Uitgeprocedeerd versus discriminatie?

Als een asielzoeker nadat hij/zij volledig is uitgeprocedeerd toch in Nederland mag blijven door een 'Generaal Pardon'. Waarom is het dan volstrekt onmogelijk voor de autochtone bevolking om na uitspraak van de hoogste rechter niet alsnog zijn/haar gelijk te krijgen?

Is hier dan niet gewoon sprake van discriminatie van de autochtone bevolking?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een uitgebreid antwoord gegeven zonder eigenlijk de hele vraagstelling te bekijken. Om welke uitspraak gaat het hier? Welke autochtonen mensen hebben geen gelijk van de rechter gekregen? Hadden ze dan wel gelijk? Want die rechters weten veel meer van recht, wet en jurisprudentie dan u en ik. U creëert een mooie valse dilemma hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar het bij mij in deze vraagstelling om gaat is dat het je normaliter bent uitgeprocedeerd, wanneer de hoogste rechter uitspraak heeft gedaan... Maar dat de uitgeprocedeerde asielzoekers alsnog hun gelijk kregen om hier te mogen blijven. En een aantal van 26.000 noem ik niet 'de schrijnende gevallen' zoals al een keer werd genoemd in een antwoord...

Het beste antwoord

Ja, ik vind dat je daar wel gelijk in hebt.
Ik neem aan dat de ambtelijke en bestuurlijke macht in nederland het helaas anders zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Mooi verwoord...

Andere antwoorden (8)

Een generaal pardon is toch een generaal pardon, daarmee sta je toe dat hij mag blijven...

Wil je dan daarna die persoon, terwijl hij mag blijven, het land uitzetten?

Hoe krom kun je denken, dan moet je toch een heel goede andere reden hebben dan dat hij uitgeprocedeerd is en derhalve het land uit moet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om het generaal pardon. Het gaat over het uitgeprocedeerd zijn... En dit is overigens ook waarom Wilders zo populair is!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het punt van Starbless is dat de minister na een uitspraak van wat het hoogste orgaan zou moeten zijn, voor een grote groep tegen die uitspraak ingaat, terwijl als een Nederlands staatsburger na een uitspraak van de hoogste rechter geen kans op zo'n pardon heeft omdat de minister niet tegen de rechtspraak ingaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi geformuleerd SuzyQ...
Ik vind het een beetje nutteloos om het Generaal Pardon als vangnet te gebruiken. Eerst procederen, dan worden afgewezen en daarna toch mogen blijven, dat is een beetje geldverslindend.

Wie draaien er voor die kosten op? Waarom gaat een deel van mijn belastingcenten naar een bodemloze put. Eerst alles in Nederland op orde krijgen en daarna (als het mogelijk is) pas anderen helpen. Kunnen ze beter de A4 afmaken (Midden Delfland - Schiedam), daar heb ik tenmisnte nog wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Omdat dit nou eenmaal is hoe onze rechtsstaat in elkaar zit.
De macht wordt recontroleerd gereguleerd en beperkt door het recht.
En je kan als burger niet eindeloos de gang van zaken in de weg staan.
Er is altijd wel een groep met mensen die het niet met een beslissing eens is. Het kan niet zo zijn dat één individu de hele voortgang van het land op zou kunnen houden.

En nee er is totaal geen sprake van discriminatie. Omdat deze regel/wet geld voor iedereen die in dit land woont.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens.. >+1
Ik heb zeker twijfels bij het generaal pardon, maar ik denk niet dat de situaties die je beschrijft vergelijkbaar zijn.

Een asielaanvraag wordt behandeld door de Immigratie- en naturalisatiedienst die valt onder het ministerie van justitie. Het maken van uitzonderingen of het instellen van een generaal pardon valt daarbij formeel onder de bevoegdheden van de minister van justitie.

Heb je het over een uitspraak van de hoogste rechter (of die uitspraak nu invloed heeft op iemand die wel of niet staatsburger is), dan kom je op het gebied van de trias politica, de scheiding der machten. De minister is geen lid van de rechterlijke macht, maar van de uitvoerende macht. Als de minister zich gaat bemoeien met een rechterlijke uitspraak, tornt hij daarmee aan de scheiding van machten in Nederland.

Als rechterlijke uitspraken op een bepaald gebied echt onwenselijk zijn, moeten uitspraken niet door de minister ongeldig worden verklaard, maar moet de wet waar de rechter aan toetst gewijzigd worden. Dat gebeurt door een wetswijziging voor te leggen aan het parlement (wetgevende macht). Dat heeft als het goed is geen invloed op bestaande uitspraken (die immers onder de oude wet vallen) maar wel op nieuwe uitspraken, omdat de rechter dan moet toetsen aan een nieuwe wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. In de vraag wordt inderdaad een onterechte vergelijking gemaakt: het Generaal Pardon heeft niets te maken met het mogelijk aanvechten van een uitspraak van de Hoogste Rechter. Het aanvechten van een uitspraak van de Hoogste Rechter is ook een contradictio in terminis - waar moet je dan naartoe? De Allerhoogste Rechter?
Als een asielzoeker uitgeprocedeerd is, heeft deze persoon dus al heel lang in onzekerheid verkeerd; is al heel lang in Nederland. Deze persoon heeft al een bestaan in Nederland opgebouwd; de kinderen zijn hier geboren of opgegroeid etc. Deze mensen zijn gemotiveerd om hier te blijven en zijn al jaren van asielzoekerscentrum naar asielzoekerscentrum gestuurd, hebben daarna een tijdelijke woonruimte gekregen , maar verkeren al vele jaren in onzekerheid. Als ze zo lang aan het lijntje zijn gehouden dat ze een Generaal Pardon krijgen, hebben ze hier ook recht op. Anders hadden ze maar eerder het land uitgezet moeten worden.
Er bestaat namelijk ook nog zoiets als menselijkheid. De autochtone bevolking wordt niet gediscrimineerd. De autochtone bevolking die dit vindt is intolerant en helaas vaak ook racistisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feit blijft dat ik niets kan doen tegen een uitspraak van de hoogste rechter. En dan typeer jij mij als racist?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless
Dat zijn jouw woorden, maar wie de schoen past, trekt hem aan.
Als het moet is er altijd wel een gaatje te vinden ook voor de autochtone Nederlander maar die is meestal niet met zoveel. Een Generaal Pardon wordt aan een grote groep gegeven na een politieke beslissing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsof een generaal pardon een gewone iets is. Hiervoor was een speciale wet voor nodig. Hiermee werden een hoop mensen uit de illegaliteit gehaald. Iedereen die onder het Nederlandse recht valt heeft recht om spoedig gehoord te worden. Maar asielzoekers, mensen die hun leven op het spel hebben gezet, worden jarenlang in een wachtpatroon gezet. Jarenlang in het ongewisse, hopend dat ze niet naar een vijandige thuisland worden teruggestuurd. Dat de meest schrijnende gevallen hiermee geholpen werden, vind ik horend in een beschaafde maatschappij. Dat sommige mensen dit kennelijk belachelijk vinden is tekenend voor de tijden.

Wat betreft uitspraken van de hoogste rechter. Deze zijn natuurlijk gebaseerd op de Nederlandse wetgeving. De rechter interpreteer die wetten naar geldende jurisprudentie en aanverwante zaken. Ik ga ervan uit dat de hoogste rechter de tijd neemt om een goed gefundeerde in wet gebaseerde beslissing te nemen.

De koningin kan ook nog eens gratie of amnestie verlenen in bepaalde zaken. Niet geheel onmogelijk dus om alsnog gelijk te krijgen. De poging om hier een eenmalige wet te koppelen aan vermeende discriminatie vind ik een beetje vergezocht en nogal populistisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terwijl ik een groot deel van je antwoord sympathiek vind: 'populistisch'? Wat een deflatie toch in het gebruik van dit woord, het lijkt tegenwoordig vooral te betekenen: "Jij zegt iets over buitenlanders dat mij niet bevalt."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Populistische partijen spelen in op de smaak van de dag; het onderbuikgevoel van de kiezer. In deze vraag wordt een zaak, het generale pardon, gekoppeld aan de ander, de rechtspraak. Deze twee van elkaar gescheiden zaken worden op slinkse wijze aan elkaar gekoppeld door een vermeend gebrek aan rechtvaardigheid voor de autochtone bevolking. De gemiddelde kaaskop, zegt "Zie je nou! Die vuile buitenlanders toch!" Laat nou er nou net een (populistische) politieke beweging zijn die zenofobie en islamofobie tot een kunst verheven heeft. Dit soort valse dilemma's zijn aan de orde van de dag. Ik gebruik hier "populistisch" in de zuiverste zin van het woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn punt is dat dit volgens mij helemaal niet de 'smaak van de dag' is, ik hoor de 'gemiddelde kaaskop' namelijk helemaal niet roepen 'zie je wel'. Volgens mij leeft het generaal pardon helemaal niet meer zo. Dit is dan ook de eerste keer dat ik iemand hoor roepen dat de autochtone bevolking gediscrimineerd zou worden omdat er een generaal pardon is voor een bepaalde groep uitgeprocedeerde asielzoekers terwijl er geen beroep mogelijk is tegen een uitspraak van de hoogste rechter. 'Populistisch' is gewoon een term zoals 'politiek incorrect', 'niet weldenkend' en natuurlijk die andere term die jij nu ook gebruikt: 'onderbuik'. Zo'n term waarmee maar al te vaak wordt gesuggereerd dat een afwijkende mening niet relevant is omdat die toch niet doordacht is. (Lees: niet in de smaak valt bij het establishment van het intellectuele midden.) Ik ben het in deze niet eens met Starbless, maar het lijkt me onterecht haar mening dan maar af te doen als 'populistisch'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw goed recht om het niet me me eens te zijn. Ik zie klassieke populistische tendensen (zondebokken zoeken, wij-zij gevoel) in wat Starbless stelt. Waar is het goed voor? De beeldvorming heeft zijn werking op de onderbewust, als iemand die langzaam aan de poten van je stoel zaagt. Het gaat een keer fout. Het is in het verleden gebeurd en het gebeurt weer.
Het hangt van de voorwaarden van het GP af. Als de voorwaarden zijn dat ze voor iedereen gelden, zijn er geen uitzonderingen. Als de voorwaarden zijn dat het alleen voor de lopende aanvragen geldt, lijkt het mij niet reeel de uitgeprocedeerden er in te betrekken.

Maar als jij op persoonlijke titel een van de aanvragen (ik bedoel 1 specifieke asielzoeker) uit het GP zou willen aanklagen, staat je dat volgens mij gewoon vrij dit te doen. Maar je zult niet in je eentje het hele pardon in 1 kort geding kunnen terugdraaien.