De moraal bevindt zich steeds meer op een hellend vlak, zien wij de ander niet meer als medemens?

Is de tweedeling in onze maatschappij al zo ver gevorderd dat sommige mensen anderen niet meer als medemens zien?

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1210541.ece/Vrouw_expres_aangereden_en_beroofd

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

mensen haten wat ze niet kunnen begrijpen en vrezen wat ze niet kunnen overwinnen,

't probleem is dat sommige mensen zich nergens in verdiepen zodat ze de ander enigszins gebrijpen, en dat daar door de angst en haat voor de ander of iets wat vreems is groeit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit lijkt me van alle tijden. Een periode van moraalverval en de reactie daarop, zeg maar het moraalriddertijdperk wisselen elkaar steeds af. Dat zijn golfbewegingen. Niks ernstigs of bijzonders. Aleen is het vervelend misschien als je in een bepaalde periode zit die je niet bevalt of waarvan je je teveel aantrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, vroeger had je Bokkerijders en dergelijke, ik weet daar alleen niet zoveel van (hoe de maatschappij in elkaar stak).
Dit zij excessen van aller tijden. Ik merk juist een positieve ontwikkeling als het gaat om wederzijds begrip en respect, ondanks de verrechtsing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er lijken twee tegengestelde stromingen op hetzelfde moment plaats te hebben.
En vroeger was alles beter? Dat lijkt alleen maar zo. Dit is iets van het verleden, het heden en helaas ook de toekomst ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, vroeger was het niet beter, toen zou ik op de brandstapel terecht zijn gekomen.
Ik probeer alleen te begrijpen hoe mensen tot zo'n daad kunnen komen.
De mens wantrouwt iemand die hij of zei niet kent. Dit is van alle tijden.