Waarom doen ze dat nu?

De kans dat Karst Tates in recidive zal vervallen lijkt mij behoorlijk klein, zo niet uitgesloten... Waarom dan wel een duur en uniek psychisch onderzoek door het Pieter Baan Centrum?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4217610/__Karst_T._psychisch_onderzocht__.html

Sorry voor degene die al geantwoord heeft, maar toch wil ik een aanvulling op de vraag na een paar minuten...

Wil de Politie dat om een profiel op te maken dat als leidraad gebruikt zal worden dat naast elke onschuldige Nederlander gelegd zal worden om potentiële nieuwe kandidaten voor zo´n aanslag a priori in te rekenen of bij voorbaat in de gaten te houden...

Dus dat het een spionagevrijbrief zal worden om iedereen even te screenen, ter voorkoming van zulke terroristische daden...

En omdat het als een terroristische daad aangerekend wordt rechtvaardigt dat het hele plan om dat zo uit te gaan voeren...

En dan moeten ze eerst een profiel maken dat ze later kunnen gebruiken als test voor elke onschuldige Nederlander...

Even door alle databases halen en dan komen er een aantal "verdachten" uit, die dan preventief afluisterapparatuur en camera´s desnoods toegeschoven krijgen, allemaal ter voorkoming van...

:-((

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De manier waarop het allemaal is gegaan, heeft grote vraagtekens gezet bij manieren waarop er om gegaan wordt met signalen van jeugd die afwijkt van de norm. Achteraf gezien zeggen veel mensen: jah, eigenlijk wel begrijpelijk dat hij dit heeft gedaan....vroeger al problemen etc. Let wel, Tates was naast een individu, ook een product van de samenleving. Daarmee is het in algemeen belang dat wordt gekeken of er signalen zijn die hadden kunnen worden opgevangen. Misschien is het dat voortaan te voorkomen dat er zinloze slachtoffers vallen en zoveel pijn is ontstaan. Waarschijnlijk wordt dat gezien als een afdoende reden om dit onderzoek toch te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

beschouw het als een parlementaire enquete: lering trekken voor de toekomst.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het je niet verbeteren...
Omdat dit verhaal zo groot is geworden dat er intussen heel veel mensen willen weten waarom die kerel dit gedaan heeft. Als er zo'n grote vraag in de samenleving is, is het mijns inziens maar beter om dat geld er maar voor uit te trekken en de mensen hun antwoorden te geven, voordat er allerlei conspiracy theories die ronde gaan doen.
Kritische noot hierbij: ik vraag me af of ze enige betrouwbare inschatting kunnen maken van wat er aan de hand was. We kunnen m niks meer vragen, en die man was nogal een einzelganger, dus waarschijnlijk weten zijn familie en kennissen ook niet echt wat er in m omging. Toch behoorlijk verspild geld dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap niet dat ze dit doen..
Erg pijnlijk voor zijn ouders en vrienden..
Laat ze met rust, het is al erg genoeg voor die mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zinvol zijn om te ontdekken waarom hij tot deze daad is gekomen, maar het biedt geen garantie voor nieuwe ontwikkelingen.
Mensen blijven voor een deel onvoorspelbaar en het moment waarop iemand zoiets besluit te gaan doen, is niet altijd te beredeneren en zeker niet te voorzien.
Het onderzoek is wellicht wel pijnlijk voor zijn omgeving, moet zwaar zijn om daar over te moeten praten, alhoewel kan ook opluchting bieden!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat met name het feit dat het een aanslag op de koninklijke familie betrof de reden voor dit onderzoek is.
Werkelijk alles dient onderzocht te worden. Nationaal belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze in Nederland nu eenmaal gek zijn op onderzoeken. En als het onderzoek niet het gewenste resultaat heeft... ja, dan sturen ze een tweede team om het geheel nog een keer te onderzoeken, net zo lang tot er uit komt wat iedereen wil horen.

Ik ben het helemaal eens met XiniX: Het is een zinloos onderzoek, kans op herhaling is uitgesloten. Ik neem ook niet aan dat ze zijn lichaam verplicht naar het Pieter Baan centrum sturen.
Het lijkt me pijnlijk voor zowel de nabestaanden van Karst T als voor de nabestaanden van de slachtoffers. Laat het rusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat 't hier om een uiterst uitzonderlijk aggresieve aanslag ging. Dus dan zijn de belangen om te onderzoeken wat de oorzaken zijn (en wat er aan te doen valt m.b.t. voorkoming van gelijkachtige zaken in de toekomst), ook van uitzonderlijk belang. Dus 't gaat om potentieel 'recidive' van anderen in de toekomst.
Het koninklijk huis is ook betrokken, dus daarom wordt 't sowieso al erg belangrijk gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze man is mijns inziens in psychose geweest. Dat gebeurt nu eenmaal af en toe. En dit maal met vreselijke gevolgen.
Dat er op het moment van de ellende een bus vol koninklijke hotemetoten langsreed is naar mijn mening de oorzaak voor deze hele nasleep.
Want stel je voor dat dat autootje tegen de bus was aangereden!! Nou dan was het allemaal nog veel erger geweest, en dat mag nooooit gebeuren!
En dus een waanzinnig vervolg op een waanzinnig incident...
Kortom: Nederland op z'n smalst.
Dit zijn de uitwassen van de monarchie waarin wij leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennis is macht, het is waardevol om te weten hoe iemand tot zo'n daad is gekomen. Niet om iedere Nederlander die aan het profiel voldoet in te rekenen of af te luisteren, maar om zoiets te voorkomen door mensen die op zo'n manier psychisch in de knoei zitten hulp te bieden vóórdat ze met een auto op een menigte inrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus dat zal het motief zijn, ze willen alle mensen die in dat profiel passen hulp gaan bieden? Denk je dat werkelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me waarschijnlijker dan jouw complottheorie van de staat die mensen preventief op zou gaan sluiten of bespioneren... Ik ben helemaal voor een kleine staat, maar ik deel niet jouw vijandbeeld van de staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze gaan ze niet opsluiten, dat niet, maar als jij een overtreding maakt, een paar kilometer te hard rijdt, dus wegpiraat wordt, dan staat meteen de vermelding er bij: Gevaarlijk persoon, profiel gelijk aan Karst Tates (natuurlijk niet exact zo, maar zo zal het gaan, je wordt gestigmatiseerd als mogelijk nieuw geval van impulsieve terrorist...) Daarom doen ze dat en allemaal omdat ze het moet VOORKOMEN, daarom...
Om de nabestaanden een antwoord te geven op hun 'waarom' vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spionagevrijbrief toe maar.....

Als ze de oorzaak weten waarom hij door het lint ging lijkt het mij een goede ervaring om mensen die op het randje staan om zo door het lint te gaan OP TIJD hulp en aandacht te kunnen bieden...

Als dat NIET gedaan zou worden, dan zouden mensen weer klagen van 'leren ze het dan nooit?' 'ze waren gewaarschuwd...'

(let op gebruik van het woordje ZE. Wie zijn dat eigenlijk?)