tijdelijk n vriend te logeren, hij is na n relatiebreuk uit zn huis gegaan. nu wilt hij zich op ons adres inschrijven, wat zijn de gevolgen voor ons?

Een vriend van me logeert na een relatiebreuk tijdelijk (hoe tijdelijk is nog niet bekend)bij ons (woonsituatie hier man, vrouw en kind)..Nu wil hij zich hier in laten schrijven in het GBA..Hun vorige huis staat nog op beide naam..hij staat ook nog als hoofdbewoner daar..maar wil daar uitgeschreven worden, aangezien hij daar vanwege dat hij hoofdbewoner is..nog betaald voor water etc..en aangezien hij momenteel zonder werk zit op alle mogelijke fronten wil besparen...
welke gevolgen heeft dat voor mn man en mij?..We onderverhuren niet en het is ook puur logeren..Ik heb het idee dat wij op de een of andere manier in de penarie gaan komen als hij zich hier inschrijft..volgens die vriend zou het geen probleem moeten zijn, aangezien we voor bijv. water al voor een meerpersoonshuishouden betalen..
maar belastingtechnisch ..hoe zit dat??komt bijv kinderopvangtoeslag in gevaar? wordt dan zijn inkomen bij de onze gerekend, ondanks dat we geen fiscaal partner zijn en hij dus hier logeert..(ik heb hier totaal geen verstand van, maar wil ook zeker niet in de problemen komen, terwijl we een vriend tijdelijk helpen) en wat voor opties heeft hij verders qua inschrijven??

Toegevoegd na 18 minuten:
als het dan misschien geen gevolgen heeft qua opvangtoeslag..wel dan voor andere facetten van de belastingdienst of andere instanties??? (we hebben trouwens een koophuis, geen huurhuis, dus geen huursubsidie)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Voor toeslagen zijn alleen de inkomens van de aanvrager van de toeslag, plus het inkomen van de toeslagpartner (= fiscaal partner), van belang. Het inkomen van andere huisgenoten telt hierbij niet mee. Ook voor jullie vermogensbelasting telt het inkomen van je huisgenoot niet mee.

De enige toeslag waarop het inkomen van de huisgenoot (in dit geval jullie vriend) wel meetelt is in het geval van huurtoeslag.

Ik heb dit gevonden in een brochure over kinderopvangtoeslag uit 2008 (zie link), dus zal nog even zoeken naar een recentere bron.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het zoeken heeft wat opgeleverd (zie 2e link). Van belang voor toeslagen-, inkomstenbelasting en vermogensrendementsheffing is het toetsingsinkomen. Alleen eigen inkomen en dat van de toeslagpartner telt hierbij mee.

In onderstaande gevallen is iemand uw toeslagpartner (en dit geldt dus niet voor uw vriend met relatiebreuk neem ik aan?):

Toeslagpartner
In al deze gevallen moet u het gezamenlijke toetsingsinkomen bepalen van u en uw partner zoals hierboven aangegeven. Onder toeslagpartner wordt niet alleen uw fiscale partner voor de aangifte inkomstenbelasting verstaan, maar ook anderen die op het zelfde adres staan ingeschreven:

■Uw huisgenoot met wie u een notarieel samenlevingscontract hebt gesloten.
■Een huisgenoot met wie u samen een kind hebt.
■Een huisgenoot die minimaal een kind van u heeft erkend.
■Een huisgenoot die al eerder uw toeslagpartner was.
■Een huisgenoot met wie u pensioenpartners bent.
■Een huisgenoot met wie u hebt gezamenlijk een koopwoning hebt gekocht, en samen een hypotheek afgesloten.
■Ook een met u samen wonende broer, zus, vriend of vriendin kan toeslagpartner zijn.

Toegevoegd na 13 minuten:
Nee, zolang jullie een gescheiden huishouding hebben en geen fiscaal en/of toeslagpartner zijn maakt het voor de financiën niets uit. Het enige probleem is inderdaad wat elders werd aangekaart, namelijk op het moment dat uw vriend niet weg wil dan is het moeilijk om hem eruit te zetten. Ik ga er van uit dat dat onderling wel geregeld wordt?

Met andere woorden: qua financiën houdt u uw inkomen en bezittingen (samen met uw partner) en houdt uw vriend eigen inkomen en bezittingen (te verdelen met zijn ex). Het heeft geen gevolgen voor kinderopvangtoeslag, kinderbijslag e.d. Alle uitkeringen en toeslagen worden gebaseerd op het toetsingsinkomen/verzamelinkomen en het vermogen van de beide partners dus het inkomen en het bezit van uw logé/huisgenoot is hierop niet van invloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, zoals alknobe zegt: vrijwel iedereen die op het adres staat ingeschreven (postadres, of in de gemeente) wordt beschouwd als toeslagpartner. Daarvan afgezien heb je echt geen idee wat voor gevolgen het heeft op persoonlijk vlak, dat kun je nu niet weten, echt niet, geloof me. laat je verstand spreken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@harmonika: dat zeg ik juist niet. als je geen gezamenlijke huishouding voert kun je best in 1 huis wonen zonder toeslagpartner te zijn. zeker als er al 2 toeslagpartners in dat huis wonen en er een derde huisgenoot bij komt is geen enkel probleem.
Daar is niet een kant en klaar antwoord op te geven omdat er nog wat zaken ontbreken. Een paar suggesties:
Als hij bij jou ingeschreven staat dien je dat te melden en heeft dat consequenties voor je eventuele uitkering. Hoeveel dat hangt af van het feit wat zijn inkomen is en of je met hem een gezamenlijke huishouding voert.
Indien je een gezamenlijke huishouding gaat voeren met hem kun je zelfs je uitkering verliezen indien hij een inkomen boven de gehuwdennorm heeft. Echter dan dient die persoon wel zijn hoofdverblijf bij jou te hebben, dat betekent dat diegene bij jou zijn verblijf heeft waar hij dagelijks terugkeert, zijn administratie e.d en kleding heeft liggen. Daarnaast moet er sprake zijn van een financiële verstrengeling of wederzijdse zorg.
Beter in zo'n geval is een kamer aan hem te verhuren. Ook is het bij een onderhuurder bijvoorbeeld van belang dat je een huurcontract maakt en ook een commerciële prijs bedingt ( minimaal € 250,00 ) die ook daadwerkelijk betaald wordt. Huurinkomsten is inkomen en dient te worden opgegeven.
Onderverhuren is niet altijd toegestaan, zie hiervoor je eigen huurovereenkomst. Ook vind je info over onderverhuur op bijgaande site.

Logeren is een gast die voor een bepaalde tijd bij jou onderdak vindt. Daar is hier geen sprake van, mede daar hij zich op jouw adres inschrijft. Je krijgt daardoor ook alle post door de brievenbus, of nog slimmer de officiele instanties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het inkomen van een huisgenoot wordt niet zomaar opgeteld bij het gezinsinkomen. Alleen in de onderstaande gevallen:
■Uw huisgenoot met wie u een notarieel samenlevingscontract hebt gesloten.
■Een huisgenoot met wie u samen een kind hebt.
■Een huisgenoot die minimaal een kind van u heeft erkend.
■Een huisgenoot die al eerder uw toeslagpartner was.
■Een huisgenoot met wie u pensioenpartners bent.
■Een huisgenoot met wie u hebt gezamenlijk een koopwoning hebt gekocht, en samen een hypotheek afgesloten.
■Ook een met u samen wonende broer, zus, vriend of vriendin kan toeslagpartner zijn. In bovenstaand voorbeeld is het uiteraard helemaal niet het geval dat er een gezamenlijke huishouding gevoerd gaat worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De instanties komen niets bij jou halen, maar als er een deurwaarder voor je loge komt, komt hij bij jou aan de deur en dat lijkt me niet prettig.
En als hij zich op jou adres inschrijft, is hij dan nog wel als een loge aan te merken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of je iemand een loge of huisgenoot noemt, maakt niet uit, zolang je een gescheiden huishouding voert zijn de inkomens en bezittingen ook gescheiden