Omstreeks welk jaar is men eigenlijk de jaartelling gaan gebruiken? Was dat al dadelijk na de geboorte van Jezus?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Volgens wikipedia pas 525 jaar na de dood van Jezus en deze werd pas in 731 in gebruik genomen.

De christelijke jaartelling werd (met terugwerkende kracht) geïntroduceerd door de Scytische monnik en tijdrekenaar Dionysius Exiguus, die in of kort na AD 525 zijn paastabel met de hierin vervatte nieuwe jaartelling presenteerde aan officiële vertegenwoordigers van paus Johannes I. Hoewel Dionysius Exiguus de omstreeks AD 400 door de Iberische historicus Orosius geïntroduceerde jaartelling Ab Urbe Condita (vanaf de stichting van de stad Rome) waarschijnlijk reeds kende (maar nooit gebruikte), schijnt Bonifatius IV (omstreeks AD 600) de eerste te zijn geweest die zich realiseerde wat het verband is tussen deze jaartelling en de christelijke jaartelling (hij stelde dat AD 607 = AUC 1360). Het heeft echter uiteindelijk nog meer dan twee eeuwen geduurd voordat men ertoe kwam de Christelijke jaartelling ook echt in gebruik te nemen als een volwaardig systeem ten behoeve van de datering van historische gebeurtenissen. Dat gebeurde pas door toedoen van de Engelse chronoloog en historicus Beda Venerabilis (in AD 731).

Toegevoegd na 4 minuten:
De christelijke jaartelling is de meest gehanteerde jaartelling over de hele wereld. Toch worden er binnen bepaalde culturen en gemeenschappen nog andere jaartellingen gebruikt, waaronder:

■ De Joodse jaartelling (vanaf 3761 v. Christus)
■ De Chinese jaartelling (vanaf 2697 v. Christus)
■ De Islamitische jaartelling (vanaf 622 n. Christus)

Toegevoegd na 9 minuten:
Tijdens Jezus geboorte werd de Joodse jaartelling gebruikt. IN het jaar 46 van onze huidige telling (Jezus was toen al dood), werd de Julius telling gebruikt (van Julius Caesar).

Toegevoegd na 15 minuten:
NB. Ik neem tenminste aan dat je de christelijke jaartelling bedoeld n.a.v. je afbeelding bij de vraag. Zoals hierboven aangegeven zijn en worden er ook andere jaartellingen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit roept natuurlijk wel enige vragen op. Hoe betrouwbaar is de christelijke jaartelling, afgezien van die ± 2 tot 8 jaar?
En wat zijn de uitgangspunten bij de joodse en chinese jaartelling?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot wat betreft de precieze datum van Jezus geboorte natuurlijk niet. Men heeft dit eeuwen later terug proberen te rekenen. Als je dan ook nog bedenkt dat de verhalen over Jezus door zijn volgelingen iets van 40 -60 jaar AD zijn opgeschreven. Net als de andere jaartellingen is het een kwestie van afspraken maken en dan beginnen met tellen. De joodse jaartelling rekent vanaf het jaar waarvan het jodendom aanneemt dat de schepping van de wereld heeft plaatsgevonden (de Anno Mundi). De Chinese jaartelling gebruiken de jaartelling die begint met het eerste regeringsjaar van de Gele Keizer/Huangdi. In de bron jaartellingen van wikipedia staan nog veel meer jaartellingen.

Andere antwoorden (3)

De jaartelling die wij tegenwoordig hanteren, is de christelijke jaartelling. Deze werd in de 6e eeuw n.Chr. ontworpen door de Scytische monnik Dionysius Exiguus als hulpmiddel bij de paastabel die hij in opdracht van paus Johannes I maakte. In deze paastabel werd voor een periode van 95 jaar berekend op welke dag paaszondag viel.
Dionysius liet zijn jaar beginnen in wat volgens hem het jaar van de incarnatie van Jezus was. Later historisch onderzoek heeft echter uitgewezen dat Jezus ergens tussen 8 en 2 v.Chr. geboren moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen vast jaartal aan te wijzen omdat verschillende culturen al kalenders hadden.
Onze jaartelling 'Anno Domini' was natuurlijk weer betrekkelijke nieuwlichterij omdat in het jaar nul vrijwel niemand van de nieuwe verlosser had gehoord.
Waarschijnlijk zijn er nog eeuwen overheen gegaan van hoe oud was je opa toen dan eer er een definitieve datum aan het jaar 0 kon worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2011 jaren geleden!