Heeft het feminisme, behalve voordelen ook negatieve kanten gebracht?

Te denken valt aan de dubbele rol van de vrouw in de tijd, dat man-lief er nog niet helemaal klaar voor was.

ik ben even heel nieuwsgierig, doe jij als vrouw de administratie, terwijl hij de afwas doet en de kinderen naar bed brengen?

brengt, sorry

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

De dubbele rol is voor de vrouw nog steeds een groot nadeel. De vrouw heeft nog steeds de meeste zorgtaken en ook het grootse deel van het huishouden komt op de schouders van de vrouw terecht. Een werkende vrouw met een gezin heeft over het algemeen een behoorlijk zwaar leven.
Het grootste nadeel vind ik echter de beschuldigende vinger die steeds de kant van de werkende vrouw op wijst. In gezinnen is veel veranderd. E.e.a. heeft natuurlijk te maken met het feit dat de moeder van het gezin vaak een (partime) baan heeft; kinderen naar de kinderopvang gaan en er in hun pubertijd vaak niemand is die als het kind uit school is precies weet waar het kind uithangt. Dat er minder toezicht op de kinderen is, is een feit, maar dat de vrouw hier de schuld van krijgt is m.i. niet terecht. Beide ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. Emancipatie en feminisme houdt in dat vrouwen in de maatschappij net zoveel kansen moeten hebben als mannen. Vrouwen blijven werkzaam in de maatschappij en mannen nemen hun verantwoordelijkheid binnen het gezin, maar helaas is dit laatste nog steeds een stiefkind. Als het misgaat in de opvoeding hoor ik niemand zeggen; "Waarom is die vader zijn verantwoordelijkheid niet nagekomen" De schuldige is altijd de vrouw. Maar volgens mij hebben vader en moeder samen kinderen en zijn beiden verantwoordelijk voor de kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een nadeel is dat de kinderen gemiddeld minder vaak een ouder bij zich hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ligt aan de leeftijd, hoe erg ze dat vinden.
Gezeik over de kinderopvang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De positieve veranderingen in man/vrouw/maatschappij zijn overduidelijk. Het huisvrouwensyndroom (psychomatische en emotionele klachten) is ook aanwijsbaar geweest. Voorts namen scheidingen en buitenechtelijke toestanden ook toe.
Dat er nu grosso modo geen strakke rolverdeling meer is, is voor mij wel duidelijk. Afwas/administratie/kinderen zijn geen bij voorbaat vastgelegde activiteiten door òf de man òf de vrouw. Dat is over en uit. Komt misschien enkel nog voor in 'afgelegen' streken.....of bij zwaar conservatievelingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, helemaal mee eens. Ik kwam in 1970 naar Nederland. Moest toen nog het éen en ander gebeuren op dat vlak. Ik maakte het als het ware twee keer mee, omdat ik uit Denemarken kwam, waar het heel gebruikelijk was, dat ook de vader van alles met de kinderen deden, en je moeder werkte ook. Was dus even slikken hier toen :)
Sterker racisme tegenover mannen, en rokende/drinkende/overwerkende vrouwen. Dat was in een niet-feministisch-bekeerde maatschappij ondenkbaar tot vrijwel onmogelijk. Mannen en vrouwen beginnen gemiddeld steeds meer op elkaar te lijken.

Dat word onder andere gebruikt in campagnes (informatie heb ik niet uit campagnes of reklame gehaald, overigens):
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja in Finland heeft de man door het feminisme een ondergeschikte rol in de maatschappij... Daar is het doorgeschoten...