Ja. Racisme is het maken van onderscheid tussen mensen op basis van ras ("huidskleur").

Denk bijvoorbeeld aan de verjaging van blanke boeren die enkele jaren geleden in Zimbabwe heeft plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat had echt niet alleen met racisme te maken.
Die mensen wilden gewoon hun eigen land terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@momo: het ging echt wel een stukje verder dan dat: de overheid steunde willens en wetens het verjagen van de blanke boeren die daar vaak al 50 jaar hun bedrijf hadden en ruide de zwarte bevolking op om de blanken uit te moorden. Als je nu naar de voedselsituatie en de armoede kijkt, is het een drama in Zimbabwe.

Andere antwoorden (12)

Ja, racisme is het maken van onderscheid op basis van het ras. Blanke mensen kunnen ook slachtoffer zijn van racisme.

Gelukkig komen er steeds meer gemengde huwelijken en dus gemengde kinderen. Van duidelijke rassen is dan geen sprake meer, en dan hoop ik dat racisme ook eindelijk eens het veld ruimt voor verdraagzaamheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wauw! mooie afsluiting :) +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord, van mij een plus! :)
Kristal
13 jaar geleden
Ha! dat ben ik zo met je eens, racisme kan nooit lang meer stand houden nu de wereld zo klein wordt en koppels vanuit vele diverse landen met elkaar kinderen krijgen. +
Ja natuurlijk, er wordt alleen amper tot geen aandacht aan besteed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, net zo als racisme mogelijk is tegen roodharige, zo is het ook mogelijk tegen blanken. alleen is racisme vaak een uiting van : ik geef je geen werk, geen toegang, geen werk of ze zijn tweederangs burgers. alleen zijn blanken minderheden in de meeste landen rijker, dus ze weigeren uit je winkel is economisch niet slim, en veel blanken zjn beter opgeleidt, en zijn verhoudungsgewijs vaker eigenaar van een bedrijf, dus blanken hebben ook minder last dat ze geen werk hebben.
waar blanken wel last van hebben is dat ze vaker slachtoffer zijn van misdrijven, maar dat is vaker economisch dan racisme.
echte racisme heeft met blanken vaak te maken dat ze vaker een ander geloof hebben dan de gewone bevolking, blanken zijn vaker christen of jood, en daar hebben sommige mensen een hekel aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en wel net zo erg als tegen donker gekleurde mensen.
Vrienden van ons 70+ers die in Rotterdam woonden zijn door racisme en pesterijen gewoon uit hun straat en buurt verjaagd.
Ze woonden in hun straatje al meer dan 40 jaar en elke keer als er een woning vrij kwam, kwamen er anders getinte mensen in. Op het laatst woonden ze nog als enige blanken in de straat en de situatie werd onhoudbaar.
Ze werden uitgescholden voor bleekscheten, kaaskoppen enz
Schoongelapte ramen werden direkt weer volgesmeerd met hondepoep, mayonaise enz..
Heel verdrietig zijn ze op hun oude dag verhuisd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, bekijk eens de film Shaft (het origineel) en zie hoe de ultracoole hoofdrolspeler blanken beschouwt.
En misschien zou je het gedrag van sommige Marokkaanse jochies tegen andere Nederlanders er ook onder kunnen scharen.

Racisme is elke vorm van onderscheid maken op basis van huidskleur, dus niet alleen discriminatie van gekleurde mensen door witte mensen maar ook andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is mogelijk. Mijn zwager is vorig jaar naar Aruba geëmigreerd en komt dit jaar weer terug. Hij en zijn gezin worden aan alle kanten tegengewerkt. Zowel hij en zijn vrouw op hun werk, als de kinderen op school. En ze zijn niet de enige blanken waarbij dit gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valt niet mee he, integreren.
Natuurlijk is het mogelijk. Maar omdat in de meeste landen en situaties de blanken in een veel sterkere positie verkeren dan mensen met een donkere huidskleur, komt het vele, vele malen minder vaak voor.

Ik ben blond en heb me misschien 1x in mijn leven gediscrimineerd gevoeld op grond van bleke huidskleur. Als ik zwart/donker was, zou dat veel vaker voorgekomen zijn. Als ik het vergelijk met 'allochtone' vrienden van me...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom word een negroïde man/vrouw meer gediscrimineerd dan een blanke man/vrouw?
Ja. Racisme heeft eigenlijk helemaal niet met ras te maken. De mens is namelijk een groepsdier, en wil zijn groep onderscheiden van andere groepen. Dat is in de evolutie zo gegroeid. In elke groep ontstaat een andere cultuur. Op een gegeven moment zijn de afwijkingen zo groot, dat we van rassen kunnen spreken. Maar het gaat eigenlijk alleen maar om de cultuur.
Als je iemand van een ander ziet, dan zie je kleine verschillen, bijvoorbeeld aan de ogen of aan de jukbeenderen. Het is dan gemakkelijk, om die persoon tot een groep te bestemmen. Ras is dus alleen maar een kenmerk. Maar het gaat om de cultuur.
Binnen beroepsgroepen zie je ook dit verschijnsel. Stedelingen kijken neer op boeren. Plattelandsbewoners kijken neer op die onwetende stadse mensen. Ambtenaren doen hooghartig over burgers. Burgers bestempelen ambtenaren als lui. Het is allemaal cultuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zelf meegemaakt. Ga maar een tijdje in een afrikaans land werken. En dan niet op een ambassade of voor een NGO maar in de echte wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Wikipedia is Racisme de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens.

Hier ligt het antwoord al in besloten:racisme is een persoon of groep mensen uitsluiten of afwijzen die niet volgens jouw idee leeft,racisme wordt vaak verward met het tegen andere huidskleuren zijn,maar de recente geschiedenis vertelt dat ook Joden erg veel last hadden van racisme en dat waren in het algemeen toch wel "blanke" mensen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebeurt op grote schaal in de Nederlandse samenleving, banen die je niet krijgt omdat er dan niet voldaan wordt aan de opgelegde hoeveelheid 'allochtonen' die binnen een bedrijf werkzaam moeten zijn bijv.

Door het politie apparaat bijv. preventief fouilleren, en dan alleen de niet blanke er uithalen.

Dus je hoeft niet ver te kijken, in Nederland is het een algemeen verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Racisme is equivalent aan onderdrukking. Blanke worden niet onderdrukt op basis van huidskleur, maar onderdrukken anderen wel op basis van huidskleur. Er kan wel gediscrimineerd worden tegen blanken.