Hoe zorg je ervoor dat straatverkopers je op straat niet meer lastig vallen?

Op straat ben ik altijd de sjaak, ze moeten altijd mij hebben en dat word ik zat, hoe zorg ik ervoor dat ze met een wijde boog om me heen lopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
allemaal bommen om je middel hangen, uiteraard zichtbaar voor iedereen. En messen in je hand houden, af en toe van die oncontroleerbare steekbewegingen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of een Iraanse boerka dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of door de straat lopen en heel hard beginnen met schreeuwen, wanneer jij bijna bij de verkoper bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf verkoper worden op straat, valt me namelijk op dat ze nooit iets aan elkaar proberen te verkopen...hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk hen recht aan en zeg, van zodra ze een klankje uitstoten, resoluut NEE ! Blijf enkele seconden streng in hun ogen kijken en verander hen daarna in lucht.
Ooit heb ik er eentje verslagen door kordaat te zeggen "ik ben doofstom, ik kan niet praten en ik hoor je niet", en dan door te stappen.

Antwoorden (34)

Ik zou zeggen, met een wijde boog om hun heenlopen. Het is gewoon toeval dat je altijd de sjaak bent. En als ze je aanspreken, gewoon meteen zeggen: 'Sorry geen intresse" en dan doorlopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt misschien stom, maar als ik straatverkopers zie die op mij azen dan ga ik snel even rennend er voorbij. Dan houden ze mij in ieder geval nooit staande of beginnen ze me iets te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt wel dat ik juist jou zou uitkiezen en achter je aan ga rennen;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ook achter je aan gaan rennen. Ik hou wel van hard to get :P
Koop zo'n button met NEE erop en spelt die op je jas.
Zeer afwijzend kijken wil ook wel eens helpen.

Toegevoegd na 36 seconden:
nou ja: spelt = speldt

Toegevoegd na 3 dagen:
al die antwoorden lezend realiseer ik me opeens dat er geloof ik toch niet bij zet wat ik zelf doe (ik heb nl geen speld-je met nee erop).

Ik kijk of ik enorm gestresst en haastig ben. Spreken ze me toch aan, zeg ik al langslopend (vooral voor die goede doelen lui, die iets uitstralen van, je KUNT mij niet laten staan): ja leuk maar sorry ik heb heel veel haast, ik moet:

- de kids van school halen
- de bus/trein halen
- nog naar 6 winkels en het is al laat

etc etc
13 jaar geleden
In ieder geval nooit oogcontact maken, dat helpt al een heel stuk, als ze je eenmaal hebben zien kijken, dan ben je al de sjaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Géén oogcontact maken. Gewoon rustig langslopen. Als ze je aanspreken gewoon en lachen en zeggen: 'Nee, dankjewel.' Duidelijk en netjes en bij mij werkt het altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door op de juiste partij te stemmen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft in mijn optiek met oogcontact te maken, dat je misschien onbewust zoekt omdat je het onbeleefd vindt om ze volledig te negeren. Het laatste is dan tevens de sleutel tot de oplossing. Gewoon niet aankijken scheelt vaak al de helft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel: door 'nee' te zeggen als ze ondanks je afwijzende houding toch beginnen met 'mag ik u wat vragen?'

Ze kunnen je niet lastigvallen als jij gewoon doorloopt. Ze rennen echt niet achter je aan, want de tijd die ze verspillen aan iemand die zo duidelijk niets gaat kopen, kost ze de bonus die ze krijgen als ze wél iets verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oogcontact vermijden helpt vaak al. En als ze je aanspreken: vriendelijk maar beslist "Sorry, geen interesse" zeggen en doorlopen.
Anders pak je je telefoon en doe je alsof je aan het bellen bent. Het lijkt me niet dat ze je dan storen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke voetganger kan zich ontpoppen als een colporteur,
straatmuzikant, Jehova,s getuige, bedelaar of overvaller.
Gelukkig zijn er ook andere mensen met weer andere eigenschappen die weer ergens anders in de puzzel van het leven passen. ( welk puzzelstukje bent u?)
Ik denk dat u overdrijft met uw vraag.

Zolang het geen gestolen goederen betreft geeft het juist
kleur aan het leven, die straatventer, die muzikant of
andersoortige artiest. U kunt ook de rollen omdraaien.
Telkens als u een straatventer ziet vraagt u het hemd van zijn lijf mbt wat hij allemaal in de aanbieding heeft en wat het kost. Daarna wilt u graag samen op de foto en dan vraagt u naar zijn vergunning.

Daarna hoeft U zich niet meer druk te maken wie er wie moet mijden.
Als u er zoveel last van heeft maak er dan een sport van om die mensen met duizenden vragen te belagen zodat hij de rest van de dag niets meer verkoopt.

Het is te gek voor woorden als de mensen elkaar niet meer durfen aan te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doen ze niet. Ze klampen je juist aan. Vaak genoeg heel vriendelijk.

Als je iemand ook maar in jou richting ziet kijken, dan steek je je hand op met de palm van je hand naar de hoopvolle verkoper en je zegt luid en duidelijk: NEE< GEN BELANGSTELLING. En je loopt gewoon door. Niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sxiopo, ik denk dat de vraagsteller in het bijzonder doelt op verkopers van bijvoorbeeld krantenabonnementen/goede doelen. Je kunt gewoon doorlopen en zeggen 'Nee sorry, maar succes verder' ben je beleefd maar duidelijk. Als je dingen gaat zeggen als 'Nee ik ben druk' dan zeggen ze 'Het duurt maar heel even, heeft u geen minuutje over voor de kindertjes in Afrika?' En voor je het weet sta je alsnog op het punt om 5 euro per maand te doneren terwijl je dat eigenlijk helemaal niet wil.

Begrijp me niet verkeerd, goede doelen zijn een goede zaak. Maar de personen die ze verkopen staan daar vaak niet omdat ze achter die goede doelen staan, maar enkel om de bonussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sjaak, benader die figuren met open vizier. Neem er de tijd voor. De mensen die je vragen om een bijdrage voor kindjes in Afrika of geld willen vangen voor verkouden stadsduiven, worden gewoon ingehuurd (tegen betaling) om jou en anderen geld af te troggelen. Als jij met hen in discussie gaat of kritisch bent, haken ze zo af. Ze weten immers dat ze door jou mogelijke weigering geen provisie zullen krijgen, die ze vaak wel krijgen per aangebrachte donateur. En bij de collectanten voor Greenpeace gaat bijvoorbeeld de eerste € 10,00 naar het (gewoon commerciele) collectanten-bureau. Het restant gaat naar Greenpeace, waarvan dan nog een fractie overblijft voor het werkelijke doel. Er blijft heel veel aan de strijkstok hangen. Zo heb je weer wat kruit om mee te schieten, Sjaak!

Laat je niet aftroeven. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu wou ik toch net proberen je hier iets te verkopen, grapje..maar nu serieus..

Je dwingen iets te kopen kan niemand..dus het gaat het feitelijk alleen maar om het 'lastiggevallen worden' door die lui..

Als je tijdens het voorbijlopen niet je pas inhoudt en elke vraag hen met een NEE beantwoordt..dan ben je ze zo weer kwijt..die opdringerige verkopers.

Gaan ze niet goedschiks..dan kun je wat minder aardig opmerken dat ze van jou het perenverdriet kunnen krijgen en dat jij totaal geen zin hebt hun geleuter aan te horen..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze beginnen meestal met ``mag ik je wat vragen?
Ik zeg dan altijd: ja hoor! Maar loop ondertussen gewoon door met de gedachte dat als het belangrijk is, ze wel mee zullen lopen.

Dat is evenwel nog nooit gebeurd, dus was het kennelijk nooit belangrijk genoeg. En ik heb geen zin om me op te laten houden door onzin.

Zet een zonnebril op, dan vinden ze het moeilijker om oogcontact met je te maken, en zoeken ze een makkelijkere prooi!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te zeggen: heb ik al.

Bij mij werk het echt, als ik zo iemand tegen kom zeg ik stee vast "heb ik al", en hij ziet in zijn andere ooghoek alweer een nieuwe sjaak....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arrogant en/of boos kijken. Een vriend van mij met een tikkeltje arro uitstraling word nooit aangesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand kwam ooit met de volgende tip...

gebruik een driedubbele negatieve reactie.

Je denkt toch niet dat ik niet van plan ben niks te kopen.

De hersenen hebben daar moeite mee, de straat verkoper zal echt even moeten nadenken en in die tijd ben zo weggelopen en voordat hij het beseft kan hij niet meer door"zeuren".
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huh? ;p leuke!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hersenkraker...leuk!!+
ik pak altijd mn telefoon en doe net of ik bel, werkt altijd. Verder werkt snel lopen ook. Oordopjes in met muziek. Langslopen en doen alsof je ze niet ziet. Een winkel inlopen waar ze net staan. Boos kijken. nee zeggen/schudden voordat er iets gezegd word tegen je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mij laten ze altijd met rust
ik kijk ze gewoon aan als ik ieder ander zou doen en schug gewoon even nee of maak een afwerend gebaar het werkt altijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zeg vaak: aan mij ga je geld verliezen. zeker als iets bij greenpeace ga ik graag de discussie aan maar vertel bij het begin dat ik nergens aan mee doe, en het hun dus tijd en geld kost. meestal haken ze dan al af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een vet intimiderende of afwijzende blik trekken zodra je ze daar rond ziet lopen..
Dat werkt bij mij meestal goed..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel boos kijken helpt, dan denken ze oh daar hoef ik niks aan te vragen.
Werkt echt perfect.

Maar sommige mensen hebben toch het lef om te vragen en dan schreeuw of zeg ik al voor ze vragen: Nee heb ik al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeloofelijk grof zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Negeren. Doorlopen. Doen alsof je gebeld wordt. Hoesten in gezicht van verkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Negeren terwijl je nonverbaal je irritatie uit met je mimiek, werkt bij mij perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zoiets mij overkomt heb ik al een blik van oprotten en dat werkt meestal wel, wat ook wel wil helpen is gewoon je ipod of wat je hebt opzetten en dan hoor je ze niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg altijd: Heb ik al!

werkt prima.

Toegevoegd na 4 minuten:
Of als het gaat om 'goede doelen' : Ik ben al lid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik u wat vragen?

antwoord: dat heeft u bij deze gedaan. Tot ziens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon iets mee nemen wat jij graag zou willen verkopen,en gelijk zodra ze voor je staan proberen het kleinigheidje met dikke winst te verkopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of gewoon zeggen geen interesse en door lopen.Ja maar, nee geen interesse en door lopen,ja maar,nee doeggggg

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat ik ook wel eens doe,als ze erg zeuren. Blijf ik staan en luister ik hun verhaal,en toon ik ook nog interesse,en doe ik net of ik enthousiast word,en ga mee in hun verhaal en doe of ik de voordelen zie. En aan het eind zeg ik nou dan kijk ik wel even op de site,en dan zeggen ze maar meneer meneer ik kan u toch ook helpen,dan zeg ik nee hoor dat doe ik niet op straat of aand e deur. Maar meneer meneer je kan me echt vertrouwen hoor,nee ik doe het echt niet,en daar blijf ik bij wat je ook zegt.

Zo kan je trainen hoe je nee moet zeggen assertiviteitstraining. Gewoon doen je begint het vanzelf leuk te vinden.

Maar dit doe ik alleen als ze erg brutaal zijn en erg zeuren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wachten tot ze naar iemand anders vragen en dan snel er voorbij lopen. je kunt ook dicht bij iemand lopen die je niet kent en dan komen ze op die ander af. en loop jij door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het niet uitkomt, gewoon negeren en doorlopen. Waarom smoezen verzinnen? Hoeveel van die smoezen zal zo iemand al niet gehoord hebben inmiddels? Hij heeft je heus wel door hoor. :) Of gewoon zeggen van sorry geen interesse, als ze toch aandringen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Trouwens, die persoon moet ook maar begrijpen dat je vandaag de dag de hele dag door verkooptrucs naar je hoofd geslingerd krijgt, middels tv, kranten, brievenbus, telemarketeers, en zo meer. Zit niet iedereen op te wachten, dus hij zal heus niet boos zijn als je gewoon doorloopt. Dat doen er zovelen. Dan kun je al die reclameaanbieders wel van smoezen gaan voorzien. Zou je een dagtaak aan hebben :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen oogcontact maken, snel langslopen, proberen haastig over te komen. Ze een soort van proberen te negeren dus.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet liegen, niet lelijk doen, het zijn mensen die gewoon hun werk doen.

"Geen interesse" werkt enorm goed. In veel gevallen ook het correcte antwoord, ze proberen mij iets te verkopen dat ik helemaal niet van plan was om te kopen, dus wat moet ik er mee?

"Nee dank u" werkt ook goed. Bedankt voor uw aanbod, maar ik ga er toch niet op in.

Soms vragen ze door. Dan kun je gewoon doorlopen naar waar je toch al onderweg was, straatverkopers lopen je nooit achterna, dat is geloof ik ook niet toegestaan.