Hoe ga je om met een collega vrijwilligster als je weet dat ze 20 euro heeft gepakt uit een geldkistje van een organisatie.

Ze weet dat ik verantwoordelijk ben voor het geld. Ik kan haar er niet op aanspreken wand ze zei gelijk dat het iemand moest zijn van de gasten.
De gasten kunnen er niet bij zonder dat het op zou vallen, alleen zij en ik konden bij het geld. Ik weet van mezelf dat ik het niet ben dan blijft zij alleen over. Moeilijk hoor.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is lastig, maar je moet wel ECHT een bewijs hebben om iemand te beschuldigen als er iets gestolen is. Of je moet echt heel zeker zijn. En dat is moeilijk, want kun je met 100% garantie zeggen dat het niet iemand anders was?

Het beste antwoord

Ik kan mij goed voorstellen dat jij ertegen opziet haar met deze pijnlijke vraag te confronteren.

Ik zou dat dan ook niet in de vorm van een bewering gieten maar in de vorm van een vraag.

Daarmee maak je haar niet tot verdachte..en heb je..indien het tòch anders zou zijn..een weg terug.

Je zou haar bijvoorbeeld kunnen vragen waarom ze juist een gast verdenkt..omdat juist deze groep in jouw ogen niet bij het geld kan komen.

Leg haar daarna voor dat je verplicht bent aangifte te doen van diefstal..mede omdat je anders zelf van verdacht van diefstal kunt worden..

Dat je erop hoopt dat de dader het geld alsnog terug legt.. waardoor aangifte bij de politie niet nodig zal zijn.

Je biedt haar aldus een mooie kans haar fout te herstellen en de verhoudingen blijven goed..

Er is een grote kans dat ze het geld terug legt..Jij weet dan wel wie het was..maar als je een beetje tactisch bent zwijg je daarover..

Legt ze het geld niet terug..dan heeft ze haar kans dus niet benut, doe dàn gewoon aangifte van die diefstal..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Je kunt haar er wel op aanspreken.
Sterker nog, je MOET haar er op aan spreken. Hoe kun je anders ooit nog met haar samen werken?!

Maar, sta wel open voor de mogelijkheid dat misschien toch 1 van de gasten het gedaan heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je het echt honderd procent zeker, of heb je alleen maar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid en geen bewijs ?(Lijkt me het laatste).
In beide gevallen zou ik met het juiste verhaal naar jullie meerdere gaan en de zaak uitleggen / voorleggen. Als je bewijs hebt, mag je zelfs aangifte doen, maar dat zal lastig rond te krijgen zijn.

Je kunt haar er natuurlijk wel op aanspreken en vertellen wat je ons verteld hebt, en er bij vragen waarvoor ze dat geld zo hard nodig had en hoe en wanneer zij denkt het terug te betalen, maar ik begrijp dat die confrontatie niet makkelijk zal zijn.

Hoe dan ook is het vertrouwen beschaamd, dus er moet IETS gebeuren om de werksituatie te kunnen handhaven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een rotsituatie!

Aangezien jij verantwoordelijk bent voor het geld ga je er gelijk mee aan de slag .
Zeg tegen haar: ik wacht een dag of het dan misschien is teruggelegd door degene die het gepakt heeft, maar anders maak ik een melding. Zo hou je het wat algemeen. En je geeft haar de kans om de fout te herstellen.
Maar wel melding maken aan de leiding als dat geld niet terg komt. Zodat het wordt uitgezocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je even schuldig bent, door het kistje open en onbewaakt te laten staan. Neem deze les. Pas uit eigen zak die EUR 2o bij en laat het nooit weer KUNNEN gebeuren. Ga niet praten met de leiding, want daar schiet je helemaal niets mee op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent toch verantwoordelijk ervoor? Zeker er wat van zeggen, voor je te maken krijgt met inderdaad, de leiding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het aan het hoofd van de afdeling doorgeven (anoniem) om te voorkomen dat ze dingen wegpakt bij bewoners waar ik ook kom en mij in een slecht daglicht te zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelijk melding van maken,en dan later maar gaan uitzoeken wie. Ik zou niemand beschuldigen,of ook maar een verdenking uit spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou (denk ik) wel eerlijk zeggen dat ik haar verdacht. Omkleed met redenen. Daarbij zou ik ook eerlijk aangeven dat ik heel veel moeite met die verdenking had. Een reden, zij heeft dus een collega die haar verdenkt. En ik een collega die ik niet vertrouwen kan.
Hierbij ga ik er wel vanuit dat je een redelijk goede onderlinge relatie hebt. Als het al schuurt, is het nog lastiger.

Toegevoegd na 50 seconden:
ter verduidelijking: een vrijwilliger zie ik ook als een collega.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het gezien hebt dan zou ik er zeker er op
aan spreken .
maar als je het niet 100 prosent zeker weet
zou ik het toch aan kijken of het niet nog eens gebeurt.
iemand vals beschuldigen is echt niet het geen waar
je na opzoek bent.
ik hoop dat het allemaal op zn pootjes terecht komt
voor je.
sukses
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het onder jou verantwoording valt, is het twee keer zo vervelend, maar omdat jullie samen bij het geldkistje kunnen/konden, kan zij ook jou erop aan kijken, snap je, dus geen bewijs, geen eis!

Het vertrouwen is geschaad en je blijft nu zeker alert, wat al gezegd is, door de andere gv-ers volg hun raad op en wees op je hoede!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het kan bewijzen haar hiermee confronteren, zo niet dan duidelijk laten merken dat je haar niet meer vertrouwd en geen geldzaken meer laten regelen