Kennen we de zogenoemde 'houtjes-touwtjes' jassen nog? Zouden die nog eens in de mode terug komen?

Ik heb ze zelf niet gedragen maar veel mensen met name vrouwen stonden die jassen heel leuk en - in mijn ogen - zelfs romantisch!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

de houtjes-touwtjes jas heet eigenlijk een Montycoat en is afkomstig uit het leger. Generaal Montgomery heeft hem laten ontwerpen en diende om gedragen te kunnen worden over de bovenkleding en uitrusting. Vandaar dat de montycoat ook altijd ruim zit. De originele Montycoats van het leger waren vervaardigd van een ruwe, onaangenaam aanvoelende wollen stof, Duffel(lijkt op stof van paardendekens)
In België noemt met ze ook nog steeds een Duffelse jas.
Tegenwoordig ziet een Montycoat of houtje-touwtje jas er alsvolgt uit: Wollen jas, vervaardigd uit een "double-face" weefsel (van buiten uni, van binnen geruit). Capuchon zit vast aan de jas, en de sluiting zit op beide voorpanden met touwtjes of lederen bandjes en worden met houten of plastic klosjes gesloten. De mooiere jassen hebben ipv houtjes ook wel de puntjes van runderhoorns.
belangrijke producenten: Burberry, John Partridge en Barbour.

Toegevoegd op 12-06-2009 15:42:38
vergeet ik nog te vermelden dat het een unisex dracht is.
Sluiting kan links-over-rechts en ook rechts-over-links gedragen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ongetwijfeld, vrijwel alles komt terug en dit is al zo lang geleden dat er binnen korte tijd wel een opstandige generatie op staat die die dingen weer omarmt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik ben ook voor! je ziet wel eens in de mode slechte aftreksels ervan.. maar als het terug komt denk ik dat Kate moss het brengt..zie het toch wel als iets engels. ha ha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hopelijk komt die mode nog een keer terug. Ik was dol op die jassen. Mijn man en ik hebben er ettelijke versleten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, deze komen weer in de mode. Wanneer? Dat weet alleen een goede trendwatcher. Ik weet alleen dat alles wat een keer in de mode is geweest altijd weer terug in de mode komt, mits het niet te extreem is. En houtje-touwtje jassen zijn niet extreem, vandaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze houtje-touwtje jassen zijn nog steeds verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ze jarenlang gedragen op een engelse kostschool.....ik hoop dat ze terugkomen!
(met name vrouwen?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asl we naar de huidige trend kijken dan zijn we vrij snel in de jaren 50 en komt het houtje touwtje jasje incluis pijp weer in wenslijstje van veel mensen voor. Ik denk eigenlijk dit najaar al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik hoop van niet, heb er vroeger ook een gehad.
Verschrikkelijk vond ik hem, gelukkig kwam er per ongeluk
(ik zweer dat het per ongeluk was) een grote winkelhaak in.
Niet meer te repareren en gelukkig nooit meer die houtjes-touwtjes-jas aan.
Ik dacht dat ze alweer in de mode waren geweest, zag ze nog niet zo lang geleden in de winkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn alweer een paar keer in de mode geweest. En ze komen ongetwijfeld nog wel een paar keer terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de zestiger jaren zag je ze veel in de zogenaamde alternatieve hoek. Ik had er ook èèn, ze noemde het ook wel die loden jas. Ik vond ze geweldig, jammer dat die weg is. Addy

Toegevoegd op 12-06-2009 16:59:32
In Den Haag werden de loden genoemd maar als ik hem beschrijf is het een zwart lange jas, van stevig stof met een kap capouchon lussen langs de voorkant waardoor de houten stokje kon stoppen. Jagersgroen waren ze er ook.