bent. Dan heb je binnen een paar maanden een huis, piepklein en niet een goeie buurt, maar toch een dak boven je hoofd.

Misschien kan je een tijdje via Carex of via particuliere verhuur huren (niet altijd even betrouwbaar) of via makelaars, deze laatste opties zijn wel duurder dan 'woningbouwhuizen', maar hier heb je sneller een huis. Je kan het bekijken als iets tijdelijks. Let er wel op dat je vaak voor minimaal een jaar moet huren.
Zet een advertenties in plaatselijke kranten en op marktplaats. Vertel iedereen, maar ook echt iedereen dat je zoekende bent. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat het niet eerlijk is tegenover starters dat er zoveel mensen voorrang krijgen.
Natuurlijk is het heel vervelend dat er een relatiebreuk plaatsvindt maar je zult net als ieder op zoek moeten naar een woonruimte en of op een wachtlijst komen te staan.
Of net als ieder die 5 euro teveel verdient voor een sociale huurwoning iets moeten kopen.
Er zijn altijd wel noodoplosingen voor tijdelijk wonen die ook nog wel betaalbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"....Omdat het niet eerlijk is tegenover starters dat er zoveel mensen voorrang krijgen...." Het is blijkbaar dus veel eerlijker om mensen op te straat te pleuren, want daar komt het wel op neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@thesystem; Ik begrijp dat je het niet eerlijk vindt.
Als je tegenwoordig iedereen die door een relatiebreuk een woning nodig heeft een urgentie verklaring geeft (wat in sommige gemeentes nog wel gebeurt) dan wordt de wachttijd voor starters zo lang (10 jaar geen uitzondering)dat die moeten uitwijken naar andere plaatsen.
Daarbij hoort (is mijn mening) ook een stukje eigen verantwoording bij mensen je kunt en mag niet verwachten dat "het systeem" er maar voor iedereen is als vangnet en maar even voor een woning zorgt omdat een relatie stukloopt.
Wij hebben diverse scheidingen meegemaakt (zelf en in onze nabije omgeving) en toch heeft er niemand op straat gestaan of geslapen en werd er steeds een passende woonruimte gevonden. Misschien niet direct wat je zoekt maar je hebt een dak boven je hoofd. Het is dus niet zo dat je op straat "gepleurt" wordt want in Nederland is dakloos zijn een keuze. Nogmaals het is heel vervelend dat het gebeurt maar er zijn mogelijkheden genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp dat als je 3 maanden verkering hebt, uit elkaar gaat, en dan denk een andere woning te krijgen, dat je dat niet kunt maken. Het gaat hier om twee mensen die samen 2 kinderen hebben en al meer dan 20 jaar samenwonen. Ik zie daar namelijk wel een verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"...want in Nederland is dakloos zijn een keuze..." Ik kan er niets anders van maken dan dat u heeeeeeeeel naif bent en heeeeeeeeeeeeel veel vertrouwen in ons "systeem" hebt. Ik krijg het vermoeden dat u schijnbaar zelf nog nooit iets heeft meegemaakt en dat in uw leven alles altijd op rolletjes loopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat op rolletjes lopen zal je tegenvallen.
Ik ben 8 jaar geleden ook na 23 gescheiden, het huis waarin we (pas) woonde dat helemaal naar onze zin was verbouwd en ingericht moesten we toen verkopen omdat geen van beide die hypotheeklast kon dragen. Verkopen met verlies want het was net in de eerste crisis.
Kortom een redelijk hoge schuld.
Teveel verdienen voor een huurhuis etc...
Ook 2 kids met alles wat daarbij hoort.
Maar toch je gaat op zoek je behelpt je enige tijd met woonruimte en werkt en werkt nog wat tot je wat financieel draagvlak hebt en koopt gewoon weer een huis (omdat je teveel verdient voor een sociale huurwoning).
En daarbij ook nog de nodige tegenslagen die ieder in zijn leven krijgt.
En dan na enige jaren heb je alles op de rit en kijkt tevreden achterom en denkt bij jezelf dat heb ik toch maar geflikt en in de toekomst zal ik dus nooit meer een huis kopen wat ikzelf niet in mijn eentje kan betalen.
Je kunt mij van veel beschuldigen maar niet van naïviteit ik heb alle facetten van het leven van armoede tot redelijk welvarend en weer terug van hard werken (80/90 uur per week) en een heerlijk goed betaald baantje bij de overheid. Ik begrijp ook de situatie waar jij inzit waarbij alles tegen lijkt te zitten en je nergens op kan terugvallen heel goed "i've been there" maar kop op je kan het. En ja dakloos blijft een keuze in Nederland.
Volgens mij kom je in geen enkele gemeente voor urgentie in aanmerking. Tenzij je een paar kinderen hebt, moet je gewoon op de wachtlijst. Dat is in sommige gemeenten wel 10 jaar.
Je zult dus een studentenkamer of een duur onderkomen in de privé-sector moeten zoeken. Er zit niets anders op.

Op recreatie-terreinen zijn de huisjes in de winter te huur tegen gereduceerd tarief. Maar nu de zomer aanbreekt, heb je daar ook geen kans.

Succes en sterkte in deze droevige tijd van je leven.
13 jaar geleden
hier in de gemeente werkt het zo:

heb je kinderen die bij je wonen krijg je urgentie. de mindere wijken waar je geen kids op wil voeden zijn net met je punten.
wijs je 3 keer af is de nood niet hoog genoeg om een woning te aanvaarden. in dat geval kan je je in laten schrijven en krijg je elke maand een punt en sparen maar (25 urgentie punten ben je dus kwijt he)

wonen je kids niet bij je krijg je ook geen urgentie

per gemeente kan er een ander beleid of systeem zijn, maar omdat elke gemeente wel te kampen heeft met woning tekort zal het in grote lijnen overal hetzelfde zijn.

(ik ben blij dat ik al een jaar ingeschreven stond toen exlief een harem dacht te starten. samen met 2 kids -3 en bijna 1 jaar- was het....bye bye zwaai zwaai!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pff wat dat betreft is het niet eerlijk in onze maatschappij. Doet de 1 iets fout mag de ander de last dragen!!! Ik wens iedereen die zoiets overkomt succes en sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb die ex van mij toen gematst want er kwam net een regeling door. ik kon in de woning blijven en kon hij een uitgebouwde bezemkast huren, of ik liet hem daar zitten en ging zelf op zoek naar een woning. heb voor het laatste gekozen (kids hun eigen kamertje daar) maar ben het met je eens dat het echt heel erg krom kan zijn idd...... wens jou ook heel veel succes en sterkte.
Voor een scheiding krijg je geen urgentie, maar als je gaat scheiden en je heb minderjarige kinderen waarvan jij kan aantonen dat jij daar wettelijk de zorg over gaat dragen dan zou je een urgentie kunnen aanvragen op hoge woonlasten, want jij en je kinderen zouden graag in de woning verblijven maar je kan het in je eentje niet meer bekostigen.