Vind jij Nederland overbevolkt?

Nederland wordt gezien als dichtbevolkt land,maar sommige steden in de wereld hebben meer inwoners dan er in ons hele land wonen,dat verbaast mij telkens weer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Nederland is niet overbevolkt, we maken alleen slecht gebruik van de ruimte die we hebben door met zijn allen in de Randstad te gaan zitten.

Het zou m.i. raadzaam zijn als bedrijven zich ook buiten de randstad vestigen om zodoende ook buiten de randstad werkgelegenheid te scheppen

Een beetje meer begrip voor een ander kan ook helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Vanwege de politieke lading is het moeilijk daar een antwoord op te geven. Vaak wordt het in verband gebracht met Nederland is vol. Even voor de goede orde ik interpreteer de vraag niet als is Nederland vol. Maar als vraag zonder politieke lading of insinuaties O.I.D. Grote delen van Nederland zijn inderdaad overbevolkt. Maar dit is vooral in de randstad. Ik woon zelf in Groningen en afgezien van de stad Groningen zelf is Groningen een groot gat met een paar kleine dorpjes. Vooral oost-Groningen is nog vrij leeg. Maar als je kijkt naar de randstad dan zie je dat ze in het groene hart aan het bouwen zijn omdat er nergens anders ruimte is. Mijn mening delen van Nederland zijn overbevolkt. Maar dat is eigenlijk alleen maar de randstad. Het grootste deel van Nederland is nog genoeg ruimte voor uitbreiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zit voor mij geen politiek o.i.d. achter,het gaat mij puur om de verbazing van de verhoudingen qua inwoneraantal.
Vind het zelf overigens niet echt overbevolkt,ook al woon ik in de randstad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee exact dat was ook mijn idee maar die associatie krijg je wel heel snel.
Ja, Nederland is vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan zeg je wat van mij...:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik voelde me geprovoceerd door de dienstdoende moderator ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt voorzien van een duidelijke argumentatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft ook niet, de getallen spreken voor zich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welke getallen? Nederland is 24 qua bevolkingsdichtheid. Dat valt dus erg mee.
(Als ik zo ongenuanceerd mag zijn van de moderators?)

Ik moet (helaas) zeggen dat ik het in Nederland met 16,5 miljoen inwoners wel erg druk vind. En dan blijft het natuurlijk bij mijn persoonlijke opvatting beperkt.

Aan de andere kant komt er straks een enorme vergrijzing aan van de bekende 'Babyboomers'. Dus hier staat tegenover dat de bevolking(sgroei) rond 2030 enorm zal afnemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zouden er files zijn als het niet overbevolkt was...
Of zijn de files niet het bewijs dat het te vol is in Nederland...

Groot-Mumbai bijvoorbeeld is met 15 miljoen inwoners ook heel groot in oppervlak, maar Indiërs gaan heel anders met de ruimte om...
Als daar een bus uit de bocht vliegt van er meer dan 150 doden, meer dan 75 in de bus en meer dan 75 doden in die bocht, bij wijze van spreken...
Ze hebben een veel kleinere territorium nodig...

Maar, Ja, Nederland is overbevolkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is dus een punt,want jij leest overbevolking af aan het aantal auto's, dat vind ik geen goede afspiegeling van het woord overbevolking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En vind je een getal op de thermometer van 39 ook geen goede afspiegeling van koorts?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
atokoorts?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aantal autos is een afspiegeling van de welvaart, niet van de bevolkingsdichtheid. Ga maar even op Beverly Hills kijken, iedereen heeft 10 hectaren voorzich zelf, maar wel 15 autos.
Simpel: Ja
Uitgebreider, we hebben teveel mensen op een te klein stuk land, hierdoor komt er schaarste in woningen (voor starters), en veel andere kleine dingen die we anders niet hadden.

Maar als we die mensen niet hadden, hadden we minder antwoorden bij GV?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ergens wonen veel mensen omdat het fijn is om daar te wonen.

als je het te druk vind, er zijn heel rustige gebieden in Canada, Australie, en veel andere plekken. Ga erheen, dan wordt het daardoor hier ook weer wat rustiger:)

Juist omdat het leuk hier is zijn we hier allemaal graag.

Als je tegen een inwoner van Manhattan zegt dat er daar wel heel veel mensen wonen, kijkt hij je glazig aan.....
Van overbevolking last hebben is een aardig provinciaal gevoel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, Nederland is dichtbevolkt, maar niet overbevolkt vind ik. Ik woon in de randstad en vind het hier heel gezellig. Ik zou het wel jammer vinden als de bevolking meer gespreid zou worden want dan kan ik niet meer op vakantie gaan naar een rustig plekje in Nederland (al meer dan 10 jaar naar Drenthe) Als ik dan weer terug ben in de stad ben ik ook weer heel blij onder de mensen te zijn. Het bos en de stadsparken zijn voor mij groot genoeg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja nld is vol.
te vol zelfs, en dan ben ik zwanger. soms denk ik wel eens moet ik er aan mee doen. maar ik laat ook mijn eiegen geluk niet beperken omdat hier de deuren allemaal openstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het niet kiezen voor kinderen is een heel terechte overweging waar ik steeds meer respect voor kan opbrengen, maar hoe je het ook wendt of keert, we blijven ook een volgende generatie nodig hebben, al hoeft die niet groter in aantal te zijn dan de voorgaande. Dus ja, mensen die er bewust voor kiezen WEL nieuwe mensen op de wereld te zetten, en die hopelijk zo op te voeden dat ze er een minder grote puinhoop van maken dan wij, blijven zeker nodig. Dus doe je best ! Het feit alleen al dat je je er van bewust bent, tekent voor je. Ik vond het ook en heel moeilijke keus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ja het gevoel is er wel. Vele grote steden hebben meer inwoners dan Nederland. In Mexico, waar ik werkte in de rand van de grootstad (Cautitlan) had ik nooit het gevoel verstikt te worden. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat je ,eens je de stad uit bent, terug de grote open vlakte ontdekt. Frankrijk en Spanje hebben dat ook nog, honderd km's rijden langs velden en bossen. In nederland en belgie en luxemburg ben je elke vijf km in een bebouwde kom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, ik vind dat NL niet is overbevolkt. Grote steden misschien wel, maar in vergelijking valt het reuze mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind niet alleen Nederland overbevolkt, de hele wereld is feitelijk zwaar overbevolkt. Eigenlijk kunnen er in een bepaald gebied niet meer mensen wonen dan dat er voedsel wordt verbouwd. Sinds de introductie van de landbouw en late rde veeteelt, nieuwe landbouwtechnieken en bioindustrie en aansluitend ook nog eens het ongegeneerd kaalplukken van andere delen van de wereld zijn we redelijk in staat om 15miljoen monden zwaar te overvoeden, maar daarbij zitten we inmiddels wel behoorlijk op elkaars lip. Al zouden er fysiek best nog een paar miljoen bij kunnen hoor, als je ALLE landbouwgrond vol gaat stouwen met flats. De vraag is of dat een wenselijke situatie is. In mijn ogen niet.

Je kunt niet pas van vol spreken als we mekaar de zee in drukken ; al veel en vele eerder zitten we in elkaars vaarwater, met alle gevolgen van dien. edn moet je kijken vooral in de steden in wat voor ene piepkleine huisjes we wonen !

Ik hoef niet terug naar een tribale samenleving (hoewel.....ook wel wat voor te zeggen misschien) , maar sinds de industrialisatie is het er allemaal niet beter en overzichtelijker op geworden, en steeds meer mensen kunnen er blijkbaar slecht tegen, om nog maar niet te spreken over de effecten die de bijbehorende milieuverontreiniging op ons lijken te hebben. Natuurlijk zijn er heel veel verbeteringen gekomen, en voor steeds meer mensen, maar of we per saldo allemaal echt beter af zijn ? Ik zou het niet met droge ogen durven beweren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten we het eens objectief bekijken:
Nederlands staat op de 26ste plaats van de wereld, kwa inwoners per km2 met 395.
Dat is nog wat anders dan bijv. Macau met bijna 19.000.
Dus mijn antwoord is: valt reuze mee...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We staan op de 4e plaats.
Stadstaten tellen niet.
AWM
14 jaar geleden
Als je de lat daar wilt leggen, dan ziet de lijst er inderdaad anders uit.
Nee. De enige reden die ik zou kunnen bedenken dat Nederland overbevolkt is, is omdat het mij is aangepraat door politici. Ikzelf zou het willen omschrijven als "gezellig druk".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is overbevolkt. Met minder mensen: meer natuur, minder files, lagere grond/huizenprijzen en meer stilte.
Overbevolkt is Nederland al met 11 miljoen mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel NEE: overbevolking zit tussen je oren.
Parijs heeft veel meer mensen per km2.
Wij kunnen de bevolking niet goed managen, dus zelfs als wij maar 10 miljoen mensen zouden hebben dan verschilt dat niet in problemen. Wordt hufterig gedrag veroorzaakt door overbevolking? Een winkelcentrum heeft een bepaald aantal klaneten nodig om te overleven . Dus minder mensen zou alleen maar betekenen minder winkelcentra, die dan wel even 'crowded' zijn als de huidige winkelcentra. Geldt ook voor wegen, stranden, zwembaden enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens.
+1
Heel af en toen, maar dan ook héél af en toe, als ik door de winkelstraten van Amsterdam loop, denk ik wel eens dat het wel eens te druk kon zijn in Nederland.
Maar als ik in de trein zit van Hengelo naar Den Haag, kijk ik het grootste deel van de tijd naar buiten en zie ik alleen maar grote, groene, lege weilanden. Ik zou niet weten waar sommige mensen het idee vandaan halen dat Nederland overbevolkt zou zijn. Ik dénk dat deze mensen zelden tot nooit in oosten van het land komen. Doen ze dat wel dan zouden ze waarschijnlijk stijl achterover vallen van de rust en ruimte (ook in de steden).
En over de steden in het westen: ik vind het er gezellig en door de vele soorten mensen ook nog es heel leerzaam.