Wat heb jij ooit gedaan om de wereld te verbeteren?

Graag iets concreets, wat ik ook zou kunnen doen. En geen algemene verhalen als "wees eens liever voor elkaar" of "bid voor elke boterham", die fiets heeft ondertussen lekke bandjes.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ooit een poging ondernomen in 1975 om een organisatie op te starten in Colombie in het gebergte voor onderwijs voor jonge kinderen : weerstand van de ambassade en andere organisaties hebben mij doen inzien dat je ofwel ter plaatse moet zijn ofwel een heel sterke financiële basis om de mensen daadwerkelijk te steunen. Zoniet blijft het geld overal kleven, aan elke tussenpersoon, aan elke non believer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Ik besloot mezelf te zijn... Meer niet...

Als ik mezelf ben, dan mag ik zijn wie ik ben... En dat alleen al is zo´n verademing, dat een ander dat kan voelen... Dat is mijn bijdrage aan het geheel...

Ik verbeterde de wereld en begon bij mezelf en nu ik dat deed kwam ik erachter dat ik ook bij mezelf eindigde, maar daar kom je pas achter als het gedaan is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een film gemaakt samen met de NCRV en het CBR om de gevolgen van alcoholgebruik in het verkeer te laten zien..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wij proberen (ik niet alleen maar met het hele gezin) is onze 'voetstap' proberen te verkleinen op allerlei mogelijke terreinen en gebieden, hoe klein soms ook.
Ieder mens legt namelijk beslag op een bepaald stukje wereld dat nodig is voor het verbouwen van zijn voedsel, maar ook de grondstoffen voor zijn kleding, gebruiksartikelen, brandstoffen, noem maar op. Het stukje dat wij Nederlanders gebruiken is onevenredig groot, tenminste, als je de hele wereld in 7 miljard brokjes zou opdelen. Dat van Amerikanen is nog veel groter, dat weet ik wel, maar toch is ook onze voetstap buitensporig.

Door te consuminderen, zo weinig mogelijk auto te rijden, lang met spullen te doen, geen voedsel weg te gooien, zuinig te zijn met energie, maar ook groenten van het seizoen te eten, minder vlees te consumeren, biologische produkten te gebruiken, vers voedsel te bereiden, geen bestrijdingsmiddelen te gebruiken, noem maar op. Er zijn zoveel terreinen waarop je eenheel klein stapje terug kunt doen zonder dat het je echt iets kost. En zeker voor je gevoel levert het je iets op, maar vaak ook voor je portemonnee. Het mes snijdt aan twee kanten.

Natuurlijk is het een druppel op een gloeiende plaat, en dat besef ik ook wel, maar in mijn ogen ben je als je geen deel van de oplossing wilt zijn, een deel van het probleem. En wij doen in elk geval wat binnen ons vermogen ligt, zonder meteen in de 'geitewollensokkensoep' te verzuipen. Ik heb geen schaap om mijn eigen wol te spinnen (al zou ik dat bij genoeg Lebensraum eigenlijk best zien zitten) en (nog)
geen moestuin (is helaas onmogelijk hier), maar ook zonder helemala zelfvoorziend te zijn kun je al een hoop dingen doen die in elk geval een klein verschil maken.

Ik kan alleen maar hopen dat mijn kinderen daar ook de waarde van inzien en het voortzetten. Ze hebben in elk geval een beetje een voorbeeld gehad van hoe het ook kan.

Toegevoegd op 22-06-2009 17:51:47
Op de tweede link kun je je eigen voetstap berekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waauw, wat een antwoord, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwah, het zijn echt maar hele kleine dingetjes hoor.....maar alles bij elkaar scheelt het heel misschien toch een beetje.
ik heb hartstochtelijk en energiek gebeden om God te vragen de wereld te verbeteren.... en zie: God ziet dat het goed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En ik zie dat het nog lang niet goed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@wimmie:
Dit antwoord is op z'n minst ironisch bedoeld, niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zijn er maar drie conclusies mogelijk : OF bidden helpt niet, OF die god deugt niet, OF hij bestaat niet ....mmmm.... discussie op zichzelf vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
discussies kunnen altijd, maar het was ironisch bedoeld, natuurlijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn impulsiviteit heb ik je eerst een minnetje gegeven. Maar ik had natuurlijk eerst de vraag moeten stellen.
Mijn excuses wimmie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je meer dan goeie reactie, fireeyedboy.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verkeer niet in de positie de WERELD te verbeteren. Ik verkeer wel in de positie mezelf "bij te schaven", meer niet.
Naar Zuid-Afrika geweest en daar gewerkt als vrijwilliger in tehuizen waar aidswezen werden opgevangen.
Heel zwaar, want deze kleine kindjes hebben weinig overlevingskansen en sterven soms waar jij bij bent!!
Echt waardeloos!
Ben ik heel trots op: mijn zoon en dochter hebben hetzelfde gedaan. Mijn zoon was toen pas 18!
Ook heb ik daar voorlichting gegeven om aids te voorkomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vond dat ik op de dierenambulance hard mee werkte aan het verbeteren van de (dierenleed wereld)
er was werkelijk waar niemand anders die die ene kat uit de boom haalde, of die mus naar de dierenarts bracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks, nada, nothing. De wereld is af en er hoeft niks aan verbeterd te worden. Ik heb eens iemand horen zeggen: "Eigenlijk zijn we allemaal zeurkousen" en zo is het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe mn best op mn werk. Werk met dak en thuislozen en probeer ze uiteindelijk weer me te laten draaien in de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bij de overheid gaan werken, en probeer aldaar, met mijn oplossingsgerichte aanpak, het problemen op te lossen waar onze klanten (ik vind het altijd zo raar om "burgers" te zeggen) tegenaan lopen, als het kan op zo'n manier dat zij er zo min mogelijk van merken, zodat ze rustig en zo probleemloos mogelijk hun gangetje kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik nuchter ben, vinden mensen me meestal vervelend. Maar als ik dronken ben, maak ik ze blij.

Kortom: ik drink voor een betere wereld!

(dat en zie bron)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, voor iemand met de naam 'kutzooi' laat je je vrij snel bevreemden. Ik moet zeggen: ik heb geen representatieve steekproef gehouden (komt meestal niet bij me op op zo'n moment), maar de reacties zijn meestal een stuk plezanter.
Ik ben een herenmodezaak begonnen! Aangezien de meeste mannen op deze aardkloot bar slecht gekleed zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben in de wapenindustrie gaan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ontkomt niet aan de liefde voor jezelf en liefde geef je door. Als je dat hebt gevonden komt het antwoord op je vraag vanzelf. Met de liefde heb je een enorme kracht, om betekenisvol te zijn voor de wereld. Zet je in bij artsen zonder grenzen, Ouderloze kinderen waardan ook in de wereld. Liefde geef je door, wereldverbeteraars zijn schaars. Verbeter de wereld en begin bij je zelf. Jij wou concrete antwoorden, begin dan nu en vraag je af wat jij zou betekenen in deze wereld. Je kunt de wereld helpen ontwikkelen, verbeteren zegt meer iets van jou, als je de taal van de liefde begrijpt lukt het beslist. Ik heb het geprobeerd, en nu ik ziek ben bind ik heel veel mensen en maak hen blij, daar begint het bij de wereld is er voor jou en mij. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat ik doe heeft als doel het voor mij en mijn wereld beter te maken.De Wereld zoals jij bedoelt is een dynamische beweging die je niet kunt verbeteren omdat niet iedereen ziet dat er maar een belang is wat echt van belang is nl het in stand houden van je eigen soort, de mensheid. alle andere soorten zijn net zoals wij alleen bezig met dat ene OVELEVEN dit klinkt mischien hard en egoistisch,maar nader beschouwd zul je erachter komen dat het een niet zonder het ander kan, als je namelijk niet leeft met de flora en fauna zal de flora en fauna niet leven met jou en zul je niet kunnen overleven als soort. 'Er is in het verleden meerdere periodes geweest waarbij de mens als soort uit gebieden verdween,meestal na een periode van hoogontwikkelde "beschavingen" waarbij de natuur het altijd weer terugnam wat de mens genomen had, nadien hebben we van deze beschavingen alleen nog de ruines,voorwerpen en gebouwen teruggevonden.
Dus doe jezelf en de wereld een plezier en leef, met respect voor de natuur zonder daar teveel in te willen ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door naar mijzelf te kijken en me af te vragen waarom bepaalde zaken mij niet aanstaan of die mij irriteren en er vervolgens mee aan de slag te gaan. Niet door een opgeheven vinger richting anderen maar mijn omgang met "het probleem" en deze zo aanpassen dat het voor mij geen 'probleem' meer is.
Dat is een van mijn manieren om de wereld te verbeteren. Stel je voor dat veel meer mensen dit zouden doen dan nu al het geval is...! Verantwoordelijkheid nemen en dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door mijn werk kwam ik jarenlang veel in Kenya en Tanzania. Ik heb een briefje bij alle supermarkten in de wijde omgeving opgehangen, of mensen die oude vitrage hadden me wilden bellen. Met koffers- en dozenvol vitrage vloog ik vervolgens jaar in jaar uit richting Oost-Afrikaanse kindjes, die zo konden slapen onder deze "klamboes", zonder angst meer te hoeven hebben voor malaria.