Met jongeren, tieners, of pubers zo je wilt , kun je soms tijdelijk in een heel moeilijke situatie verzeild raken.

Ze zijn bezig zich te vormen, hun karakter reageert ook dikwijls tegendraads op beslissingen die door de ouders getroffen worden.

Ze zoeken de grenzen van het toelaatbare op en willen/kunnen soms die grenzen graag overschrijden.

Maar in feite zijn tieners in de puberleeftijd zo onzeker als maar mogelijk is en hebben daarom een sterke behoefte aan leiding.

Een echte tiener..zal dat natuurlijk nimmer toegeven.

Van de ouders vraagt het veel gevoel voor tact om hun tienerjongen of meisje te begeleiden.

Het gaat in de regel om een paar heel moeilijke jaren..want op een gegeven moment breekt de zon wel weer door.

Ouders dienen zich in die periode goed te realiseren dat ze zelf ook in die 'moeilijke leeftijd' hebben gezeten..dat besef is goed voor het begrip naar de tiener toe.

En dan nu het antwoord op je vraag: Ouders hebben wel degelijk invloed en zeggenschap ten aanzien van de wensen, eisen en verlangens van de tiener(s)..als ze maar over een beetje tact en..over wat geheugen...beschikken.

En tenslotte nog dit: Hoe minder hevig die periode thuis verloopt, hoe beter wordt de onderlinge band nadien.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Natuurlijk, juist pubers hebben veel duidelijkheid nodig, als ouder kan je die geven door consequent te zijn.
Ja is Ja en Nee is Nee.

Op die manier heb je zeker nog invloed op pubers.
Ze kunnen wel lekker eigenwijs zijn, het altijd beter weten dan jij, als ouder, maar mijn ervaring is, dat mijn mening, als ouder er nog wel degelijk toe doet, al wordt dit niet zo snel toegegeven, het blijft echt wel hangen.

En al denken ze dat ze alles zo goed alleen kunnen, ze laten zich , al is het misschien onbewust, nog echt wel sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee idd Wagenaar, niet elke puber laat zich nog sturen, maar ouders hebben meer invloed dan ze vaak denken, dat is tenminste mijn ervaring en ik ben nu bezig pubertje 4 en 5 op te voeden :)
Volgens mij is het belangrijkste respect, zorg dat ze respect hebben voor jou als ouder of opvoeder en als het moet, dan moet je dat respect afdwingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, dat het specifieke "opvoeden" voorbij is... het is bijsturen en begeleiden geworden.
En v.w.b. dat respect Nelly: heeeeeel belangrijk, helemaal met je eens. Maar wel wederzijds! Dat wordt nog wel es vergeten door ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Als jezelf niet gelooft dat het invloed heeft, tsja dan wordt het moeilijk.
Pubers hebben behoefte aan leiding, aan grenzen. Soms willen ze die grenzen bevechten, en dat is moeilijk voor de ouder, beetje vervelend, geeft een nare sfeer in huis. Maar dat is tijdelijk. Hoe duidelijker en grenzenstellender je bent, des te eerder klaart de sfeer op.
Uiteraard horen je grenzen wel in 2011 te passen. En daarvoor heb je contact met andere ouders en de school nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met "wij" de ouders bedoelt: ja en nee.
Dat ligt m.i. enorm aan de relatie tussen ouders en puber en aan de opvoeding VOOR de puberteit.
Is de relatie respectvol naar elkaar toe, dan is er veel ruimte.
Puberteit is een periode van steeds iets meer loslaten van je kind en het steeds meer eigen verantwoording nemen van de puber.
Voor alle partijen vaak wennen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de opmerking van opvoeden VOOR de puberteit. Opvoeden begint echt al, als ze nog in de luiers zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja he? En dan is het aan de puber om er wat mee te doen.... en da's niet altijd merkbaar ;-)
Uit onderzoek blijkt dat de ouders nog steeds de allerbelangrijkste personen in het leven van de pubers zijn.

Dus we hebben wel degelijk een enorme invloed. Dat dat soms met een hoop misbaar en verzet gepaard gaat, hoort er ook bij. Dus laat je niet ontmoedigen en blijf opvoeden en praten.