Stel dat je 2 personen zou mogen toevoegen aan het canon van Nederland? Wie zouden dat dan zijn en waarom?

Er zijn al 19 personen opgenomen in het canon van Nederland. Voor wie niet weten wat het canon van nederland zijn: belangrijke personen, creaties en gebeurtenissen die samen laten zien hoe Nederland zich ontwikkeld heeft tot het land waarin we nu leven.

Nu gaat het mij vooral om de personen. Wie zou jij toevoegen en waarom?

www.entoen.nu

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Antoni van Leeuwenhoek,
baanbrekend op het gebied van microscopie,waardoor er meer bekend werd over celbiologie en mocrobiologie.

Toegevoegd op 14-06-2009 14:45:45
dat moet zijn : microbiologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank u :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent me voor met van Leeuwenhoek ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent mij voor. +1

Andere antwoorden (7)

Rinus Michels, uitleg overbodig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rinus Michels? Cruijff en Keizer zeggen altijd: Als we naar Michels hadden geluisterd, hadden we helemaal nooit iets gewonnen. Cruijff was het geniale brein achter Ajax en Oranje, niet Michels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ronnie: Cruijff had totaal geen invloed op Michels in 1988 bij het EK.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom 4x negatief.
Rinus was geniaal, en wat Johan of Piet er over te zeggen hebben maakt me weinig uit. Pietje heeft weinig gedaan. En Cruijff was ook geniaal, maar op een andere manier.
Ik zou 'Bert Jacobs' toevoegen...

Omdat hij als trainer van Vitesse heeft laten zien dat je van een slechte 'Eerstedivisieclub' een goede 'Eredivisieclub' kan maken. Maar dan heb ik het al weer over een 15-20 jaar terug...

Toegevoegd op 14-06-2009 14:45:08
En die tweede laat ik me om privacyredenen niet over uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sowieso Joost van den Vondel, misschien wel de grootste dichter van de Nederlanden ooit.

En daarnaast zou ik Pim Fortuyn niet willen vergeten. Of je het wel of niet met hem eens was, Nederland maakte een behoorlijke verandering door.

Overigens snap ik niet waarom Annie MG Schmidt ertussen staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet er nu even maar een die er niet in zit.
Dat is Juliana, voormalige koningin.
Gewoon vanwege haar eenvoudige manier in omgang met mensen. Haar ideeën en de manier waarop ze deze heet doorgezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 grote gemissen. allereerst Antoni van Leeuwenhoek. De uitvinden van de microscoop en daarmee een van de belangrijkste personen in de geschiedenis. Waarom hij er niet in is komen te staan is mij een raadsel. Hij is een van de grootste Nederlanders en zette Nederland op de kaart.
Ook een groot gemis is de grote Nederlandse socialist Piter Jelles Troelstra. Groot voorvechter van het socialisme heeft veel betekend voor de Nederlandse politiek. Hij heeft gepoogd in zijn eentje de socialistische heilstaat uit te roepen maar is hierin mislukt. 2 grote namen die er absoluut in moeten naar mijn idee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wegens het volledig ontbreken van personen uit het bedrijfsleven denk ik aan (Anton) Philips en (Freddy) Heineken. Beide hebben met hun merken en bedrijven een substantieel aandeel gehad in de welvaart van Nederland in de 20e eeuw en de plaats van Nederland op de internationale markt. Daarnaast heeft met name Philips er voor gezorgd dat Nederland een behoorlijk aantal uitvindingen op zijn naam heeft staan van producten die wereldwijd worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoiezo Andre Hazes en als er nog een tweede in moet doe dan maar Pim Fortuyn. uitleg overbodig den ik zo.