Is de huidige krediet crisis ontstaan uit een fictief iets?

Is de media, met al zijn negatieve berichtgeving, grondlegger van de krediet crisis?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee. Mensen die geld uitgaven dat ze niet hadden. Dat veroorzaakte de crisis. Als jij 10 keer je maandsalaris per maand uitgeeft, gaat het op een gegeven moment fout.

Dat de media weinig genuanceerde berichtgeving produceert is weer een ander probleem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Absoluut niet! De aandelenrally, de internethype, de huizenmarkt, alles was gebaseerd op een pyramidespel: de eersten die meededen hebben woekerwinsten gemaakt, op een gegeven moment droogt het aantal nieuwe deelnemers op, dan stort alles in. De 'verliezers' van nu betalen indirect de woekerwinsten van de slimme jongens die aan het begin van de pyramide stonden en op tijd zijn uitgestapt. Niet de media de schuld geven, maar de gretigheid van ons allemaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, er was wel iets aan de hand, maar de crisis is er achteraf bewust aan vast gekoppeld...
En als het crisis is dan kunnen ze hamerstukken erdoor jassen... Zoals AOW-leeftijd en let maar op wat ze nog meer bedenken aan maatregelen om de bewust gecreëerde crisis te lijf te gaan...

De hypotheekverstrekkers en de bankiers waren de aanleiding destijds, maar daarmee is het nu nog geen crisis...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, zitten we straks met AOW-leeftijd 70 jaar, terwijl de "crisis" allang geen feit meer is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
precies...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klinkt allemaal erg complot-theorieachtig. Ik ben echter bang dat je gelijk hebt... :( +1
De geldcrisis is ontstaan uit een groter geheel. nl. de crisis. Onze samenleving moet weer samenleven worden waarin werk vakamansschap brood nodig erkenning moet krijgen. We zullen ook met minder genoegen moeten nemen. We willen steeds meer, en de gesprekken gaan alleen over krijgen en hebben. De crisis zal de wereld veranderen, we zullen bewust meer met de natuur moeten omgaan, genoegen nemen met minder maar van betere kwaliteit. Het zal er niet om moeten gaan wat je verdiend en hoeveel, maar hoe je iets gepresteerd hebt en of je mensen er nog blij om kan maken. De toekomst staat niet op instorten alleen de materie ervan. We gaan van een welvaart maatschappij lanzaam over naar een welzijns maatschappij. En die is beduidend anders. Addy