Hanteert de politie eigen (?) normen voor stressbestendigheid en flexibiliteit?

Mijn zoon is 5 jaar commando geweest. Heeft gevochten in Irak en in Afghanistan, onder mortiervuur gelegen, overnacht in woestijnen, leiding gegeven, als sniper mensen leren schieten etc. etc.
Daarna is hij 4 jaar bewaker geweest van de Ned. ambassade in Bagdad met alle georganiseer en gevaar van dien.

Onlangs bij een beroepsadviesbureau getest en daar kwam (natuurlijk) uit dat ie heel stressbestendig en flexibel is.

En nu zeggen ze bij de politie dat hij niet stressbestendig en niet flexibel zou zijn.... (gesolliciteerd op niv. 4).
En dus niet aangenomen.

Niemand die het snapt. Snapt iemand hoe dat zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk bij het openbaar vervoer. Ik weet uit goeie bron dat daar geregeld sollicitanten afgekeurd worden wegens "overgekwalificeerd". En mijn goeie vriend is taxichauffeur, werkt 12uur per dag, heeft op vele situatie's en met vele soorten mensen moeten leren omgaan. Ik zeg: probeer eens om bij ons te komen werken, krijg je eindelijk eens wat meer regelmaat in je leven. Hij probeert het, geraakt door alle examens tot het selectie-interview. Daar keuren ze hem af omdat hij niet flexibel genoeg ingesteld is. Geraak daar maar eens wijs uit!!!??? Mijn conclusie is dat ze ofwel met je gezicht omkunnen, ofwel niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kun je wel eens gelijk in hebben.
Plus dat ze bij de politie een beetje moeite hebben
met ex-militairen. Die kunnen namelijk heel veel al wat men op de politieacademie nog moet leren.

Het beste antwoord

Het keuringsrapport voor de politie wordt opgemaakt door een psycholoog, nadat er een gesprek van ongeveer een uur met de kandidaat heeft plaatsgevonden. De psycholoog gaat dan compleet af op de indruk, die hij heeft opgedaan tijdens dit gesprek. Is natuurlijk een moment opname. Als uw zoon die dag nou niet zijn dag had, net even de verkeerde antwoorden gaf, in de ogen van de psycholoog, dan kan er best een vertekend beeld ontstaan. Bij een volgende keuring is het misschien heel anders.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zoiets zal het wel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blijft gissen, maar zoiets zal het toch wel zijn.

Andere antwoorden (2)

Er zijn natuurlijk diverse vormen van stress. De druk van de kans dat een kogel op je afgevuurd wordt is anders dan de stres van een berg papierwerk die op te lossen is. Wellicht dat de functie waar hij naar solliciteerde een andere druk op hem zou leggen dat die van bewaker.

Hetzelfde geldt een beetje voor flexibiliteit. Hij kan best in staat zijn om zomaar naar Bagdad te verhuizen, omdat dat een opdracht is. Maar van de regels afwijken kan hij misschien niet, en is dus in dat opzicht niet flexibel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf een achtergrond als Marinier en kwam ook niet door dat soort testen.

Wat kan zijn is dat militairen erg gewend zijn exact opdrachten uit te voeren (En goed) Maar nooit echt geleerd hebben om zelf oplossingsgericht beslissingen te nemen.
Dat is geen slechte competentie maar voor het vak van agent wel nodig.

Je zoon zal een perfecte vent zijn en veel aan kunnen, maar dat hij geen agent kan worden maakt hem niet slecht.

Ik krijg nog steeds tijdens mijn functioneringsgesprekken te horen dat ik op veel momenten reageer als een militair.
Te veel respect voor leiding en daardoor mijn echt wel gewaardeerde mening niet durf door te duwen.