Hoe bereid ik het voorlezen op een begrafenis voor?

Hoe kan ik me het beste voorbereiden op het voorlezen van mijn gedicht op een begrafenis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (6)

Een aantal keren voor jezelf doorlezen, vervolgens ook hardop en daarna met wat publiek erbij. Probeer tijdens het voorlezen regelmatig de zaal in te kijken. Uit je hoofd leren hoeft echt niet, dus je kan regelmatig op je blaadje kijken.
Lees verder ook niet te snel, las pauzes in, na elke paar regels.
Sterkte !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om het thuis een paar keer te oefenen zodat je nog de mogelijkheid hebt om iets te veranderen in je voordracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan niet langzaam genoeg spreken.
Probeer tijdens het voorlezen de mensen aan te kijken.
Je gaat dan met je blik door de aula.
Print je tekst uit met een groot lettertype en een wat voor jouw makkelijk te lezen is.
Begin elke zin op een nieuwe regel.
Neem af en toe pauzes tussen de regels.
Oefen hardop voor de spiegel en eventueel ook voor een aantal personen.
Sterkte, je kan het en niemand neemt je het tonen van emoties kwalijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het echt een bekende van je is, kan je het ook door iemand laten voorlezen. Dit voorkomt dat je echt emotioneel wordt. (Waar trouwens niets mis mee is hoor)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dat je het niet voor kan bereiden...want als je er dan echt staat dan is het ontzettend anders! dan word je overweldigd door het moment en de emoties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ helemaal waar, ik heb er helaas ook ervaring mee.
Nog een tip. Spreek niet te zacht, want je verhaal moet duidelijk te horen zijn. Ik ben op crematies geweest waar men te ingetogen sprak. Dan kon ik de sprekers niet goed verstaan.