Nee, dat zijn twee verschillende zaken.

Als je geboren wordt, heb je nog geen eigen karakter, maar iedereen wordt wel geboren met een eigen temperament dat je erft van je ouders. Een temperament is hoe levendig je bent, hoeveel contact je zoekt met je ouders, hoe actief je bent, hoe goed je alles kan verdragen. Dit alles noemen we het temperament, en dat is aangeboren, niemand heeft jou dat geleerd.
Met je eigen temperament kom je in een gezin terecht. Dat gezin heeft een invloed op jou (op wie en op hoe je gaat worden) en jij hebt invloed op jouw gezin door je temperament. Zo groeit je temperament, door de invloed van je gezin waarin je leeft, uit tot je karakter. Niet alleen je gezin, maar ook de vrienden, de school, de sport of clubs waar je lid van bent vormen je karakter. Omdat iedereen een eigen temperament heeft en in een ander gezin en omgeving opgroeit, zal iedereen ook een ander karakter hebben. Zelfs jij hebt een ander karakter dan je broer of zus. Je bent wel in hetzelfde gezin opgegroeid, maar je hebt wel een ander temperament, waardoor je nu ook een ander karakter hebt.

Een deugd is een goede eigenschap in je gedrag. Hoe je je gedraagt hangt mede af van je karakter. Dat karakter is gevormd door je temperament. Uit dat temperament kunnen zowel goede als slechte eigenschappen zijn voortgekomen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zoals eigenlijk alles kun je temperament zowel positief gebruiken/aanwenden als negatief.

Met andere woorden: Soms is temperament een deugd en soms ook niet. Twee voorbeelden, van beide eentje, volgen hieronder:

Als je temperamentvol je geliefde een knuffel geeft, is dat in mijn ogen zeker een deugd.

Maar als je je temperament laat spreken tijdens een rechtszaak..tegen de rechter..dan ben je niet bepaald slim bezig..

Het antwoord op je vraag is dus: Soms is temperament wèl een deugd, maar soms ook niet..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,dat is het, mits je het weet te beteugelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraagsteller koos dit antwoord als beste:

conqie (2085)"Ik kan dan echt heel boos worden.Normaal ben ik een heel aardig mens.En heel liefdevol." Daarom ben ik het eens met antwoord Jeanette ;) Zoals weliswaar heel beknopt jij op me overkomt, zoek je zo lang en veel mogelijk een vreedzame manier van omgang op , desnoods als relativerende ‘tussenpersoon’?
Je staat snel klaar voor mensen, maar je dringt je ook weer niet op? Ondertussen voel en soms pik je deze op, komen alle en heel diverse soorten emoties ook "aan bij je" en spaar je ze allemaal op, ook de kleinere en niet belangrijk lijkende.
De bekende emmer loopt voller en voller.
Dan kan zelfs een hele kleine aanleiding, of juist zien van bijv. iets heel onrechtvaardigs, ineens je ahw uit elkaar doen ploffen! Moment van pure wanhoop en machteloosheid ;) Op dat moment KAN je niet meer anders, en je spuit alles wat je onderbewuster ook al niet lekker zat, er ‘gratis en vaak onredelijk of verwarrend’ voor degene die dan in je buurt is er uit. Flinke huilbui op einde is dan ook niet uitgesloten? Grotendeels is dit dan je karakter, mensen die je door en door kennen zullen je wel begrijpen en aanvaarden, maar dit lukt niet altijd natuurlijk. Echt wijze raad kan ik je ook niet geven, ieder mens is anders, ander verleden , andere opvoeding enz.
Wel heeft het mij enorm geholpen om zelfs met "kleinere ergernissen" dit niet lang meer op te potten, en waar mogelijk is dit op rustiger moment dan tijdens die emotie, desnoods eerst op schrift, te uiten.
Bekende "nachtje over slapen" doet wonderen. Bij mezelf en dus via overpeinzen o,a tijdens schrijven, maakt me al rustiger en zie ook wel vaak verbanden met hoop mindere ervaringen in dit leven.
Gevoelige snaren zeg maar. Als ik je niet goed inschat, ook gewoon zeggen hoor! Dan maak je al vanzelf een goed begin toch? :)
De deugd is een houding die ons in staat stelt ons handelingen voor te nemen, en die het midden houdt in relatie tot ons, een midden zoals dat bepaald is door een overleg en wel zoals een verstandig mens het zou bepalen. Aristoteles, Ethica Nicomachea, Boek 2, hoofdstuk 6, 1106 b 36-1107 a 2.
Nou als hij het niet weet!

En voldoet "temperament" daar aan? Nee dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Snap jij zelf deze uitleg? Na drie keer lezen weet ik nog niet wat er staat.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je moet er wel even voor gaan zitten. Je moet in ieder geval verstandig zijn en dat lijkt me wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw reactie op mijn antwoord is ook heel erg duidelijk.