Wat zijn de eigenschappen van zoutzuur?

HONGKONG - De politie van Hongkong is naarstig op zoek naar degene, die vanaf een gebouw aan een drukke winkelstraat een fles met zoutzuur naar beneden heeft gegooid. Daardoor liepen maandagavond ten minste 24 mensen brandwonden op, onder wie een vierjarig kind.

Waarom zou je zoutzuur van een gebouw naar beneden gooien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Zoutzuur is HCl met water. Afhankelijk van de mengverhouding is het een sterk zuur (Ph van 1 of lager) of minder sterk (hogere Ph dan 1)
Het vervelende aan sterke zuren is dat de Ph 1 blijft, ook als je er water aan toevoegt, door de overmaat waterstofionen (de H+'jes zorgen ervoor dat ' zuur wordt)

De meest efficiente manier om zoutzuur te neutraliseren is opmengen met een gelijke hoeveelheid even sterke natronloog. Het H+ dat het zoutzuur zuur maakt, en de OH- dat natronloog zo basisch maakt vormen samen watermoleculen; H20.
De negatief geladen chloortjes en positief geladen natriumionen blijven in het water opgelost, maar die vormen samen niets anders dan keukenzout. Je zou soep kunnen maken op basis van zoutzuur en natronloog :P

Er is geen enkele goede reden te geven waarom iemand vanaf een gebouw een fles zuur uitgiet over winkelend publiek. Zo iemand heeft echt een klap van de molen gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je schrijft het zelf al: het kan brandwonden veroorzaken.
Er zit zelfs wat zoutzuur in je maag (maagzuur) en wordt in kleine mate ook wel in sommige produkten gestopt om de pH-waarde te verlagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geconcentreerd zoutzuur vormt een mist van zuurdeeltjes.
Zowel de vloeistof als de mistdeeltjes hebben een bijtende werking op menselijk weefsel met lans op beschadiging van de ademhalingsorganen, ogen, huid en ingewanden.
Kortom, een spulletje waar je - zeker in geconcentreerde vorm - ver weg van wilt blijven.

het klopt dat er zoutzuur in je maag zit, en een lage concentratie. Maar de natuur heeft daar een slim beschermingsmechanisme ingebouwd.
14 jaar geleden
Zoutzuur word gevormd uit keukenzout en geconcentreerd zwavelzuur.
NaCl + H_2SO_4 -> NaHSO_4 + HCl
Vandaar de naam.
Gebruik is:
aanpassen van zuurgraad;
uitgangsproduct tijdens de productie van anorganische stoffen;
verwerken van leder (looien);
zuiveren van staal;
gifgassen zoals fosgeen en mosterdgas;
afbreken voedingsstoffen (in de maag: het maagzuur is zoutzuur);
in de voedingsindustrie: E507;
etsen van printplaten;
in zeer kleine hoeveelheden in het zwemwater in zwembaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dezelfde reden dat er bakstenen en houtstronken van een viadukt op de snelweg worden gegooid , denk ik - wie die reden kent, mag het zeggen......

Toegevoegd op 09-06-2009 11:39:28
Dit op je vraag aan het einde van je "hoofd-vraag"...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoutzuur is een oplossing van waterstofchloride in water.

Op je vraag waarom iemand dit van een gebouw naar beneden gooit kan ik je geen passend antwoord geven. Hier zal vast een psychologische of psychische verklaring voor zijn. Maar leg dat maar eens uit aan de slachtoffers...