Discrimineren is onderscheid maken. Racisme is onderscheid maken op grond van ras.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord, maar wel met een vervolgvraag: Als ik zeg dat negers goed kunnen dansen, is dat dan discriminerend/racistisch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heet positive discriminatie.

Andere antwoorden (9)

Racisme is gericht op een bepaalde groep.
Discriminatie kan op 1 persoon gericht zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist ook niet seker, dit veronderstelde ik..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm nou hartstikke vind ik overdreven.. Je kan een bepaald ras toch ook als groep zien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook vrouwen, bejaarden, gehandicapten en jongeren discrimineren. Zijn groepen, geen personen.
racisme is het discrimeneren van een ras(dus geen mensen uit land als turken, moslims dat is geen ras!) discrimineren kan alles zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Discrimineren is niet altijd gericht op het ras van iemand. Bij discriminatie zet je de ander in een negatievere positie en bij racisme doe je dit alleen bij iemand van een bepaald ras.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Racisme is een vorm van discriminatie. Je maakt een verschil tussen mensen alg gevolg van verschillend ras.
Je kunt ook om andere redenen discrimineren maar racisme is dus 1 reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Racisme is discriminatie specifiek op ras of huidskleur.

Discriminatie betekent onderscheid maken en dat kan op van alles zijn. Zoals bijvoorbeeld afkomst, ras, geboorteland, geloof, politieke of religieuze overtuigingen, sociale gewoonten, sekse, seksuele geaardheid, taal, handicap, leeftijd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Racisme is een vorm van discriminatie.

Discriminatie betekent letterlijk ‘onderscheid maken’. Dit onderscheid kun je op verschillende gebieden maken: geslacht, leeftijd, ras of geloof. Het maken van onderscheid vanwege ras komt heel veel voor. In de loop der tijd is daar een speciaal woord voor gekomen, racisme. Racisme is dus discriminatie op grond van ras.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen racisme en discriminatie is de interpretatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Discriminatie is niets anders dan onderscheid maken...
Racisme is zaken afhankelijk maken aan discriminatoir gedrag...

Onderscheid maken mag, maar je mag daar geen daden aan verbinden door dat onderscheid...

Net als ik vroeger tegen mijn kleine kinderen zei, woorden doen geen pijn, slaan wel... Dat is nu precies het verschil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Racisme en discriminatie staan los van elkaar met hun definitie.
- Racisme is rassen rangschikken in superieur inferieur.
- Discriminatie vertaald uit het Frans anders behandelen.
Met bijde word het geloof geuit dat in gelijke gevallen andere behandeling goed gekeurd is met als reden een eigenschap die niets te maken heeft met de gestelde eisen voor de functie of zelfs het mensenrecht.

Het verschil is alleen dat andere behandeling meerdere redenen kan hebbben bevoordeeld vooroordeel.
Racisme kan dus als reden gebruikt worden om te discrimineren maar het is niet de enige reden.